Historia firmy Nexen Tire, od małego lokalnego przedsiębiorstwa po światowej sławy koncern sponsorujący topową piłkarską drużynę i sprzedający swoje opony samochodowe największym firmom produkującym samochody. Ujawniamy najważniejsze wydarzenia w historii tej korporacji.

Początki i ważne kooperacje

Firma została założona w 1942, jednak nie funkcjonowała wtedy jako Nexen Tire, a pod nazwą Heung-A Tire Company. Na początku produkowała różnego rodzaju wyroby gumowe, jednak w 1956 została pierwszą w Korei Południowej firmą wytwarzającą opony samochodowe.

Zaś w 1985 roku Nexen Tire rozpoczął produkcję opon radialnych w zakładzie w Yangsan w Korei Południowej. W czerwcu 1987 roku firma zaczęła współpracę z francuskim koncernem Michelin. Kooperacja ta zakończyła się w sierpniu 1991 roku. Jeszcze w tym samym roku Koreańczycy rozpoczęli współpracę techniczną z japońską firmą Ohtsu Tire.

Opony Nexen fot. Nexen

Nowe standardy i technologie

Z kolei w grudniu 1992 roku koncern opracował swoją pierwszą sportową oponę radialną z bieżnikiem w tak zwaną ,,jodełkę’’, czyli w kształcie litery ,,V’’. W listopadzie 1994 roku produkty koreańskiej firmy zaczynają spełniać normy ISO 9001 dotyczące jakości usług i produkcji. Normy te skłaniają firmę przede wszystkim do stałego doskonalenia wytwarzanych towarów i świadczonych usług, do konkretyzacji przyszłych celów, maksymalnego angażowania ludzi, ciągłego zwiększania efektywności pracy oraz do podejmowania dobrze przeanalizowanych decyzji.

Październik 1995 roku to czas, w którym koncern osiąga eksport swoich produktów na poziomie 100 milionów dolarów. To pierwszy ważny kamień milowy jeżeli chodzi o sprzedaż produktów poza granicę rodzimego kraju firmy.

Zmiana nazwy i sukces giełdowy

W celu wzmocnienia wizerunku przedstawiciele firmy w 2000 roku podjęli decyzję o zmianie nazwy firmy z Woosung Tire na Nexen Tire Corporation. Nazwa Nexen jest połączeniem dwóch słów: „następny” i „wiek”, które mówią o wielkiej determinacji firmy Nexen Tire, aby przygotować się na przyszłość i tworzyć „lepsze jutro”.

Jeszcze w tym samym roku, a dokładnie w sierpniu firma dołączyła do koreańskiego indeksu giełdy papierów wartościowych obejmującego 200 największych firm w tym kraju KOSPI 200. Zaledwie dwa miesiące później firma dołącza do dostawców zewnętrznych części koncernu Chrysler, spełniając przy tym normy jakościowe systemu QS 9000.

Nexen N’blue fot. Nexen

Istotne nagrody

Z kolei w marcu 2001 roku firmie został przyznana nagroda modelowego podatnika za terminowe i rzetelne rozliczanie podatków. Od grudnia 2001 roku opony Nexen Tire zaczynają spełniać wymagania norm systemu ISO 14001. Głównym zadaniem tego zbioru norm jest ochrona środowiska i rozwój ograniczania jego zanieczyszczeń.

W lipcu 2002 roku koreańska firma po raz koleiny daje dowód swojej uczciwości i rzetelności otrzymując nagrodzę za przejrzystą rachunkowość. Jeszcze w listopadzie tego samego roku Nexen Tire otrzymuje kolejną nagrodę od prezydenta Korei Południowej za działalność w zakresie zatrudniania osób niepełnosprawnych.

Fabryka w chinach i nowe produkty

Lipiec 2004 roku, to właśnie wtedy koncern wprowadza na rynek nową oponę N5000. W tym samym czasie firma uzupełnia swoją ofertę o oponę o rozmiarze aż 24 cali. W październiku tego samego roku Nexen Tire otrzymał nagrodę od koreańskiego ministerstwa handlu, przemysłu i energii. W czerwcu 2005 roku firma otwiera swój pierwszy oddział w USA. Właśnie wtedy zaczyna stosować też nową technologię produkcji nanocząstek gumy.

Do 2006 roku firma zakończyła prace nad nowymi wzorami opon UHP oraz Winter LTR/SUV. Styczeń 2006 roku to kolejny kamień milowy w historii firmy, eksport opon za granicę sięga wartości aż 200 milionów dolarów. Z kolei w październiku tego samego roku Nexen Tire otwiera kolejny ważny zakład za granicą, tym razem w Chinach, w ponad 9 milionowej metropolii Qingado. We wrześniu 2006 roku powstaje oddział w Szanghaju, a dwa miesiące później eksport koncernu osiąga kolejny wysoki szczebel, przekraczając pułap 300 milionów dolarów.

Marzec 2007 roku to wystawa opon w Moskwie, na których firma Nexen Tire prezentuje swoje produkty i zdobywa dwie nagrody, złotą oraz srebrną. Z kolei w październiku eksport koreańskiego koncernu wspina się na kolejne wyżyny osiągając poziom o wartości aż 400 milionów dolarów.

Fabryka opon Nexen fot. Nexen

Nowy zakład w Korei Południowej i debiut w Europie

Dokładnie rok później, czyli w 2008 roku Koreańczycy rozpoczynają swoją ekspansję na rynku europejskim i otwierają tam oddział. W maju firma Nexen Tire zostaje wyróżniona za wysoką jakość prowadzenia biznesu przez koreańskie ministerstwo wiedzy i gospodarki. To samo ministerstwo jeszcze w listopadzie tego roku przyznaje koncernowi kolejną nagrodę na festiwalu oszczędzania energii.

We wrześniu 2009 roku koncern otwiera kolejną fabrykę, tym razem w koreańskiej miejscowości Changnyeong w prowincji Gyeongnam. W budowę zainwestowano aż 1,2 tryliarda południowokoreańskich won. Budowę zakładu zakończono w czerwcu 2010 roku. Według koncernu to jedna z najbardziej zaawansowanych i nowoczesnych fabryk ogumienia nie tylko w Azji, ale i na całym świecie. A już w listopadzie 2010 roku eksport firmy osiągną kolejny wysoki pułap, tym razem o wartości 500 milionów dolarów.

Produkcja w wymienionej wyżej fabryce ruszyła w styczniu 2012 roku, a w czerwcu koncern otrzymał nagrodę w kategorii najlepsza firma w Korei Południowej. W lipcu tego roku Nexen Tire zdobywa pierwsze miejsce w globalnym badaniu klientów przeprowadzonym przez jedną z japońskich firm konsultingowych. Zakład ten ma w 2018 roku osiągnąć produkcję na poziomie 20 milionów sztuk opon.

Sponsoring sportów

Luty 2010 roku to data rozpoczęcia sponsoringu koreańskiej drużyny baseballowej z Seulu stolicy Korei Południowej o nazwie Nexen Heroes grającej w najwyższej koreańskiej lidze baseballowej KBO.

W kwietniu 2014 roku koncern zostaje sponsorem EnduroCross, czyli amerykańskiej serii wyścigów motocrossowych. Zawody te odbywały się na terenie stanów: Teksas, Nevada, California, Kolorado, Georgia, Washington oraz Idaho. W tym samym czasie firma podjęła również decyzję o sponsorowaniu dwóch klubów amerykańskiej ligi baseballowej w USA w sezonie 2014. Były to drużyny Texas Rangers oraz Los Angeles Angels.

Nexen i Manchester City fot. Nexen

Fabryka w Czechach i pozytywne wyniki w testach Autobild

Czerwiec tego samego roku to czas, w którym odbyła się ceremonia podpisania umowy dotyczącej budowy nowej europejskiej fabryki marki Nexen Tire w czeskim mieście Zatec. W październiku 2015 roku rusza budowa tego zakładu.

Nieco wcześniej, bo w styczniu tego samego roku opona Nexen Roadian HTX RH5 przeznaczona do SUV-ów zdobywa nagrodę US Good Design Awards, którą corocznie organizuje The Chicago Athenaeum Museum of Architecture and Design we współpracy z Europejskim Centrum Architektury, Sztuki, Projektowania i Urbanistyki. Z kolei opona N’Fera Ru 5 otrzymała koreańską nagrodę wzornictwa Good Design Award.

W kwietniu 2015 roku jeden z najbardziej popularnych niemieckich magazynów motoryzacyjnych Autobild przeprowadził testy 53 kompletów opon o rozmiarze 186/60 R15, w tym ogumienia Nexen N’blue HD, które uzyskało bardzo dobre wyniki. Niemieccy dziennikarze przeprowadzili próby w następujących kategoriach: prowadzenie, droga hamowania, odporność na aquaplaning, a także hałas na nawierzchni suchej oraz mokrej. Koreańska opona najbardziej wyróżniła się najkrótszą drogą hamowania (około 37 metrów). Wszystkie komplety ogumienia sprawdzano na Volkswagenie Polo.

Co ciekawe, jeszcze w tym samym roku opona N’blue otrzymała nagrodę w niemieckim konkursie German Desing Awards 2015 sponsorowanym prze German Design Council za ciekawe wzornictwo. W tym samym rok koreański koncern został też jednym ze sponsorów drużyny piłkarskiej Manchester City.

Opony Nexen w Porsche Cayenne fot. Nexen

Ostatnie sukcesy i plany na przyszłość

W kwietniu 2016 roku marka Nexen Tire objęła prowadzenie po pierwszej rundzie serii zawodów Formuły Drift odbywającej się na ulicach Long Beach w Kalifornii.

Jeżeli chodzi o ostatnią dekadę, to firma Nexen Tire może pochwalić się znaczącym wzrostem sprzedaży, który w ostatnim czasem znacznie przekracza wartość 2 miliardów dolarów rocznie. Koncern zapowiada, że jego główne cele rozwoju na kolejne lata to stałe poprawianie innowacyjności produkowanych opon, doskonalenie ich pod względem bezpieczeństwa, komfortu podróżowania oraz przyjazności środowisku.

Opony Nexen Tire obecnie oferowane są w wielu modelach nie tylko tak popularnych marek jak Skoda, Volkswagen, Renault, Dacia, Chrysler czy Seat, ale również w autach luksusowych takiej marki jak Porsche. Produkty firmy są oferowane w około 130 krajów na całym świecie.