SACHS Operator centralny sprzęgła 3182 600 199
Zadaniem sprzęgła ciernego w samochodzie jest przeniesienie napędu z wału korbowego silnika na wał sprzęgłowy, znajdujący się w skrzyni biegów. Do przekazania napędu dochodzi, gdy tarcza sprzęgłowa jest ściśnięta z tarczą dociskową sprzęgła. Koncentryczne łożysko hydrauliczne umieszczone centralnie na wałku sprzęgłowym odpowiada za odsuwanie i dosuwanie tarczy dociskowej do tarczy sprzęgła, podczas wciskania pedału sprzęgła przez kierowcę.
Wadliwe działanie łożyska utrudnia lub nawet uniemożliwia zmianę biegów. Wpływa niekorzystnie na pracę skrzyni biegów i przyspiesza jej zużycie. Jego uszkodzenie można rozpoznać po szarpaniu sprzęgła, charakterystycznych piskach zwłaszcza przy lekkim wciśnięciu pedału oraz rozłączaniu sprzęgła w niewłaściwym momencie.
Założona w 1895 roku firmy SACHS słynie z innowacyjnych rozwiązań w branży motoryzacyjnej, testowanych podczas wyścigów Formuły 1.