SWAG Koło zębate wałka rozrządu SW30040001
Jednym z elementów układu rozrządu jest koło zębate wałka rozrządu. Układ ten steruje zaworami, które mają za zadanie doprowadzenie mieszanki do silnika i usunięcie z niego spalin. Układ jest napędzany od wału korbowego silnika najczęściej poprzez pasek zębaty lub łańcuch. Koło założone na wał korbowy jest źródłem napędu dla kół wałka/wałków rozrządu, które są zamocowane do wałka rozrządu.
W czasie wymiany paska lub łańcucha rozrządu należy sprawdzić stan kół na wałkach ponieważ ewentualne uszkodzenia mogą uniemożliwić ustawienie właściwej synchronizacji faz rozrządu. Idealne zsynchronizowanie otwarcia i zamknięcia zaworów jest niezbędne dla prawidłowej oraz bezpiecznej pracy silnika. Zerwanie paska rozrządu powoduje natychmiastowe rozsynchronizowanie ruchów tłoków i zaworów, i w tzw. silnikach kolizyjnych (płaskie komory spalania w głowicy, zawory "wchodzące" w przestrzeń pracy tłoka) powoduje uderzenie tłoków w zawory i ich wykrzywienie - zniszczenie. Oprócz zaworów, uszkodzeniu ulegają tłoki, prowadnice zaworów, a czasami może dojść do uszkodzenia głowicy silnika i korbowodu.
Niemiecka firma SWAG należy do światowej czołówki partnerów handlowych samochodowych części eksploatacyjnych, na wolnym rynku części zamiennych. Już od 1954 roku firmę SWAG charakteryzuje wysoka jakość wykonania podzespołów.