AUTLOG Napinacz łańcucha rozrządu KT7008
Do przekazywania napędu na wałki rozrządu powszechnie stosuje się przekładnie pasowe jednak wraz ze zwiększeniem ilości zaworów w silnikach spalinowych, ich coraz większą mocą oraz większymi obciążeniami poszczególnych elementów, zamiast tradycyjnego paska do przekazywania napędu zaczęto stosować łańcuchy. Łańcuch jest dużo trwalszy od paska, jednak jest to rozwiązanie nieco droższe i wymaga stosowania dodatkowego osprzętu z uwagi na to, że musi być ciągle smarowany.
Do pracy łańcucha konieczny jest odpowiedni naciąg. Gwarantuje go urządzenie zwane napinaczem. Daje odpowiednią siłę, która utrzymuje łańcuch w założonym przez projektanta silnika napięciu. Uszkodzenie napinacza objawia się początkowo hałaśliwą pracą, szczególnie w pierwszych chwilach po rozruchu, zaś zignorowanie symptomów może spowodować bardzo poważne i kosztowne uszkodzenie jednostki napędowej.