SNR Rolka napinająca paska rozrządu GT381.02
Zadaniem układu rozrządu jest synchronizacja cyklu pracy tłoków i zaworów. Napęd na wałek rozrządu przenoszony jest od wału korbowego silnika za pomocą przekładni pasowej, w skład której, poza paskiem, wchodzą także rolki prowadzące i napinacz zapewniający prawidłowe ułożenie paska i bezpoślizgową pracę. Poprawny naciąg i ułożenie paska wpływają na jego trwałość i kulturę pracy jednostki napędowej.
Objawami niewłaściwej pracy napinacza są piski paska na zimnym silniku, metaliczne odgłosy zacierających się łożysk, silne wibracje paska i klekotanie w górnej części silnika. Należy być wyczulonym na nieregularną pracę silnika i spadek mocy. Zignorowanie konieczności naprawy usterek w układzie rozrządu może prowadzić do zerwania paska podczas jazdy, co grozi wypadkiem lub uszkodzeniem silnika.