Na pozór zakup nowego akumulatora do samochodu wydaje się czymś prostym. Niemal banalnym. Okazuje się jednak, że na rynku można znaleźć akumulatory samochodowe różniące się nie tylko pojemnością czy prądem rozruchowym, ale też technologią wykonania. Znaczenie dla poprawnego montażu mają też biegunowość czy wielkość obudowy. Akumulator samochodowy pełni zbyt istotną rolę, żeby wybór pozostawić przypadkowi. Stąd zasadność pytania, jak dobrać akumulator do auta.

Akumulator w samochodzie należy do części eksploatacyjnych. To naturalne zatem, że z czasem ulega zużyciu. Nowy akumulator powinien posłużyć przez 5 lat. Ale to teoria, bowiem niektórzy kierowcy wspominają o znacznie dłuższej żywotności; inni utyskują na przedwczesne zużycie i notoryczne problemy z rozruchem. Jak więc jest z tym akumulatorem? Jak dobrze kupić akumulator do samochodu, by mieć pewność dobrze wydanych pieniędzy? Pytań jest więcej i na nie też uzyskasz odpowiedzi w naszym artykule.

Poniżej znajdziesz informację na takie tematy, jak:

Rola akumulatora w samochodzie spalinowym

Współczesne samochody wyposażone są kilkaset odbiorników prądu. Najważniejszy z punktu widzenia eksploatacji wydaje się być rozruch. Nie bez powodu powszechnie funkcjonuje nazwa akumulator rozruchowy. Co oczywiste, bateria samochodowa (to nie jest precyzyjny termin, ale dość powszechnie używany), odpowiada też między innymi za oświetlenie drogi czy działanie systemów związanych z komfortem. Trudno wyobrazić sobie działanie systemu audio, klimatyzacji czy podnośników szyb bez odpowiedniej dawki energii elektrycznej.

Akumulator w samochodzie osobowym odpowiada też za poprawne działanie systemów związanych z bezpieczeństwem. Systemy wspomagające hamowanie, systemy odpowiadające za trakcję, czujniki poduszek powietrznych… Lista jest znacznie dłuższa. Im nowsze konstrukcyjne auto, tym odbiorników prądu jest więcej. Trzeba wspomnieć, że akumulator nie jest jedyną składową odpowiadającą za magazynowanie, przetwarzanie i dostarczanie prądu do poszczególnych podzespołów. Kolejnym podzespołem związanym z prawidłowym działaniem układów elektrycznych jest alternator (prądnica). Jeśli choć trochę interesuje Cię temat, przeczytaj też wpis Alternator – działanie, budowa, objawy awarii.

jak dobrać akumulator

Akumulator samochodowy – podstawowe parametry, czyli jak dobrać akumulator

Dwa podstawowe parametry akumulatora to prąd rozruchowy oraz pojemność. Pierwszy z nich – prąd rozruchowy – wskazuje na krótkotrwały wydatek energetyczny, który akumulator generuje w danym momencie (najczęściej podczas rozruchu). Podawana w amperach (A) wartość to cenna wskazówka podczas zakupu. Z tego powodu szczególnie osobom nie mającym dostępu do ogrzewanego zimą garażu, specjaliści polecają zakup akumulatora o możliwie najwyższej liczbie amperów. 

Jak dobrać akumulator, biorąc pod uwagę pojemność? Należy mieć świadomość, że wspomniana pojemność akumulatora określa zdolność do gromadzenia energii. Zatem im większa, tym akumulator jest w stanie obsłużyć większą liczbę odbiorników prądu. W teorii więc optymalnym wyborem byłby zakup samochodowej baterii o jak największej pojemności. Ale jak pokazuje praktyka, akumulator o zbyt dużej pojemności (niedostosowanej do konkretnego auta) będzie notorycznie niedoładowany, co negatywnie wpływa i na żywotność, i na skuteczność. Z kolei akumulator o niedostatecznej pojemności może nie poradzić sobie z obsługą wszystkich odbiorników prądu. Do tego na skutek licznych cykli ładowania i głębokiego rozładowania w szybkim czasie może ulec uszkodzeniu. 

Warto jeszcze wspomnieć o innym parametrze, czyli o napięciu. Obecnie w każdym współczesnym samochodzie osobowym montuje się akumulatory rozruchowe 12 V. W starszych autach można niekiedy natknąć się na 6 V. Natomiast w samochodach ciężarowych współczesnym standardem jest instalacja 24-voltowa. Stąd kupując akumulator do samochodu osobowego czy dostawczego, trudno o pomyłkę, przynajmniej w aspekcie napięcia.

akumulator

Czym są akumulatory kwasowo-ołowiowe.

Akumulator kwasowo-ołowiowy to wynalazek, który datuje się na rok 1859. Od tego czasu budowa czy zasada działania nie uległy dużym zmianom. Jak wskazuje nazwa, ten typ akumulatora zawiera kwas (jest to wodny roztwór kwasu siarkowego o stężeniu 37 proc.) i ołów (ściślej chodzi o anodę wykonaną z ołowianego stopu). Współcześnie najczęściej ołów wstępuje z domieszką wapnia lub wapnia i srebra. 

Jak przystało na wynalazek o długiej historii, akumulator kwasowo-ołowiowy wyróżnia się stosunkowo niską ceną. Poza nią atutami są odporność na głębokie rozładowania oraz trwałość. Jako wady najczęściej wymienia się ryzyko zakwaszenia (odparowanie wody z roztworu) oraz konieczność regularnego sprawdzania poziomu elektrolitu. 

Przez lata dominowały akumulatory kwasowe, wymagające uzupełniania poziomu elektrolitu. Dziś standardem w branży motoryzacyjnej są akumulatory bezobsługowe. Warto dodać, że klasyczny akumulator kwasowo-ołowiowy stał się bazą dla technologii AGM (Absorbed Glass Mat), gdzie elektrolit uwięziony jest w macie szklanej. 

Jak dobrać akumulator do systemu start-stop

Obecnie w coraz większej liczbie aut montuje się system start-stop. Rozwiązanie, które nadal budzi sporo kontrowersji pośród kierowców, wymaga stosowania akumulatorów o większej od standardowej wytrzymałości. Tutaj spotyka się dwa rozwiązania – trudno jednoznacznie stwierdzić, które jest lepsze.

AGM (Absorbed Glass Mat)

Przypomnijmy, że akumulatory AGM są twórczym rozwinięciem technologii sprzed ponad 150 lat. Do najważniejszych zalet należy wydajność, rozumiana jako liczba rozruchów. Dobry akumulator AGM jest pod tym względem trzy lub nawet cztery razy lepszy od protoplasty. Do pozostałych atutów należą: niskie straty energii, niski poziom oporu wewnętrznego oraz wytrzymałość i odporność na wycieki elektrolitu, wibracje czy wstrząsy. Niestety akumulatory AGM mają też wady. Należą do nich: stosunkowo wysoka cena, zmniejszona (względem klasycznego) odporność na przeładowanie oraz działanie wysokich temperatur. Nie dziwi więc, że fabrycznie montowane są w kabinie pasażerskiej czy w bagażniku, a nie w komorze silnikowej. To sprawia, że akumulatorów AGM nie zaleca się montować w autach, w których standardowo bateria samochodowa mieści się pod maską.

Akumulatory o wydłużonej wytrzymałości

W samochodach z rozbudowaną instalacją elektryczną, także wyposażonych w system start-stop, montuje się akumulatory o wydłużonej wytrzymałości. Na rynku znane są jako EFB, AFB lub ECM. W porównaniu do standardowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych wyróżniają się ponad dwukrotnie większą wytrzymałością cykliczną. Do minusów trzeba zaliczyć niezbyt wysoką odporność na głębokie rozładowania. Cena, zazwyczaj nie tak wysoka jak w przypadku AGM, także nie należy do atutów. Jeśli już wspominamy o akumulatorach AGM, to akumulatory EFB/AFB/ECM mogą być stosowane w autach, w których miejsce na baterię znajduje się pod maską. 

Akumulatory żelowe – czy nadają się do rozruchu

O tym, czy akumulatory żelowe mają zastosowanie w samochodach, zapytaliśmy eksperta. Oto, co powiedział: Akumulatory żelowe nie są stosowane jako rozruchowe. Warto rozprawić się z mitem głoszącym, że nadają się do tej roli [rozruchu]. Nieporozumienie wynika z faktu, że akumulatory żelowe często mylone są z akumulatorami AGM. Należy podkreślić, że akumulator żelowy (GEL) różni się stosunkowo niewielką mocą, która byłaby niewystarczająca, żeby uruchomić rozrusznik w aucie. A podobieństwa między AGM a GEL – wysoka odporność na przechyły oraz możliwość współpracy z dużą liczbą odbiorników prądu jednocześnie (ale o niewielkiej mocy). Akumulatory żelowe w motoryzacji mają zastosowanie albo jako dodatkowe źródła prądu, albo rozruchowe. Ale – uwaga – nie w samochodach, ale w jednośladach (także w quadach). W „pełnowymiarowych” samochodach akumulator GEL nie zda egzaminu jako główne źródło prądu, współpracujące z alternatorem.

Przeczytaj też: Jak bezpiecznie odłączyć akumulator samochodowy

Kształt i bieguny akumulatora

Kształt akumulatora jest o tyle istotnym parametrem, że ta część ma wyznaczone miejsce montażu: akumulator musi pasować. Niektóre akumulatory mocowane są za pomocą tak zwanej stopki. Inne przykręcane są obejmą od góry i mają wtedy podstawę bez specjalnego wyprofilowania. Szerokość, długość i wysokość akumulatora powinny być idealnie dopasowane do miejsca montażu, aby akumulator nie przesuwał się w czasie jazdy ani nie spowodował zwarcia, dotykając biegunami do metalowych elementów auta. Bieguny akumulatora muszą być dobrane do instalacji elektrycznej. W większości pojazdów zaciski elektryczne, czyli klemy, są okrągłe. Samochody amerykańskie mają je przykręcane z boku akumulatora za pomocą śruby. Jeszcze inne rozwiązanie stosuje Ford: tutaj są klemy o kształcie prostokątnej blaszki przykręcanej do płaskiego bieguna. Wśród okrągłych klem rozróżniane są dwa rozmiary, z których mniejszy jest typowy dla samochodów azjatyckich.

Jaki wybrać akumulator do auta – podsumowanie

W samochodach starszych generacji sprawdzą się tradycyjne akumulatory kwasowo-ołowiowe. Są niedrogie, całkiem odporne i wytrzymałe. Nowsze auta, ale bez systemu start-stop, dobrze współpracują z akumulatorami AGM. Jeśli natomiast chodzi o pojazdy z systemem start-stop, to są dwie możliwości. Pierwszą, akumulatory  o wydłużonej wytrzymałości EFB/AFB/ECM (będące „tuningowaną” wersją kwasowych). Drugą, akumulatory AGM, których nie powinno się montować w komorze silnikowej. A żelowe? Jako dodatkowe źródła prądu sprawdzą się znakomicie, a do rozruchu nie w samochodach, lecz w motocyklach czy quadach. 

A gdzie kupić akumulator samochodowy? Najlepiej w sklepie zatrudniającym specjalistów i pasjonatów. W sklepie, który umożliwia odbiór akumulatora w blisko 250 punktach w całym kraju. Czyli w Inter Cars!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Zużyte akumulatory (nie tylko samochodowe) zalicza się do groźnych dla środowiska odpadów. Ale też stare akumulatory czy baterie to cenne źródło surowców. Akumulatory motocyklowe, samochodowe czy stosowane w wózkach muszą trafiać do specjalnych punktów odbioru odpadów (w tym do PSZOK-u). Godnym uwagi pomysłem jest też oddanie starego akumulatora do sklepu podczas zakupu nowego. To sposób na uniknięcie kaucji. Ta jest obowiązkowa. A w sklepie dopasuj akumulator, korzystając z doświadczeń sprzedawcy.

Jeśli fabrycznie w aucie zamontowano akumulator AGM to przy konieczności wymiany należy wybrać tylko model wykonany w tej samej technologii. Trzeba dodać, że nie ma przeciwwskazań, żeby zamontować nowy akumulator AGM w aucie, w którym wcześniej pracował akumulator EFB/AFB/ECM lub tradycyjny kwasowo-ołowiowy.

Choć na pozór może wydawać się dziwne, to w samochodach elektrycznych montuje się akumulatory rozruchowe. Standardowo, jak w większości pojazdów osobowych, jest to bateria 12-voltowa, służąca do zasilania m.in.: wycieraczek, systemu audio, nawigacji, centralnego zamka, podnośników szyb czy układów wspomagania kierownicy i hamulców. Stąd akumulator rozruchowy w aucie elektrycznym można podładować w tradycyjny sposób, korzystając z prostownika.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!