Drastycznie idące w górę ceny tradycyjnych paliw – benzyny i oleju napędowego – sprawiły, że na autogaz inaczej patrzą nawet najwięksi dotychczas jego przeciwnicy. Znacząco poprawiła się też jakość montowanych instalacji gazowych, dzięki czemu żywotność pracujących na gazie silników nie ulega zauważalnemu skróceniu. Co więcej, w ofercie pojawiły się już instalacje LPG dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym, unieważniając dawny dylemat „diesel albo benzyna i gaz”.
Nie maleją natomiast koszty instalacji LPG – a to dlatego, że producenci wprowadzają coraz bardziej zaawansowane rozwiązania, zapewniające coraz lepszą wydajność instalacji, ekonomiczność i bezpieczeństwo. Kolejne generacje instalacji LPG zapewniają bezproblemową współpracę nawet z najnowszymi silnikami. Najnowsze systemy podają autogaz w stanie ciekłym, dzięki czemu nadają się do zastosowania w silnikach z bezpośrednim wtryskiem (na przykład FSI, GDI, HPI, JTS). Przesadna oszczędność przy zakupie instalacji gazowej to najkrótsza droga do zapewnienia sobie problemów z silnikiem. Odpowiednio dobrana instalacja LPG, zbudowana z podzespołów renomowanych firm, profesjonalnie zamontowana i – co ogromnie ważne – odpowiednio wyregulowana to gwarancja bezproblemowej pracy oraz faktycznych oszczędności. Więcej...
Z czego składa się instalacja LPG?
Podstawowym elementem nowoczesnych instalacji LPG jest moduł sterujący – to on czuwa nad tym, by do silnika podawana była odpowiednia ilość paliwa. „Na końcu” instalacji znajduje się butla i zamontowany na niej wielozawór, odpowiadający za regulowanie ilości paliwa wlewanego do zbiornika oraz późniejsze podawanie gazu do silnika.
Przy silniku znajduje się filtr gazu i reduktor (inaczej parownik) oraz elektrozawór. W tradycyjnych instalacjach również parownik odpowiedzialny za zmianę fazy gazu z ciekłej w lotną. W najnowszych instalacjach parownika nie ma, bo podawany do silnika autogaz jest płynny. Dodatkowo niezbędne elementy instalacji LPG to przycisk do przełączania trybu pracy (benzyna/gaz) często z centralką (pokazującą, które paliwo jest aktualnie wykorzystywane do pracy silnika oraz ilość gazu w zbiorniku) oraz zawór do tankowania – dzisiaj częstokroć chowany pod pokrywką wlewu paliwa.
Jakie elementy instalacji LPG zużywają się najszybciej?
- Parownik – odpowiada za zmianę stanu gazu z ciekłego w lotny
- Listwa wtryskowa – odpowiada za wtrysk gazu w instalacjach sekwencyjnych
- Elektrozawór – otwiera bądź zamyka przepływ gazu
Eksploatacja instalacji LPG
Najważniejszą kwestią w przypadku instalacji gazowych w samochodach jest szczelność. Każde niedostatki w tym zakresie nie tylko obniżają efektywność pracy instalacji, ale mogą być niebezpieczne. W instalacjach I generacji bardzo istotna jest regulacja instalacji – od niej zależą skład i parametry mieszanki podawanej do silnika. Niewłaściwe mogą prowadzić do szybkiego zużycia, na przykład do wypalenia uszczelki pod głowicą. Instalacje sekwencyjne wyposażone w moduł OBD rysują mapę na podstawie mapy benzynowej, co wyklucza powstanie mieszanki o niewłaściwym składzie. Należy też pamiętać że gaz jest paliwem znacznie czystszym niż benzyna i nie zostawia nagaru i innych zanieczyszczeń. Niestety jest mniej kaloryczny stąd około 20% większe spalanie.
Należy też regularnie wykonywać przeglądy instalacji LPG oraz pamiętać o tym, że butla gazowa musi mieć ważną homologację.
Części zamienne do instalacji gazowych
Najtańsze i najprostsze instalacje gazowe to zagrożenie przede wszystkim niską trwałością samej instalacji, ale także negatywnym oddziaływaniem na silnik samochodu. Dlatego to bardzo ważne, aby w miejsce zużytych elementów stosować odpowiednio dobrane zamienniki wysokiej klasy – tylko one pozwolą zmniejszyć ryzyko nieprzewidzianych awarii. Warto również pamiętać o tym, by montaż i późniejszy serwis instalacji LPG powierzać wyłącznie wyspecjalizowanym zakładom. Kilkadziesiąt czy nawet kilkaset złotych dopłaty to nic w porównaniu do kosztów naprawy silnika, jeśli instalacja zostanie źle dobrana, nieodpowiednio zamontowana i niewłaściwie wyregulowana. Nie warto więc ryzykować ani przy wyborze serwisu, ani przy doborze części do instalacji LPG.