Czas wypływać!

Wakacje w pełni, najwyższy czas wypłynąć na szerokie wody! Zanim uruchomisz silnik, rozwiniesz żagle i skompletujesz całą załogę, musisz przywrócić swoją łódź do formy. Przed Tobą sprawdzenie ogólnego stanu technicznego łodzi, przegląd silnika, wymiana filtrów… W Inter Cars mamy dla Ciebie listę akcesoriów i części zamiennych, które będą niezbędne do przygotowania łodzi na kolejną żeglarską wyprawę!

Części zamienne:

Zestaw anod MARTYR ANODES CM19644002660KIT

72,00 zł

Kup

Anoda MARTYR ANODES CMSXKITA

107,86 zł

Kup

Cięgno gazu RIVIERA C5 08

99,09 zł

Kup

Anoda MARTYR ANODES CMDPHKITA

77,71 zł

Kup
Zobacz więcej

Konserwacja łodzi

Zapewne dobrze wiesz, jak ważna jest konserwacja łodzi i dobre przygotowanie do pierwszego rejsu. Cały proces wymaga staranności i wiedzy. Niezależnie czy jesteś sternikiem małej łodzi, czy kapitanem dużego jachtu chcesz mieć pewność, że Twoja jednostka sprawdzi się w każdej sytuacji. Każdy rejs niesie ze sobą wiele niespodzianek, dlatego warto zrobić wszystko, aby nie należał do nich stan techniczny Twojej łodzi.

Silnik i napęd - co sprawdzić przed pierwszym wodowaniem

Niezależnie od tego, czy Twoja łódź jest wyposażona w silnik zaburtowy czy stacjonarny ważne, abyś przed pierwszym uruchomieniem silnika lub wodowaniem dokonał sprawdzenia podstawowych elementów, takich jak układ paliwowy, wydechowy, elektryczny, chłodzenia oraz stan mieszków gumowych przekładni. To w głównej mierze od ich niezawodności zależy prawidłowe działanie silnika, a tym samym powodzenie całej (nierzadko rodzinnej) wyprawy. Jednocześnie niezwykle ważne jest sprawdzenie i wymiana oleju przekładniowego i silnikowego wraz z filtrem. Warto również sprawdzić filtry odpowiedzialne za paliwo, pobór wody oraz powietrza.

Napęd - najważniejsze elementy

Wielu początkujących właścicieli łodzi, przygotowując jednostkę do wodowania, pomija sprawdzenie i wymianę pasków napędowych oraz przewodów zapłonowych i świec. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że elementy te mogą po sezonie wykazywać oznaki uszkodzeń - czy to z powodu eksploatacji, czy czynników zewnętrznych. Dlatego sprawdzenie ich stanu to kolejny obowiązkowy punkt na liście.

Kolejnym elementem, który wymaga sprawdzenia jest stan wałów napędowych i łożysk. Powinny one zostać nasmarowane oraz sprawdzone pod kątem uszkodzeń i zużycia. Należy również sprawdzić działanie cięgien zmiany biegów.

Ostatni punkt na liście to śruba napędowa, wałek poziomy śruby i dławica. Przed rozpoczęciem sezonu należy zdemontować i wyczyścić śrubę, nasmarować wałek poziomy oraz sprawdzić stan dławicy, np. czy nie ma tam nawiniętej żyłki. Przy montażu należy używać nieuszkodzonych elementów zabezpieczających śrubę, aby uniknąć niespodziewanej jej utraty podczas pracy.

Silnik, napęd... na co jeszcze zwrócić uwagę przy konserwacji łodzi?

Poziom złożoności budowy łodzi dorównuje, a według niektórych nawet wykracza poza ten, który możemy spotkać w samochodach. Jednak awarie, które mogą przydarzyć nam się na drodze, nie są tak krytyczne jak te, które spotykają nas na otwartym morzu czy wielkim jeziorze. Dlatego do listy elementów do sprawdzenia dobrze jest dodać cięgna układu sterowania manetką oraz sterociąg do układu kierowniczego.

W przekładniach typu ZET oraz spodzinach silników zaburtowych wizualnie sprawdzamy stan mieszków gumowych oraz anod. Dla przypomnienia: anoda cynkowa - woda słona, anoda magnezowa - woda słodka, anoda aluminiowa uniwersalna - woda słodka oraz słona. Na zakończenie pamiętajmy o płynach eksploatacyjnych takich jak olej hydrauliczny czy płyny chłodzące.

Polecani producenci: