Szukaj opon do auta
Szukaj opon wg rozmiaru lub producenta
Szukaj opon wg rozmiaru lub producenta
Polecane opony

Etykieta

Etykieta

Etykieta

Etykieta
Kierujemy się potrzebami kierowców! Zobacz, jak szybka i łatwa jest wymiana opon z Inter Cars:

3 powody, dlaczego opony zimowe
to Twoje bezpieczeństwo na drodze...

W związku z tym jak bumerang wraca pytanie o to, dlaczego należy zmienić w swoim aucie opony na zimowe? Internet pełen jest artykułów mówiących o tym, jak ważne jest to dla bezpieczeństwa na drodze i my oczywiście również chcemy zwrócić na to uwagę.
Jednak idziemy o krok dalej i aby oszczędzić Twój cenny czas, przygotowaliśmy najważniejsze cechy opon zimowych, które będą gwarancją pewnego prowadzenia w każdych warunkach.

Mieszanka
Mieszanka, z której wykonana jest opona zimowa, gwarantuje lepszą przyczepność i elastyczność, gdy temperatura na zewnątrz spadnie poniżej 7 st.C. Ponadto producenci opon pracują nad składem mieszanki tak, aby była ona bardziej hydrofilowa, dzięki czemu opona dużo lepiej trzyma się mokrej nawierzchni.

Bieżnik
…a konkretnie jego głębokość… która z jednej pozwala, aby opona “wgryzła się” w nawierzchnię, a z drugiej, nabierając i zbijając śnieg, zwiększa tarcie podczas jazdy po świeżym puchu. Wszystko dzięki fizyce i uzależnieniu punktu zamarzania i topnienia lodu od temperatury i ciśnienia. Pod ciśnieniem, które wywiera opona, cząsteczki śniegu wiążą się w taki sposób jak lód i gwarantują lepszą przyczepność.

Lamelki
Skuteczne odprowadzania nadmiaru wody, luźnego śniegu i błota pośniegowego możliwe jest dzięki wykorzystaniu lamelek. Takie rozwiązanie uchroni Cię przed utratą przyczepności nawet gdy opona będzie miała styczność z oblodzoną nawierzchnią. Cienka warstwa wody, która wytwarza się w wyniku nacisku opony na powierzchnię zabiera szanse na przyczepność. Sam lód pozwoli Ci na powolną i kontrolowaną jazdę, dlatego tak ważne jest skuteczne odprowadzanie wody!
kiedy zmienić opony na zimowe?


Montaż
na miejscu

Wygodny termin
i lokalizacja

Bezpłatna
dostawa
dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej
Bardzo nas cieszy, że postanowiłeś pogłębić swoją wiedzę o oponach zimowych.
Właśnie takich odpowiedzialnych kierowców nam potrzeba! Zacznijmy zatem od tego,
jak możemy podzielić opony zimowe pod względem rodzaju bieżnika:

Zimowe opony symetryczne
Najczęściej spotykane w samochodach miejskich i kompaktowych – od klasy ekonomicznej aż po premium. Charakteryzują się tym, że niezależnie od kierunku obrotu kół zawsze zapewniają dokładnie takie same własności trakcyjne. W związku z tym nie musisz się zastanawiać, w jaki sposób je zamontować.

Asymetryczne opony zimowe
Najczęściej spotykane w samochodach klasy kompaktowej i większych, na przykład SUV czy crossover. Bieżnik asymetrycznych podzielony jest na dwie „sekcje”, gdzie jedna z nich odpowiada za przyczepność na suchej, a druga na mokrej nawierzchni. Ważne: opony asymetryczne należy montować na felgach w konkretny sposób, zgodnie ze wskazaniem na samej oponie („Inside” i „Outside”).

Opony zimowe kierunkowe
Poznasz je po charakterystycznym wzorze bieżnika w kształcie litery „V”. Ważne jest, aby przy montażu zachować prawidłowy kierunek obrotu. Opona powinna być zamontowana w taki sposób, by „czubkiem V” rozbijać ewentualne tafle wody na jezdni. Zimowe opony kierunkowe często stanowią konkurencję dla ogumienia asymetrycznego i wraz z nim zapewniają lepsze parametry trakcyjne niż tradycyjne opony.
w oponach zimowych?
Wiemy już, jakie typy opon zimowych możesz zamontować w aucie, dlatego teraz porozmawiamy trochę o ciśnieniu. Odpowiednie ciśnienie w oponie jest kluczowe nie tylko dla bezpieczeństwa jazdy, ale też dla komfortu i trwałości samych opon. Zbyt mocne napompowanie opon sprawia, że przedwcześnie zużywa się środkowa część bieżnika.
Niedopompowanie wcale nie jest „lepsze” – wręcz przeciwnie, bo oprócz przedwczesnego zużycia (w tym przypadku bocznych części bieżnika) ryzykuje się przegrzaniem opony, a to może prowadzić nawet do jej rozerwania podczas szybszej jazdy. Z tego właśnie powodu ciśnienie nie powinno być ani zbyt wysokie, ani zbyt niskie.
Nie istnieje jedna, uniwersalna wartość odpowiednia dla każdego auta. Jednak nie musisz wertować teraz encyklopedii motoryzacji w poszukiwaniu tajemnej cyfry. Prawidłowe wartości dla Twojego modelu samochodu znajdziesz w instrukcji obsługi, a także na naklejce, która zwykle umieszczona jest albo na słupku drzwi kierowcy, albo po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.
Co ważne, każdy samochód wymaga odpowiedniej regulacji ciśnienia w oponach w zależności od sposobu eksploatacji.Co do zasady, mocniejsze obciążenie auta oraz dłuższa jazda z prędkościami autostradowymi mogą wymagać wyższego ciśnienia w oponach.

na oponach zimowych
Zapewne wiesz, jak wygląda opona… jednak czy potrafisz rozszyfrować, cóż to za znaki i symbole są na bocznej ściance opony zimowej? Otóż wśród tych znaków i symboli znajdziesz informacje na temat nazwy producenta, modelu i rozmiaru opony, wyżej wspomnianego oznaczenia strony wewnętrznej i zewnętrznej (w przypadku opon asymetrycznych), a także daty produkcji (DOT).
O ile o oznaczeniu modelu i producenta opony niewiele w tym momencie możemy powiedzieć, ponieważ w takich sytuacjach każdy przypadek należy traktować indywidualnie, to warto pochylić się nad chyba najważniejszym z oznaczeń, czyli rozmiarem.
Na boku opony zapewne spotkasz różne konfiguracje takiego schematu: 205/45/R17 91V.
Jak zatem odszyfrować taki zapis? Otóż:

91 – indeks nośności informujący o tym, jakie obciążenie jest w stanie wytrzymać opona,
V – indeks prędkości, czyli jak szybko możesz jechać bez ryzyka uszkodzenia opony.
Równie istotnym oznaczeniem jest, wspomina już wcześniej data produkcji, którą możesz można odczytać z czterocyfrowego kodu DOT (Department of Transportation) umieszczonego z boku opony. Pierwsze dwie cyfry wskazują tydzień, a kolejne dwie – rok, w którym dana opona została wyprodukowana. Czyli na przykład kod 4118 oznacza, że oponę wyprodukowano w 41. tygodniu 2018 roku.
z parametrami opony
Jednocześnie każda opona zimowa jest oznakowana etykietą z podstawowymi informacjami dotyczącymi parametrów. Wygląd etykiety jest wystandaryzowany przez unijne przepisy, a odczytać z niego możesz:





Choć – poza poziomem głośności – dane te są przedstawiane w sposób umowny (poprzez przydzielenie do jednej z kilku kategorii), etykiety unijne pozwalają na szybkie i proste porównanie kilku modeli różnych producentów, bez zagłębiania się w dokumentację techniczną.

czyli po czym poznać,
że czas na nowe opony zimowe?
Przed nami odpowiedź na kolejne ważne pytanie, czyli jak rozpoznać, że Twoje obecne opony zimowe nie zagwarantują odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa na drodze. Oczywiście powie Ci o tym Twój wulkanizator, gdy pojawisz się u niego na wymianę, ale poniżej podajemy sposób, jak sprawdzić to samemu.

Krok 1
- sprawdź bieżnik
Nowe opony zimowe mają zwykle bieżnik o głębokości od 8 do 9 milimetrów – zależnie od modelu. Przepisy dopuszczają eksploatację, jeśli opony mają jeszcze co najmniej 1,6 milimetra bieżnika – jednak w praktyce w warunkach zimowych to zdecydowanie za mało. W związku z tym uznaje się, że ogumienie zimowe należy wymienić na nowe, jeśli bieżnik staje się płytszy niż 4,5 milimetra.

Krok 2
- uszkodzenia mechaniczne
Opony zimowe narażone są na uszkodzenia mechaniczne. Nie zawsze wiesz, co znajdziesz pod świeżą pokrywą śniegu… Oczywiście w większości przypadków wystarczy wizyta u wulkanizatora. Jednak zdarzają się naprawdę poważne uszkodzenia, które najczęściej dotyczą boku opony – przykładowo powstanie bąbli, popękanie czy rozerwanie ścianki. Tego rodzaju zniszczenia absolutnie nie nadają się do naprawy. Dlatego, zanim wybierzesz się do wulkanizatora, obejrzyj swoje opony w poszukiwaniu właśnie bąbli czy pęknięć.
w naszym sklepie?
Teraz dowiedz się, jak o nie dbać!
Najważniejszą kwestią jest utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach. Oprócz tego wskazane jest, by w miarę możliwości omijać uszkodzenia nawierzchni lub zmniejszać przy nich prędkość – gdy nie wiesz, jak może zmienić się nawierzchnia pod śniegiem, lepiej zwolnij. Podobna uwaga dotyczy na przykład podjeżdżania pod krawężniki – należy to robić z niską prędkością i odpowiednio mocno skręcając koła.
Dobrym nawykiem jest również stosowanie specjalnych środków do konserwowania opon. Często mają one formę łatwego w aplikacji aerozolu lub pianki i oprócz zabezpieczenia gumy przed szybkim starzeniem się, dają też dodatkowy efekt wizualny w postaci „naczernienia” ogumienia, dzięki czemu wygląda ono niemal jak nowe.
Bezwzględnie należy unikać parkowania i składowania opon zimowych w miejscach zanieczyszczonych różnego rodzaju chemikaliami, na przykład olejami czy smarami. Tego rodzaju substancje mają bardzo szkodliwy wpływ na opony.

