Pośród licznych kontrowersji związanych z sezonową wymianą ogumienia jest jedna, która wzbudza szczególnie gorące dyskusje. Pojawia się dylemat, czy lepiej sprawdzają się szersze opony zimowe od węższych. Poruszana kwestia jest na tyle istotna, że warto ostatecznie rozprawić się ze wspomnianym zagadnieniem. Opona szersza versus opona węższa – pojedynek zapowiada się ekscytująco!

Jakie opony są lepsze na sezon zimowy? Szersze czy może węższe? Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, dobrze jest rozwikłać zagadkę, skąd wziął się pomysł na węższe opony zimowe. Najprawdopodobniej przywędrował ze sportu motorowego, ściślej z zaśnieżonych odcinków specjalnych szwedzkich i fińskich rajdów, po których mknęły rajdówki wyposażone w niewiarygodnie wąskie opony zimowe. A może przede wszystkim chodzi o kwestie ekonomiczne? Przecież wąskie opony są zazwyczaj sporo tańsze od szerszych porównywalnej klasy. Rozwikłamy i to! 

Rajdowym tropem

Przypomnijmy, że w możliwie najwęższe dobre zimowe opony świetnie sprawdzają się na zaśnieżonych oesach. Gwarantują doskonałą przyczepność przy wysokich prędkościach, co przekłada się na ułamki sekund urywane podczas każdego odcinka specjalnego. Ale jest pewien haczyk, czyli fakt, że rajdowe opony zimowe wyposażone są w kolce. A te przecież w Polsce nie są dopuszczone do użytku po drogach publicznych. I jest też kolejny haczyk, czyli całkowite zaśnieżenie rajdowych tras biegnących po lasach Finlandii i Szwecji. 

Opony zimowe węższe vs. szersze

Na początku dobrze jest odwołać się do praw fizyki. Im węższa opona, tym mniejsza powierzchnia ma styczność z nawierzchnią. To przekłada się na większy nacisk każdej kostki bieżnika do drogi. W samochodzie rajdowym wyposażonym w wąskie zimowe opony z kolcami powala to na mocniejsze wbicie się w śnieg zalegający na trasie. Natomiast szerokie opony mają większą powierzchnię przylegania, zatem siła nacisku bardziej się rozprasza. Znajomość tej prostej zależności jest podstawą do świadomego wyboru ogumienia na zimę, ściślej odpowiedniej szerokości. Można więc wysnuć tezę, że nie ma możliwości jednoznacznie określić, czy na sezon zimowy lepsze będę opony samochodowe węższe, czy może szersze. Jednak odpowiedź „to zależy” byłaby zbyt prosta, nieprecyzyjna. Stąd warto pochylić się nad kwestią, kiedy który wariant będzie lepszą opcją. I oczywiście dlaczego nie jest tak łatwo wybrać najlepsze opony zimowe.

Jak dobrze przygotować auto na zimę? Jak wybrać opony zimowe?

Opony węższe i szersze – co oznaczają te pojęcia?

Chcąc rozstrzygnąć spór dotyczący stosowania węższych opon, należy precyzyjnie określić, jak rozumieć takie pojęcia, jak „opony szersze” i „węższe”. Zazwyczaj każdy producent samochodu rekomenduje (homologuje) do konkretnego modelu (chodzi też o wersje: nadwoziową i silnikową) dwa, trzy  czasem nawet cztery rozmiary felg, tym samym i ogumienia. By zachować optymalne parametry, w tym prawidłowe wskazania szybkościomierza, powinno się stosować ogumienie w rozmiarach podanych w homologacji. Owszem, można skorzystać z innych, opierając się na wskazówkach z kalkulatorów zamienników opon, ale to ryzyko. Może się zdarzyć, że niehomologowany rozmiar stanie się źródłem problemów np. w sporze z ubezpieczycielem. Trzeba się liczyć, że niewłaściwy rozmiar może być pretekstem do zaniżenia lub całkowitego niezapłacenia odszkodowania za wypadek czy kolizję. 

Asortyment opon zimowych określanych jako węższe obejmuje te w najmniejszym homologowanym rozmiarze. Natomiast jako szerokie – najszersze. Tutaj jako przykład kilku homologowanych rozmiarów do jednego auta posłuży Skoda Octavia III 2.0 TDI z lat 2012-2020, do której jako podstawowe montowano ogumienie 205/55 R16; za dopłatą z salonu można było wyjechać samochodem wyposażonym w opony 205/50 R17, 225/40 R18 bądź 225/45 R17. W analizowanym przypadku jako wąskie ogumienie trzeba traktować 205/55 R16 i 205/50 R17. Szersze zimowe opony do Skody Octavii to 225/45 R17 lub 225/40 R18.

Przeczytaj jeszcze: Opony zimowe czy całoroczne – jakie wybrać?

Negatywne skutki źle dobranej wielkości opon:

  • pogorszenie właściwości jezdnych,
  • przyśpieszone zużycie elementów zawieszenia (przy zbyt dużych kołach),
  • nieprawidłowe wskazania drogomierza i szybkościomierza.
opony zimowe

Szersze opony zimowe – zalety i wady

Zastosowanie szerszego ogumienia to przede wszystkim korzyść związana z powiększoną powierzchnią styku koła z nawierzchnią, co przekłada się choćby na skrócenie drogi hamowania. Ponadto szersze opony zimowe mają więcej lameli odpowiadających za przyczepność do śniegu. Trzeba wspomnieć jeszcze o poprawie właściwości trakcyjnych na suchej drodze. Niższy profil, idący w parze z szerszym ogumieniem, to również lepsza sterowalność na zakrętach i szybsza odpowiedź układu jezdnego na ruchy kierownicy.

Do wad wynikających z zastosowania szerszych opon zimowych zalicza się przede wszystkim gorszą trakcję na oblodzonych trasach. Ponadto należy przypomnieć o pogorszonym komforcie, mającym związek z niższym profilem. Jest też kwestia ekonomiczna, czyli opony szersze (o niższym profilu, dostosowane do większych obręczy z aluminium) zazwyczaj są droższe od węższych. Ekonomika to też efektywność paliwowa, czyli na ogół ten sam model opon o większej szerokości generuje wyższe opory toczenia. Przeglądając asortyment opon zimowych, warto zwrócić uwagę także na wspomniany parametr. Dobrze jest też znaleźć solidny serwis ogumienia nieopodal domu czy pracy.

Węższe opony zimowe – plusy i minusy

Węższe ogumienie zimowe pozytywnie wpływa na skuteczność w odprowadzaniu wody i błota pośniegowego. Ponadto mocniejszy nacisk jednostkowy na nawierzchnię poprawia trakcję podczas ruszania na śniegu (także kopnym). Oszczędność to następny z atutów – węższe opony zimowe są na ogół tańsze od szerszych, do tego stawiają mniejsze opory toczenia (auto mniej pali). Wyższy profil, a więc i węższe opony, poprawia komfort oraz przedłuża żywotność zawieszenia. 

Główną wadą węższych opon jest wydłużona droga hamowania (właściwie w każdych warunkach pogodowych). Ponadto auto z wąskim ogumieniem ma gorszą trakcję na suchym asfalcie oraz jest mniej precyzyjne podczas szybciej pokonywanych zakrętów.

Najlepsze opony zimowe do samochodów klasy premium – sprawdź szczegóły

szerokie opony zimowe

Wybierz najlepsze opony zimowe – szersze lub węższe

Jak już wiesz, kwestia wyboru pomiędzy rozmiarami opon zimowych rekomendowanymi przez producenta auta nie jest łatwa do rozstrzygnięcia. Owszem, coraz częściej koncerny oponiarskie wspominają, że zawsze należy stosować opony szersze. Ale skoro homologacja samochodu pozwala na wybór, to wydaje się, że obie opcje są dobre. Mają zarówno wady, jak i zalety. Zdecyduj samodzielnie, który wariant wybierasz. My mamy kilka podpowiedzi, czyli po trzy opony węższe i trzy szersze, pochodzące z trzech segmentów. Przejrzyj ofertę opon zimowych. Oczywiście oferta ogumienia na zimowe warunki w sklepie Inter Cars jest znacznie większa

Podsumowanie

Producenci ogumienia coraz śmielej tłumaczą, że większa powierzchnia styku bieżnika z drogą pozwala na wydajną pracę technologii zastosowanych w ich produktach. Jednak ta logika nie jest do końca spójna, szczególnie biorąc pod uwagę różnie warunki drogowe panujące w grudniu czy w lutym. Najważniejszą kwestią jest sezonowa zmiana opon, ewentualnie montaż dobrych całorocznych. Kierowcy, którzy będą zmagać się ze śniegiem, błotem czy lodem, śmiało mogą zamontować węższe opony zimowe wysokiej jakości. Natomiast osobom, które przez większość czasu korzystają z dobrze utrzymanych dróg, warto rekomendować opony szersze. Wiesz już przecież, jak wybrać opony zimowe. Wybierz model opon zimowych dostosowany do Twoich oczekiwań.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Opony całoroczne to kompromis między oponami letnimi a zimowymi, dlatego też zostały wykonane z twardszej niż opony zimowe mieszanki, a wzór bieżnika, mimo dużej liczby nacięć i rowków, często przypomina ten znany z opony letniej. Dlatego też, jeżeli przez większość czasu poruszasz się po ośnieżonych drogach, rozsądniej jest wybrać opony zimowe. Ogumienie całoroczne sprawdzi się w autach użytkowanych w miastach i w pobliżu aglomeracji.

W Polsce kolce na opony są zabronione. Wyjątkiem od tej reguły jest zorganizowany rajd lub wyścig zimowy. Te imprezy muszą się jednak odbywać za zgodą i z zezwoleniem zarządcy drogi.

Przyjmuje się, że uniwersalna wartość ciśnienia dla opon wynosi 2,2 bara. Można ją zastosować, gdy nie wiadomo, jakie są wytyczne producenta auta. Jeżeli jednak istnieje taka możliwość, lepiej kierować się zaleceniami dla konkretnego modelu. Informacje dotyczące rekomendowanych wartości ciśnienia umieszczone są na tabliczce znamionowej pojazdu, a także w jego instrukcji obsługi.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!