Opony całoroczne jako realna i bezpieczna alternatywa dla ogumienia sezonowego? Czy dziś można udzielić jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie? Nie będzie łatwo, szczególnie że branżowi liderzy coraz większe nakłady ponoszą na rozwój i marketing ogumienia wielosezonowego. Przez dekady opony całoroczne nie miały pochlebnej prasy. Nie bez powodu. Jednak czasy niebezpiecznych opon całorocznych minęły. Z pewnością bezpowrotnie. Zatem – czy i jakiej grupie kierowców można polecić uniwersalny wariant? Dylemat jest na tyle istotny, że warto podjąć się rzetelnej analizy. Nie tylko kosztów.

Czy uniwersalne produkty, do tej grupy należą opony całoroczne, mogą być tak dobre, jak odpowiedniki stworzone do pracy w ściśle określonych warunkach? Czy ta zasada sprawdza się w przypadku ogumienia? Którym kierowcom można polecić montaż ogumienia wielosezonowego, a dla kogo to opcja polecana warunkowo? Styl jazdy, moc silnika i pokonywane przebiegi roczne – to przeanalizujemy, odpowiadając na pytanie, czy wybrać ogumienie całoroczne zamiast sezonowego. Też masz wątpliwości? Rozumiemy i gwarantujemy, że za kilka minut spora część z nich zniknie.

W naszym artykule znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania:

opony całoroczne

Opony wielosezonowe – dlaczego zyskały na popularności?

Popularność opon całorocznych na początku wynikała przede wszystkim z niższych kosztów serwisowych. Oszczędności ponoszone na takich czynnościach, jak wymiana opon sezonowych, ewentualny zakup drugiego kompletu obręczy czy opłat ponoszonych za przechowywanie widoczne były przede wszystkim w skali makro. Tu warto posłużyć się przykładem z rynku amerykańskiego – na którym opony wielosezonowe nie wywołują tylu kontrowersji, co jeszcze do niedawna miało miejsce w Europie, w tym w Polsce. W USA wariant całoroczny to właściwie jedyne rozwiązanie spotykane w licznych wypożyczalniach samochodów. Czy zatem opony all season to tylko opcja rekomendowana zarządcom flot? 

W Polsce oszczędności wynikające z opon całorocznych zauważyli nie tylko menedżerowie w firmach. Okazuje się, że z każdym rokiem zwiększa się odsetek prywatnych użytkowników aut, którzy nie tylko umieją liczyć, ale też cenią własny czas. Choćby w całym roku 2022 opony wielosezonowe stanowiły około 20 proc. sprzedaży wszystkich w sklepie Inter Cars. Podobne proporcje można zauważyć u konkurencyjnych sprzedawców.

Istotną przyczyną wzrostu zainteresowania oponami typu all season są zmiany klimatyczne. Zimy sporadycznie straszą srogim mrozem i obfitymi opadami śniegu. Do tego coraz częściej warunki atmosferyczne na początku wiosny czy jesienią potrafią zmienić się diametralne w ciągu kilkunastu godzin. Dzień z temperaturą 15-20 st. C i mroźny poranek – tutaj ogumienie wielosezonowe zyskuje niemałą przewagę i nad letnim, i nad zimowym. Sztywny podział na cztery pory roku wydaje się być nieaktualny. 

Wizyta w serwisie opon związana z sezonową wymianą kosztuje – to banał, ale wart przypomnienia. Wart, szczególnie że coraz więcej aut jest wyposażonych w czujniki ciśnienia, które podwyższają koszt usługi o 50-100 proc. Dobrze jest przypomnieć o kolejnej oszczędności – czas, który w zabieganej codzienności ucieka jakby szybciej. Oszczędzony czas to też np. brak konieczności wcześniejszego zwalniania się z pracy czy brania urlopu.

Zerknij na wpis: Opony do samochodów elektrycznych, czyli powrót do przyszłości…

Opony całoroczne

Kiedy warto wybrać opony wielosezonowe?

Przymierzając się do zakupu i montażu opon całorocznych, powinno się wziąć pod uwagę trzy główne czynniki. Preferencje dotyczące marki czy klasy opon na tym etapie nie są aż tak istotne.

Opony całoroczne są swoistym kompromisem. Dlatego należy mieć uwagę, że mogą nie gwarantować oczekiwanego poziomu kontroli czy bezpieczeństwa w sytuacjach ekstremalnych. Dlatego przede wszystkim polecane są kierowcom o spokojniejszym usposobieniu za kółkiem, którzy nie traktują każdego zakrętu czy prostego odcinka drogi jako miejsca do pobijania indywidualnych rekordów czasu przejazdu. Nawet najlepsze opony całoroczne przy wysokich obciążeniach będą się zachowywać nieco gorzej niż przyzwoite produkty segmentu medium. Dotyczy to zarówno wariantu letniego, jak i zimowego. 

Samochód – tutaj widać związek z preferencjami dotyczącymi dynamiki jazdy. Im więcej koni mechanicznych i niutonometrów, tym większa chęć do poruszania się na granicy przyczepności. Blisko krawędzi. Tu też opony wielosezonowe mogą nie zadowolić co poniektórych malkontentów. Natomiast w autach użytkowanych przede wszystkim w mieście i na drogach gminnych czy powiatowych ogumienie all season zapewnia należyty poziom bezpieczeństwa i kontroli przez 365 dni w roku.

Dystans – o ile opony całoroczne dobrze znoszą ujemne i umiarkowanie dodatnie temperatury, to mocno się zużywają na rozgrzanym asfalcie. Szybciej niż ogumienie letnie. Dlatego osobom pokonującym duże dystanse (często poruszającym się na długich trasach) warto polecić opony sezonowe. Szacuje się, że wariant uniwersalny polecany jest przy rocznych przebiegach nie większych niż 15 tys. km. Oczywiście od tej reguły są wyjątki, bo np. taksówkarze coraz śmielej decydują się na ogumienie wielosezonowe. Tu dochodzą jeszcze inne argumenty – auto stojące w warsztacie nie zarabia.

Przeczytaj jeszcze: Tańsze alternatywy dla kompletu opon zimowych.

wymiana opon całorocznych

Jakie wady mają opony całoroczne?

To, co jest główną zaletą ogumienia całorocznego, jest też największą wadą. Chodzi o uniwersalność. Konstrukcja opon wielosezonowych jest kompromisem, mającym na celu zagwarantować przyzwoite parametry niezależnie od warunków atmosferycznych.

Na początku trzeba wziąć pod uwagę bieżnik – połączenie cech opony zimowej (lamele) z letnią (rowki i płaskie klocki) w teorii brzmi doskonale. Gdzie tkwi haczyk? W tym, że w warunkach granicznych – np. na śniegu czy lodzie – opony sezonowe (tutaj zimowe) zachowywać się będą pewniej. Także podczas szybko pokonywanych odcinków przy dodatnich temperaturach dobre opony letnie sprawdzą się lepiej niż uniwersalne. W tym przypadku za gorszą sterowalność odpowiadają przydatne zimą lamelki. 

Opony całoroczne, mimo że są rozwiązaniem cenionym przez osoby umiejące oszczędzać, nie są aż tak… oszczędne, jak mogłoby się wydawać. O ile coraz więcej nowych opon letnich może poszczycić się literą A na unijnej etykiecie informującą o oporach toczenia, to dla wielosezonowych nadal to spore wyzwanie. Więc opony całoroczne z etykietą B czy C uznawane są za energooszczędne. A jaka jest różnica między oponą w tym samym rozmiarze i o podobnych parametrach? Przyjmuje się, że między A i B różnica wynosi 1 proc. na niekorzyść drugiej. Niby niewiele, ale przyjmując, że ktoś wybiera opony letnie z etykietą A i całoroczne z D, to przy średnim spalaniu 7,0 l/100 km (opony A), wartość wzrośnie o 0,3 l (opory toczenia D). 

Żywotność – tutaj zdania specjalistów są podzielone, bowiem osiągane przebiegi w dużej mierze zależą od pogody. Im cieplej (goręcej), tym opony całoroczne zużywają się szybciej niż letnie. Oczywiście opony zimowe w podobnych warunkach jeszcze wcześniej ulegałyby degradacji. Za wadę można też uznać konieczność przekładki opon całorocznych – co rok lub co dwa lata. Czyli argument przemawiający za zakupem ogumienia all season (o nieodwiedzaniu wulkanizatora) traci na sile.


głośne opony całoroczne

Opony całoroczne – które wybrać?

Ogumienie wielosezonowe stanowi coraz większy wolumen sprzedaży. Poniekąd popyt wymusza tworzenie coraz lepszych opon całorocznych nie tylko przez producentów premium. Poniżej trzy przykładowe propozycje z trzech segmentów. Oczywiście to tylko ułamek oferty sklepu Inter Cars. Tym razem proponujemy rozmiar 205/60 R16, pasujący zarówno do wielu aut kompaktowych, jak i sporej grupy SUV-ów, crossoverów, kombivanów czy pojazdów segmentu D.

Continental AllSeasonContact

Przebój od niemieckiego giganta. Continental AllSeasonContact 205/60 R16 96H zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa w każdych warunkach. Świadectwem tego jest litera B, pokazująca zachowanie (drogę hamowania) na mokrej nawierzchni. Na uwagę zasługują też niskie opory toczenia (B) oraz nośność (96, czyli 710 kg na jedno koło). Co można napisać o konstrukcji? Opatentowany wzór bieżnika oparto na sztywnej konstrukcji z otwartymi barkami. Cechą tego modelu jest stosunkowo niewielki procent lameli odpowiadających za jazdę po śniegu. W przypadku tej opony główną uwagę położono na zachowanie na mokrej i suchej drodze, poniekąd kosztem kontroli na wspomnianym śniegu. Continental AllSeasonContact wyróżnia się też na tle konkurencji trwałością.

Kleber Quadraxer 3

Propozycja od francuskiej marki związanej z koncernem Michelin. Kleber Quadraxer 3 205/60 92 H wyróżnia się bardzo niskim poziomem emitowanego hałasu. Wartość A (69 dB) jest niemal niespotykana w ogumieniu całorocznym. Osiągnięto ją m.in. dzięki płaskim bokom opony. Także opory toczenia (C na unijnej etykiecie) i zachowanie na mokrej nawierzchni (B) świadczą o zaawansowaniu technologicznym. Ten model dobrze sprawdza się zarówno na śniegu i błocie pośniegowym (samoblokujące się lamele i specjalna mieszanka śniegowa), jak i na suchym i mokrym asfalcie (rzeźba bieżnika w kształcie litery V). Jeśli nade wszystko cenisz komfort, wybierz opony wielosezonowe Kleber Quadraxer 3.

Laufenn G Fit 4S LH 71

Propozycja od marki związanej z Hankookiem zapewnia więcej niż przyzwoite parametry w każdych warunkach pogodowych. Laufenn G Fit 4S LH 71 205/60 R16 96V XL docenią właściciele ciężkich i szybkich aut. Świadczą o tym indeks nośności 96 (710 kg na jedno koło) i indeks prędkości V (240 km/h). Zachowanie na mokrej nawierzchni (B na etykiecie unijnej) i opory toczenia (C) również są wartościami godnymi pochwały. Ogromnym atutem opon Laufenn G Fit 4S LH 71 jest dożywotnia gwarancja producenta (do czasu, aż wysokość bieżnika będzie miała co najmniej 1,6 mm). Warto dodać, że opony produkowane są w nowoczesnej fabryce na Węgrzech, otwartej w drugiej dekadzie XXI wieku. Laufenn G Fit 4S LH 71 205/60 R16 to przystępna cenowo opona o zrównoważonych parametrach letnich i zimowych.

Jak dbać o opony?

Trwałość ogumienia zależy od wielu czynników. Przybliży je ekspert Inter Cars. Co ciekawe, prawidłowy poziom ciśnienia nie tylko pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo i komfort, ale też na mniejsze zużycie opon. Za wysokie ciśnienie przyspiesza wycieranie się środkowej części bieżnika, zbyt niskie zaś ma wpływ na wczesne zużywanie się brzegów bieżnika i może nawet zniszczyć strukturę nośną opony (nieodwracalnie). Także sposób jazdy ma wpływ na zużywanie się ogumienia – agresywny przyspiesza je. Groźne są też uderzenia o krawężnik i szybkie przejeżdżanie przez dziury, tory czy studzienki. Kolejny czynnik to przeciążenie auta – stąd tak ważny jest dobór opon ze stosownym indeksem nośności. Także problemy z zawieszeniem (źle ustawiona geometria) mają zły wpływ na żywotność. Warto też regularnie wymieniać wentyle (optymalnie co pół roku), co pozwoli utrzymywać odpowiedni poziom ciśnienia.

Opony całoroczne czy sezonowe – wybór to kwestia indywidualna

Współcześnie projektowane opony całoroczne stanowią interesującą alternatywę dla opon sezonowych. Właściwie tylko w sytuacjach ekstremalnych będą zachowywać się gorzej niż opony letnie czy opony zimowe. Na co dzień ogumienie all season spełni oczekiwania większości użytkowników. Można więc prognozować, że za kilka lat odsetek osób decydujących się na ten wariant będzie wyższy niż obecnie. A dziś, przypomnijmy, niemal co piąty kierowca decyduje się na opony wielosezonowe.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Nie. Różne opony na jednej osi są nie tylko niebezpieczne, ale także niedopuszczalne według przepisów ruchu drogowego. Wyjątek stanowi dojazdowe koło zapasowe.

Opony całoroczne to kompromis między oponami letnimi a zimowymi, dlatego też zostały wykonane z twardszej niż opony zimowe mieszanki, a wzór bieżnika, mimo dużej liczby nacięć i rowków, często przypomina ten znany z opony letniej. Dlatego też, jeżeli przez większość czasu poruszasz się po ośnieżonych drogach, rozsądniej jest wybrać opony zimowe. Ogumienie całoroczne sprawdzi się w autach użytkowanych w miastach i w pobliżu aglomeracji.

Główne różnice między ogumieniem zimowym i letnim to twardość mieszanki i kształt bieżnika. Dzięki innym parametrom opony lepiej radzą sobie w odpowiednio zimowych i letnich warunkach pogodowych.  
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!