Poradnik Motoryzacyjny Jak dobrać akumulator?

  • Kupując nowy akumulator do swojego samochodu musimy pamiętać o właściwym doborze części z uwzględnieniem kilku parametrów. Zapewni nam to bezproblemowy montaż i da satysfakcję z zakupu.


    Obsługowy, bezobsługowy, żelowy…

    Starsze typy akumulatorów wyposażone są w korki umożliwiające uzupełnienie poziomu elektrolitu i zwane są obsługowymi. Powszechnie stosowane w dzisiejszych czasach baterie są bezobsługowe. Oznacza to, że nie jest możliwe otwarcie komór kwasowych, a uzupełnianie elektrolitu nie jest wymagane. Takie akumulatory posiadają często wziernik pozwalający sprawdzić stan naładowania. Akumulatory żelowe to baterie o zwiększonej pojemności. Zamiast tradycyjnego elektrolitu zastosowano w nich kwas zmieszany z krzemionką w formie żelu. Poza większą wydajnością energetyczną akumulatory te są odporniejsze na wstrząsy, uderzenie oraz ekstremalne temperatury. Do samochodów wyposażonych w systemy Start&Stop czy samochodów z napędem hybrydowym i systemem odzyskiwania energii podczas hamowania dedykowane są specjalne akumulatory. Znoszą one bez problemu powtarzające się cykle ładowania i rozładowywania oraz zapewniają natychmiastowe uruchomienie silnika podczas ruszania samochodem.


    Podstawowe parametry akumulatora

    Podstawowymi parametrami określającymi akumulator są: pojemność i prąd rozruchowy. W książce serwisowej pojazdu producent podaje właściwe parametry baterii do samochodu. Pojemność, podawana w Ah (amperogodzinach) określa zdolność akumulatora do magazynowania energii elektrycznej. Pojemność akumulatora dobiera się po pojemności silnika i po ilości wyposażenia elektrycznego jakie posiada nasz samochód. Zasada, że im większy akumulator, tym lepszy, nie sprawdzi się w dużej ilości przypadków. Prąd rozruchowy, którego wartość podawana jest w A (amperach), to wartość określająca jednorazowy, krótkotrwały wydatek prądu, jaki akumulator jest w stanie wygenerować. Ma to szczególne znaczenie zimą, gdy rozrusznik samochodu pobiera ogromną ilość energii potrzebną do uruchomienia silnika. Każdy akumulator ma przyporządkowaną biegunowość plus i minus na prawą lub lewą stronę. Przed zakupem należy się zorientować, jaki układ biegunów posiada nasz akumulator. Pojemność akumulatora do naszego samochodu zwykle podana jest w instrukcji obsługi pojazdu, przy czym warto wybierać akumulatory o jak najwyższym prądzie rozruchowym. Można także skorzystać z dostępnych katalogów lub zapytać o pomoc fachowca.


    Kształt akumulatora i jego bieguny

    Kształt akumulatora jest o tyle istotnym parametrem, że część ta ma wyznaczone miejsce montażu w samochodzie i akumulator musi do niego pasować. Niektóre akumulatory mocowane są za pomocą tak zwanej „stopki”. Inne przykręcane są obejmą od góry i mają wtedy podstawę bez specjalnego wyprofilowania. Szerokość, długość i wysokość akumulatora muszą być idealnie dopasowane do miejsca montażu, aby akumulator nie przesuwał się w czasie jazdy ani nie spowodował zwarcia dotykając biegunami do metalowych elementów samochodu. Bieguny akumulatora muszą być dobrane do instalacji elektrycznej samochodu. W większości pojazdów zaciski elektryczne, tak zwane „klemy”, są okrągłe. Samochody amerykańskie mają klemy przykręcane z boku akumulatora za pomocą śruby, a samochody marki Ford mają klemy o kształcie prostokątnej blaszki przykręcanej do płaskiego bieguna. Wśród okrągłych klem rozróżniane są dwa rozmiary, z których mniejszy jest typowy dla samochodów azjatyckich.


    Stan zacisków i przewodów

    Podczas montażu nowego akumulatora należy skontrolować stan przewodów elektrycznych prowadzących do niego. Należy oczyścić klemy z nagromadzonej korozji i osadów, nasmarować ich śruby zaciskowe oraz spryskać powierzchnię kontaktu specjalnym preparatem poprawiającym przewodzenie elektryczne. Trzeba także sprawdzić stan przewodów i ich izolacji, a także prawidłowe przymocowanie do nadwozia samochodu przewodu „masowego”. Jeśli do zacisku plusowego podłączone jest bezpośrednio zasilanie dodatkowego wyposażenia samochodu, należy sprawdzić, czy połączenia te są solidnie wykonane i nie grożą iskrzeniem i zwarciem. Przed podłączeniem zacisków do biegunów nowej baterii należy bieguny spryskać preparatem poprawiającym kontakt elektryczny i zabezpieczającym przed utlenianiem i zasiarczeniem.


    O czym jeszcze warto pamiętać?

    Jeśli akumulator naszego samochodu uległ szybkiemu zużyciu lub awarii, to przed zamontowaniem nowej części należy sprawdzić sprawność instalacji elektrycznej pod kątem znacznego upływu prądu podczas postoju samochodu czy usterki alternatora. Dopiero potem można bezpiecznie i bez obawy o przedwczesne zużycie zamontować nowy akumulator. Należy pamiętać, że gwarancja na akumulator nie obejmuje uszkodzeń wynikających z usterek układu elektrycznego samochodu.

 Jeśli uważasz, że powinniśmy coś zmienić lub znalazłeś błąd - Daj nam znać