Dociski sprzęgieł (znalezione 214 wyników)

Sortuj:
Kryteria plasowania
Polecamy
Docisk sprzęgła 3082 000 593
350,05 zł/szt.
Mała dostępność towaru
Polecamy
Docisk sprzęgła 3082 307 232
436,26 zł/szt.
Mała dostępność towaru
Polecamy
Docisk sprzęgła 3082 121 031
631,95 zł/szt.
Produkt dostępny
Polecamy
Docisk sprzęgła 3082 156 031
420,05 zł/szt.
Mała dostępność towaru
Polecamy
Docisk sprzęgła 3082 001 181
535,86 zł/szt.
Mała dostępność towaru
Polecamy
Docisk sprzęgła 3082 299 335
389,92 zł/szt.
Mała dostępność towaru
Docisk sprzęgła 802609
370,06 zł/szt.
Mała dostępność towaru
Docisk sprzęgła 802534
313,54 zł/szt.
Mała dostępność towaru
Docisk sprzęgła 279528
Produkt na zamówienie
Docisk sprzęgła FJC506
297,38 zł/szt.
Mała dostępność towaru
Docisk sprzęgła 122 0045 11
341,74 zł/szt.
Mała dostępność towaru
Docisk sprzęgła AISIN CTX-062
318,98 zł/szt.
Produkt dostępny
Docisk sprzęgła 3482 634 004
1 259,62 zł/szt.
Mała dostępność towaru
Docisk sprzęgła 120 0166 10
381,00 zł/szt.
Mała dostępność towaru
Docisk sprzęgła 125 0089 10
500,87 zł/szt.
Mała dostępność towaru

Dociski sprzęgła – niezbędne elementy układu napędowego 

Tarcza dociskowa jest jednym z trzech podstawowych elementów sprzęgła. Oprócz niej w skład tego podzespołu wchodzą tarcza cierna (sprzęgłowa) oraz układ wyprzęgający (wyprzęgnik i łożysko wyciskowe). Docisk sprzęgła odpowiada za siłę, z jaką tarcza cierna dopychana jest do koła zamachowego. Dzięki niej moment obrotowy może być przekazany z silnika do skrzyni biegów.  

Konstrukcja docisku sprzęgła musi umożliwiać także rozłączenie elementów układu napędowego, na przykład przed zmianą biegów czy zatrzymaniem samochodu. Gdy kierowca wciska pedał sprzęgła, łożysko wyciskowe napiera na sprężynę membranową, co powoduje odciągnięcie docisku i tarczy sprzęgła od koła zamachowego. Dzięki temu moc nie jest przekazywana do przekładni, co ułatwia zmianę biegów.  

Tarcza dociskowa sprzęgła – usterki i zużycie

Dociski sprzęgła są częściami o dość prostej budowie i zasadzie działania, dlatego zużywają się stosunkowo wolno. Do niszczenia elementu dochodzi ze względu na zużycie sprężyny membranowej. Wykonana jest ona z odpowiednio ukształtowanej, elastycznej blachy ze stali sprężynowej. Każdy metal w czasie wyginania nieznacznie zmienia swoją strukturę wewnętrzną i po jakimś czasie punktowo się utwardza. Gdy utwardzonych punktów będzie więcej, siła dociskająca sprężyny spada, przez co dochodzi do ślizgania się sprzęgła. 

Kiedy wymienić docisk sprzęgła?

Wymiana docisku sprzęgła powinna nastąpić, gdy przestaje spełniać swoją funkcję. Towarzyszy temu często nieprzyjemny zapach spalenizny i niewspółmierny do przyspieszenia wzrost obrotów silnika po dodaniu gazu. Wynikają one z tego, że tarcza cierna przenosi tylko część momentu i nieustannie ślizga się po powierzchni koła zamachowego, co powoduje przegrzewanie się. 

W niektórych przypadkach może dojść także do pęknięcia sprężyny lub wyłamania jednego z jej zębów. Docisk sprzęgła najlepiej wymienić zaraz po pojawieniu się pierwszych śladów poślizgu tarczy, gdy dojdzie do uszkodzenia mechanicznego, staje się to koniecznością.  

Tarczę dociskową powinno się wymienić także po modyfikacjach silnika, które poskutkowały zwiększeniem mocy. Do pewnego stopnia zużyta sprężyna docisku, może nie pozwolić na wygenerowanie siły, która będzie wystarczająca do przeniesienia momentu obrotowego w całości do skrzyni biegów. Nowy docisk pozwoli w pełni wykorzystać możliwości mocniejszego silnika. 

Wymieniać sam docisk czy cały komplet?

Większość mechaników zaleca wymieniać komplet sprzęgła w całości, czyli razem z tarczą dociskową powinno zamontować się nowe łożysko wyciskowe i tarczę cierną. Jest to dobra praktyka, gdy zużyciu uległ docisk. Zwykle dochodzi do tego po przejechaniu 200-300 tys. km, więc jeżeli nie nastąpiło to niedługo po wymianie tarczy sprzęgłowej, warto kupić i zamontować cały zestaw.  

Zużycie okładzin ciernych tarczy nie zawsze oznacza konieczność wymiany docisku. Po demontażu skrzyni biegów i elementów sprzęgła należy zweryfikować stan docisku. Jeżeli na sprężynie widoczne są pęknięcia lub uszkodzenia, zęby sprężyny membranowej są nierówno wygięte, albo na kole zamachowym i tarczy widoczne są wyraźne ślady ślizgania się sprzęgła, warto wymienić docisk. Jeśli nie zauważysz żadnego z tych objawów i wiesz, że część ta ma mniej niż 150 tys. km przebiegu, możesz zamontować używany docisk z nową tarczą.  

Kompletne sprzęgło zaleca wymienić się po zakupie auta używanego. Warto także zrobić to także w każdej sytuacji, gdy nie masz pewności, jaki przebieg pokonał samochód z obecnie zamontowaną częścią. W niektórych samochodach komplety sprzęgieł mają na tyle niskie ceny, że wymiana całego zestawu za każdym razem jest dobrym pomysłem. W przypadku samochodów, do których części są kosztowne, można zrezygnować z wymiany sprawnego docisku. 

Tarcza dociskowa sprzęgła – postaw na sprawdzonych producentów 

Dociski sprzęgła do popularnych modeli aut i wersji silnikowych przeważnie nie są nadmiernie kosztowne. Wymiana zawsze wymaga demontażu skrzyni biegów, a w niektórych przypadkach całego układu napędowego. Powoduje to, że koszty robocizny przy naprawach sprzęgła są wysokie. Z tego powodu bardzo istotne jest, by tarcza dociskowa, którą kupujesz, była wysokiej jakości i nie uległa uszkodzeniu po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.  

W Inter Cars kupisz wyłącznie sprawdzone dociski sprzęgła od renomowanych producentów, takich jak Sachs, KaWe czy LuK, ale także zweryfikowane przez ekspertów marki budżetowe, które pozwolą Ci zaoszczędzić pieniądze, nie martwiąc się o niezawodność zakupionego elementu. Dzięki temu po wymianie sprzęgła będzie sprawne przez długi czas, a sam docisk wytrzyma nawet kilkaset tysięcy kilometrów.  

Sięgając po dociski sprzęgła z oferty Inter Cars, zawsze otrzymasz oryginalne części o gwarantowanej jakości, co jest niezwykle ważne w przypadku elementów, których naprawa wymaga dużych nakładów finansowych i zajmuje dużo czasu.