Nowe felgi aluminiowe do samochodu
Komplet nowych obręczy z lekkich stopów potrafi diametralnie odmienić wygląd auta. Dodatkowy zestaw felg ma też walor praktyczny – podczas sezonowej wymiany ogumienia zmieniamy całe koła, co przyspiesza proces i jednocześnie oszczędza wewnętrzną krawędź opony, narażoną na uszkodzenie przy każdej „przekładce”. Żeby kupić felgi aluminiowe pasujące do konkretnego pojazdu, trzeba poznać kilka podstawowych zasad.
Sprawdź, jakie rozmiary przewidział producent
Nowe obręcze najlepiej dobierać zgodnie ze specyfikacją wskazaną przez producenta. W procesie homologacji zatwierdza się rozmiary obręczy, które będą prawidłowo współpracowały z elementami układu hamulcowego i jezdnego pojazdu. Dzięki temu nie będą obcierać o nadkola, blokować amortyzatorów czy zaburzać wskazań prędkościomierza.
Poznaj najważniejsze parametry:
Średnica obręczy – jeśli będzie zbyt mała, felgi nie da się założyć, bo będzie blokowała się o zaciski hamulcowe. Za duża będzie wymagała założenia opony o bardzo niskim profilu, co negatywnie wpłynie na komfort jazdy.
→ Szerokość obręczy – felga nie może wystawać poza obrys auta. Im szersza obręcz, tym szerszej wymaga opony, co oznacza większe opory toczenia i wyższe zużycie paliwa.
→ Odsadzenie (ET) – to parametr, który informuje, o ile milimetrów względem płaszczyzny mocowania obręczy od piasty przesunięty jest środek felgi. Od tej wartości zależy, czy obręcz będzie głębiej schowana w nadkolu albo czy będzie wysunięta bliżej jego zewnętrznej krawędzi.
→ Rozstaw śrub – czyli odległość między otworami montażowymi. W obręczach musi być taka sama jak w otworach/szpilkach w piaście.
→ Średnica otworu centrującego – jeśli będzie mniejsza, niż przewidział producent, felga nie będzie prawidłowo dolegać do piasty. Jeśli większa – można ją dopasować, korzystając z pierścieni centrujących.
Aby ułatwić dobór odpowiedniego zestawu felg do samochodu, proponujemy skorzystanie z wyszukiwarki według modelu pojazdu. Podstawowe parametry pojazdu pozwolą nam na zaproponowanie odpowiedniego kompletu, który będzie pasował do Twojego auta.
Pamiętaj! Im większa średnica obręczy, tym niższy musi być profil założonej na nią opony. Średnica koła może się różnić od wymiaru zadanego przez producenta o co najwyżej 3 proc. – większe odchylenia spowodują znaczne przekłamania wskazań prędkościomierza.
FAQ
Czy warto kupować używane felgi aluminiowe?
Każdą obręcz da się naprawić tak, żeby wyglądała na pełnowartościową. Niestety, spawanie obręczy wpływa negatywnie na jej wytrzymałość – istnieje ryzyko, że po najechaniu na nawet niewielką przeszkodę, naprawiana obręcz pęknie w miejscu spawania. Jeśli nie jesteśmy pewni co do bezwypadkowej przeszłości obręczy, lepiej wybrać nową.
Czy felgi aluminiowe można naprawiać?
Ze względów bezpieczeństwa, poważnie uszkodzonych felg nie powinno się naprawiać. Prostowanie na ciepło czy spawanie sprawia, że felga nie spełnia parametrów wytrzymałościowych deklarowanych przez producenta. W związku z tym zaleca się co najwyżej drobne naprawy kosmetyczne, takie jak usuwanie zadrapań i powtórne lakierowanie.
Czy na felgi aluminiowe można założyć kołpaki?
Nie. Ideą felg aluminiowych, poza zmniejszeniem masy nieresorowanej, było stworzenie obręczy atrakcyjnych wizualnie i zarazem ułatwiających chłodzenie układów hamulcowych.