Hamulce bębnowe (znalezione 4293 wyników)

Sortuj:
Kryteria plasowania
Szczęki hamulcowe NISSAN ALMERA II 1.5-2.2D 01.00-11.06 ABE C01051ABE
125,62 zł/szt.
Produkt dostępny
Szczęki hamulcowe SUZUKI SAMURAI, SJ 410, SJ 413 1.0/1.3 09.81-12.04 ABE C08006ABE
106,89 zł/szt.
Produkt dostępny
Szczęki hamulcowe SUZUKI ALTO, SUPER CARRY, VITARA 0.8/1.0/1.6 10.85-03.99 ABE C08015ABE
103,81 zł/szt.
Produkt dostępny
Bęben hamulcowy ABE C60509ABE
Bęben hamulcowy ABE C60509ABE
Miejsce zabudowy: tył
350,29 zł/szt.
Produkt dostępny
Bęben hamulcowy ABE C61000ABE
Bęben hamulcowy ABE C61000ABE
Miejsce zabudowy: tył
151,39 zł/szt.
Produkt dostępny
Bęben hamulcowy ABE C62035ABE
Bęben hamulcowy ABE C62035ABE
Miejsce zabudowy: tył
179,88 zł/szt.
Produkt dostępny
Bęben hamulcowy ABE C61018ABE
Bęben hamulcowy ABE C61018ABE
Miejsce zabudowy: tył
159,33 zł/szt.
Produkt dostępny
Bęben hamulcowy ABE C62042ABE
Bęben hamulcowy ABE C62042ABE
Miejsce zabudowy: tył
149,56 zł/szt.
Produkt dostępny
Bęben hamulcowy ABE C60305ABE
Bęben hamulcowy ABE C60305ABE
Miejsce zabudowy: tył
426,77 zł/szt.
Produkt dostępny
Bęben hamulcowy ABE C65011ABE
Bęben hamulcowy ABE C65011ABE
Miejsce zabudowy: tył
372,99 zł/szt.
Produkt dostępny
Bęben hamulcowy ABE C6C006ABE
Bęben hamulcowy ABE C6C006ABE
Miejsce zabudowy: tył
225,31 zł/szt.
Produkt dostępny
Cylinderek hamulcowy LPR 5529
Cylinderek hamulcowy LPR 5529
Miejsce zabudowy: tył
Strona zabudowy: Prawa
63,27 zł/szt.
Produkt dostępny
Cylinderek hamulcowy DELPHI LW90049
Cylinderek hamulcowy DELPHI LW90049
Miejsce zabudowy: tył
Strona zabudowy: Lewa/Prawa
95,96 zł/szt.
Produkt dostępny
Cylinderek hamulcowy DELPHI LW80113
Cylinderek hamulcowy DELPHI LW80113
Miejsce zabudowy: tył
Strona zabudowy: Lewa/Prawa
81,77 zł/szt.
Produkt dostępny
Cylinderek hamulcowy LPR 4112
Cylinderek hamulcowy LPR 4112
Miejsce zabudowy: tył
Strona zabudowy: Lewa/Prawa
146,67 zł/szt.
Produkt dostępny

Hamulec bębnowy – co to takiego? 

Hamulec bębnowy to bardzo ważny element układu hamulcowego, który znajduje się na tylnej osi samochodu. Zastąpił dawny hamulec tarczowy, a obecnie najczęściej można go spotkać w starszych modelach samochodów. 

Nie jest to jednak reguła, bo i nowsze auta osobowe oraz ciężarówki wyposażone są właśnie w taki typ hamulca. W skład układu hamulcowego bębnowego wchodzą również inne elementy, a mianowicie: szczęki hamulcowe, rozpieracze szczęk oraz sprężyna rozpierająca. 

Dlaczego tak wielu producentów skłania się ku hamulcom bębnowym? Mimo wypierana ich przez tarcze, hamulce bębnowe nie odchodzą do przysłowiowego lamusa. Są bardzo trwałe i można sporo zaoszczędzić na kosztach produkcji. Wytrzymują nawet do 100 tys. km, co jest niezwykle dobrym osiągnięciem.  

Budowa hamulca bębnowego – konstrukcja i działanie. 

Budowa hamulca bębnowego nie jest skomplikowana.Jak to wygląda w praktyce? Bęben hamulcowy ma mocowanie na piaście koła i obraca się razem z nim. Natomiast szczęki hamulcowe znajdują się pod bębnem i są przytwierdzone do nieruchomej tarczy kotwicznej. Szczęki hamulcowe pokryte są okładzinami hamulcowymi, które znajdują się przy wewnętrznej powierzchni bębna. 

Proces hamowania wygląda następująco. Szczęki rozpiera tłoczek, co przekłada się na wytworzenie tarcia między okładziną szczęk hamulcowych a powierzchnią bębna. Z kolei odblokowanie szczęk hamulcowych jest możliwe dzięki sprężynie lub układowi sprężyn rozprężających. Warto wiedzieć, jak jest budowa hamulca bębnowego, aby wiedzieć, jak działają i co może ulec awarii. 

Hamulce bębnowe – naprawa i regulacja 

Hamulce bębnowe mają wiele zalet, ale też kilka większych minusów. Niestety, stopień przegrzania hamulców jest spory ze względu na słabsze chłodzenie niż przy hamulcach tarczowych. Bęben hamulcowy ma dużą masę, a cały układ jest podatny na same zabrudzenia. Zanieczyszczenia powstają na skutek zamkniętej budowy. Powodem jest również nierównomierny nacisk na układy cierne. 

Różne awarie hamulców bębnowych

Bardzo często do usterek technicznych dochodzi wtedy, gdy elementy układu hamulcowego zostaną źle zamontowane. Przyczyną problemów jest również nieprawidłowa eksploatacja hamulców oraz słaba jakość części układu. Dlatego tak ważne jest to, aby zamontować w swoim aucie najlepsze części od renomowanych producentów. Znajdziesz je w certyfikowanych warsztatach i w sklepie internetowym Inter Cars, gdzie otrzymasz przy okazji fachową pomoc merytoryczną i wsparcie techniczne. 

Awarie są możliwe również na skutek spadku ciśnienia w układzie, usterki korektora, hamowania kół tylnej osi oraz błędów w systemie ABS. Jak poznać, że zaczynają się problemy z hamulcami bębnowymi? Na pewno od razu dostrzeżesz różnice podczas hamowania. Pamiętaj, że nawet najlepsze szczęki hamulcowe ulegają zużyciu. Kiedy wyściełająca je okładzina wytrze się całkowicie, wtedy awaria gotowa. Na pewno poznasz, że coś jest nie w porządku. 

Metalowe części szczęk będą tarły o bęben, co spowoduje pojawienie się pisku podczas hamowania. Taki sam pisk ma miejsce również w przypadku korozji roboczej powierzchni bębna. Pamiętaj, że bęben hamulcowy jest podatny na rdzewienie, dlatego sprawdzaj często jego stan u mechanika. 

Twojej uwadze nie może umknąć fakt charakterystycznego „bicia” bębna oraz drgania na pedale hamulca. Taka sytuacja ma miejsce często po uszkodzeniu mechanicznym bębna w wyniku uderzenia kołem np. o krawężnik. Przyczyną takiej awarii jest także nagłe ochłodzenie rozgrzanego bębna hamulcowego.  

Wyciek płynu hamulcowego z cylinderka również jest dość groźną awarią. Zauważysz m.in. spadek momentu hamującego hamulca i ściąganie auta w jedną stronę podczas hamowania. Dzieje się tak w sytuacji dostania się płynu na okładziny cierne szczęk hamulcowych. W innym przypadku następuje spadek ciśnienia w układzie hamulcowym. Usterkę rozpoznasz również, gdy poczujesz miękki pedał hamulca i zauważysz plamy płynu pod autem. 

Oprócz ww. częstych awarii jest jeszcze jedna, która może być bardzo niebezpieczna. Dochodzi do niej w wyniku uszkodzenia sprężyn odciągających. Wtedy szczęki hamulcowe nie wracają do pozycji wyjściowej na skutek zablokowania układu hamulcowego. Tarcie o bęben sprężyn powstaje w przypadku ich zużycia lub pęknięcia. Jeśli układ hamulcowy całkowicie nie zablokuje się, to może dojść do oporu toczenia kół i przegrzania hamulców. 

Regulacja hamulca bębnowego – kiedy i po co? 

Nie zawsze trzeba wymieniać cały układ hamulcowy lub jego części. Kiedy popsują się hamulce bębnowe, regulacja układu, czyli szczęk, rozpieraczy i sprężyn zazwyczaj wystarcza. Wszystkie elementy muszą być ustawione precyzyjnie, aby jakość hamowania była zadowalająca, a jazda bezpieczna. Natomiast naprawa jest dwuetapowa, bo polega na regulacji, a później na wymianie poszczególnych elementów układu.  

Możesz oczywiście wykonać te czynności samodzielnie, ale nie zawsze jest to takie proste. Najłatwiej wymienia się jedną część układu, ale już montaż całego układu i regulacja jest często problematyczna. Warto poradzić się wtedy fachowca, który wykona tę pracę szybko i przede wszystkim profesjonalnie. Pamiętaj też o cyklicznej kontroli układu hamulcowego. Złe hamowanie następuje często na skutek nierównomiernego rozkładu sił na koła, co bardzo trudno samodzielnie zdiagnozować. 

Wybierz Inter Cars, gdzie wykwalifikowani pracownicy pomogą Ci wybrać najlepsze części. A jeśli chcesz zachować w jak najlepszej kondycji hamulce bębnowe, regulacja ich poszczególnych elementów to konieczność.