Cena



Koło zamachowe

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6010071~577

1 z 19 następna

Koła zamachowe dwumasowe 

Koło dwumasowe, znane też w branży jako „dwumasa”, jest jednym z elementów układu przeniesienia napędu. Znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Odpowiada za tłumienie drgań, jakie generuje jednostka napędowa. Wskutek pracy silnika wytwarzane są wibracje, które przenoszone są na cały układ napędowy, karoserię i do wnętrza. Drgania te mają różną amplitudę w zależności od prędkości obrotowej. W przypadku kiedy powstają bardzo duże drgania, może dochodzić do uderzania i ścierania się metalowych elementów układu napędowego, co w konsekwencji skutkuje powstawaniem hałasu oraz szybszym zużyciem tych podzespołów.  

Jak sama nazwa wskazuje, koło składa się z dwóch mas – pierwotnej i wtórnej. Z masą pierwotną połączony jest wał napędowy. To element, który zajmuje się przeniesieniem napędu bezpośrednio z silnika do mostu napędowego. Wał napędowy do samochodu jest wykorzystywanych w autach wyposażonych w napęd na cztery koła oraz z klasycznym układem, w którym silnik znajduje się w przedniej części pojazdu i zajmuje się napędzaniem tylnej osi auta.   

Pracujący silnik samochodu wywołuje drgania w układzie napędowym. Są one przenoszone na skrzynię biegów, powodując jej zużycie. Przy niektórych prędkościach mogą występować drgania rezonansowe o bardzo dużej amplitudzie, wywołujące uderzanie zębów kół zębatych o siebie. Wspomniane drgania powodują przyspieszone zużycia elementów skrzyni, a do tego są też źródłem hałasu. Praca silnika wywołuje również drżenie nadwozia. Hałas i drgania są wynikiem nierównomiernego rozkładu mas znajdujących się w ruchu obrotowym. Zatem sprawna „Dwumasa” w znacznym stopniu ogranicza zużywanie się skrzyni biegów oraz pozytywnie wpływa na karoserię.

Koła zamachowe dwumasowe – objawy usterki 

Do typowych objawów awarii koła dwumasowego zamachowego należą: 

 – charakterystyczne stuknięcie po zmianie biegu i puszczeniu pedału sprzęgła, 

 – wibracje silnika na biegu jałowym, 

 – wibracje podczas przyspieszania, 

 – bicie na pedale sprzęgła, 

 – drżenie gałki zmiany biegów podczas jazdy z małą prędkością. 

Gdy dwumasowe koło zamachowe wymaga wymiany, powinno się także zakupić i wymienić sprzęgło. Wyjątkiem są dwumasowe koła zamachowe DFC (Damped Flywheel Clutch), fabrycznie zespolone ze sprzęgłem. 

Koło zamachowe dwumasowe – ile kosztuje? 

Ile kosztuje koło dwumasowe zamachowe? Jest to w dużej mierze zależne od modelu auta i wersji silnikowej. W przypadku aut kompaktowych ceny części oryginalnych (OE/OEM) zaczynają się od 2 tys. zł, zamienników natomiast poniżej 1000 zł. W przypadku aut klasy średniej, wyższej i SUV koszt DKZ może przekroczyć nawet 4 tys. zł. Także i w tym przypadku można znaleźć tańsze zamienniki. Ceny DKZ stosowanych w silnikach benzynowych i Diesla nie różnią się od siebie. 

Objawy uszkodzeń będą podobne tak w przypadku manualnej skrzyni, jak automatycznej. Żywotność koła dwumasowego zazwyczaj wynosi od 150 tys. do 200 tys. km. Jednak dużo zależy od modelu samochodu oraz sposobu użytkowania. Zdarza się, że nawet po 50 tys. km element będzie wymagał wymiany. Nie ma sztywnego okresu, po którym należy wymienić koło dwumasowe. Jeździmy dotąd, aż nie usłyszymy niepokojących objawów. Żeby w stu procentach upewnić się, czy dwumasowe koło zamachowe jest uszkodzone, trzeba je wyjąć. Wiąże się to jednak z kosztami.  

FAQ

Dlaczego stosuje się koła zamachowe dwumasowe? 

Koło zamachowe dwumasowe zostało po raz pierwszy zastosowane w pojazdach marki BMW. Element ten składa się z 2 oddzielnych części, które są przedzielone obręczą wykonaną z kilku sprężyn lub elementów gumowych. „Dwumasy” zaczęły być stosowane ze względu na fakt, iż zapewniały lepsze rozłożenie energii kinetycznej, co przełożyło się na redukcję poziomu wibracji.  

Po czym poznać uszkodzone koło zamachowe dwumasowe? 

Do objawów uszkodzonego koła zamachowego dwumasowego zaliczają się drgania odczuwalne m.in. w trakcie naciskania pedału sprzęgła. Niepożądane wibracje pojawiają się też podczas przyspieszania z poziomu niskich obrotów. Można również odczuć charakterystyczne szarpanie w trakcie ruszania. 

Czy można jeździć z uszkodzonym kołem zamachowym dwumasowym? 

W przypadku wykrycia awarii należy udać się do mechanika w celu wymiany zarówno koła zamachowego dwumasowego, jak i zestawu sprzęgła. W innej sytuacji może dojść do poważnych uszkodzeń całej skrzyni biegów. Oprócz tego jednostka napędowa auta nie będzie pracować prawidłowo, spalając więcej paliwa.