Cena



Średnica zewnętrzna [mm]

Z korkiem

Z odpowietrzeniem

Skok gwintu [mm]

Wymiar gwintu [mm]

Korek chłodnicy

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6912000~548
  • 1
  • 2
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

1 z 3 następna

Korek chłodnicy – dlaczego jest ważniejszy, niż się wydaje? 

Układy chłodzenia silników z płaszczem wodnym są układami hydraulicznymi. W tego typu systemach poprawny przepływ czynnika może odbywać się jedynie, gdy w całej pojemności układu nie ma baniek powietrza, które mogłyby powodować niedrożność przewodów. Jest to sytuacja analogiczna, jak przy odpowietrzaniu domowych grzejników. Wspomniane kaloryfery byłyby tylko częściowo rozgrzane, właśnie na skutek powietrza, które uniemożliwiałoby przepływ ciepłej wody w całym urządzeniu. Podobne zjawisko może zajść także w silniku, a jedynym z elementów, który temu przeciwdziała, jest korek do chłodnicy.  

Korek zapewnia szczelne zamknięcie układu, dzięki czemu powietrze może zostać z niego na stałe usunięte (w odpowietrznik najczęściej wyposażony jest korek spustowy chłodnicy). Dzięki temu przepływ chłodziwa jest płynny.  

Korki do chłodnicy wyposażone są zwykle także w zawór upustowy. Jeżeli z powodu wrzenia czynnika chłodzącego w układzie wzrośnie ciśnienie, uwolni się ono właśnie przez specjalnie zainstalowany w korku upust. Dzięki temu nie dojdzie do rozerwania węży gumowych czy innych elementów układu chłodzenia. Jeżeli przegrzanie było krótkotrwałe, możliwe jest, że nie spowodowało poważnych szkód, wówczas po schłodzeniu silnika i uzupełnieniu płynu w chłodnicy można jechać dalej.  

Jak znaleźć odpowiedni korek chłodnicy? 

Układy chłodzenia nowoczesnych samochodów nie zawsze są wyposażone w korki chłodnicy. Przeważnie stosowany jest jedynie zbiornik wyrównawczy, jego korek pełni te same funkcje co korek chłodnicy. W niektórych samochodach korek zbiorniczka nie jest wyposażony w zawór upustowy, który umieszczony jest wówczas w innym miejscu układu. 

Korki do chłodnicy i zbiorniczków wyrównawczych charakteryzują się kilkoma podstawowymi parametrami: 

  • ciśnienie robocze, 
  • średnica gwintu, 
  • skok gwintu, 
  • konstrukcja. 

Ciśnienie robocze to wartość, która opisuje próg otwarcia zaworu upustowego. Opisane jest zawsze na korku z zaworem. Korki zbiorniczków bez zaworów nie mają tego parametru. Wybierając części zamienne, należy zwrócić uwagę na jednostki, ponieważ producenci często korzystają z różnych systemów, przez co korek dostosowany do tego samego ciśnienia może być opisany różnymi wartościami liczbowymi. Najczęściej stosowane jednostki to: 

  • bar, 
  • kPa (kilopaskal), 
  • atm. (atmosfera), 
  • kg/cm2, 
  • lbs. 

Pomiędzy tymi jednostkami nie zawsze występują proste przeliczniki, dlatego warto skorzystać ze specjalnych kalkulatorów jednostek.  Parametry gwintu są istotne z uwagi na szczelność korka. Źle dobrany korek może zniszczyć zbiorniczek lub otwór wlewowy w chłodnicy.  

W samochodach stosuje się korki trzech rodzajów: 

  • korek metalowy ze sprężyną uszczelniającą, 
  • korek plastikowy z zaworem membranowym; 
  • korek plastikowy bez zaworu.  

Ze względu na odmienną budowę nie można ich ze sobą zamieniać. Korki metalowe zakręca się przez zahaczenie „wąsów”, co powoduje dociśnięcie sprężyny do kołnierza poniżej. Szczelność korka nie zależy od siły dokręcenia, a jedynie od właściwości (stanu) sprężyny.  

Korki plastikowe nakręca się na gwint zewnętrzny. Należy robić to ręką, bez użycia narzędzi, ale z odpowiednio dużą siłą. To moment dokręcenia zapewnia dociśnięcie uszczelki do kołnierza gwintu i szczelność układu.  

Plastikowe elementy częściej stosuje się w zbiorniczkach wyrównawczych, gdzie panuje niższa temperatura. Metalowy korek do chłodnicy jest typowym rozwiązaniem w układach, w których płyn wlewa się bezpośrednio do jej wnętrza. Niektóre układy mają zarówno korek chłodnicy, jak i zbiorniczek wyrównawczy. W takim przypadku ten pierwszy stanowi zabezpieczenie ciśnieniowe i zwykle nie korzysta się z niego przy uzupełnianiu chłodziwa.  

Korki do chłodnicy – zapewnij sobie spokój 

Weryfikacja szczelności korka chłodnicy nie jest łatwa. Większe uszkodzenia będą objawiać się wyciekami i „poceniem” się układu w obrębie korka. W przypadku mniejszych nieszczelności okresowo pojawiać się będą objawy zapowietrzenia układu chłodzenia. Ich powodem mogą być jednak także inne nieszczelności, na przykład sparciałe węże gumowe, poluzowane opaski zaciskowe czy nieszczelność samej głowicy.  

Korek chłodnicy zazwyczaj jest częścią tanią, dlatego, jeżeli zauważysz problemy z przegrzewaniem się samochodu lub spostrzeżesz, że płyn chłodniczy nie przepływa sprawnie przez układ, dobrym rozwiązaniem będzie profilaktyczna wymiana korka. Zanim to zrobisz, obejrzyj samochód po jeździe, ostrożnie dotknij węży gumowych i przyjrzyj się połączeniom pomiędzy silnikiem a elementami układu chłodzenia. Jeżeli nie ma widocznych wycieków, przyczyną może być uszkodzony korek chłodnicy.  

Nowym korkiem należy zastąpić ten poprzednio używany. Musisz jedynie pamiętać, by zrobić to po ostygnięciu silnika. Gdy płyn chłodniczy jest rozgrzany, w układzie panuje ciśnienie wyższe od zewnętrznego. Odkręcenie korka w takiej sytuacji doprowadzi do gwałtownego wystrzelenia gorącej cieczy, co może spowodować poparzenia.  

Szczelny korek to jeden z podstawowych warunków prawidłowego działania układu chłodzenia. Jeżeli więc podejrzewasz jego uszkodzenie, nie powinieneś czekać, tylko wymienić go na nowy. W naszym sklepie z pewnością znajdziesz korek do Twojego auta. Do tego odpowiedniej jakości i w dobrej cenie.

FAQ, czyli pytania i odpowiedzi w pigułce?

Ile kosztuje korek do chłodnicy?

Najtańsze korki do chłodnicy można kupić na kilkanaście złotych. Najdroższe (OE) dostępne są za nawet ponad 300 zł, ale to margines. Zazwyczaj można bez trudu kupić korek za kilkadziesiąt złotych. 

Jak często należy sprawdzać i wymieniać korki chłodnic wody?

W zależności od intensywności użytkowania pojazdu zaleca się regularne sprawdzanie stanu korków chłodnic wody i ich ewentualną wymianę co 2-3 lata lub po przejechaniu 40-50 tys. km. 

Jak działają korki chłodnic wody?

Korki chłodnic wody zapobiegają wyciekowi płynu chłodzącego, utrzymując też odpowiednią ciśnienie w układzie chłodzenia.