Filtry Wyczyść filtry


Cena



Narzędzia do obsługi i naprawy ogumienia

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~5010049~91760
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Mierniki do bieżnika, ciśnieniomierze do kół i inne akcesoria do opon

Rola opon w samochodzie jest niebagatelna. Nie dość, że w znacznym stopniu odpowiadają za amortyzację, więc i za komfort, to jeszcze stanowią jedyną część auta, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Nie dziwi więc, że opony należą do elementów składowych auta, które stale ewoluują. Dla wielu kierowców zmiany mogą być właściwie niedostrzegalne, ale są i mają bezpośredni związek z rozwojem branży motoryzacyjnej. Warto mieć na uwadze, że ogumienie zalicza się do części eksploatacyjnych, czyli ulegających naturalnemu zużyciu. Nie oznacza to, że nie można czy warto dbać o opony we własnym zakresie. Ogumienie warto też regularnie kontrolować.

Głębokość bieżnika

Na suchej i równiej drodze świetnie sprawdzają się opony typu slick, czyli z minimalnie (lub wcale) zaznaczonym bieżnikiem. Ale takie warunki właściwie panują tylko na torach wyścigowych. W ulicznych realiach opony samochodowe muszą mieć bieżnik, który odprowadza między innymi za odprowadzanie wody i innych zanieczyszczeń, które negatywnie wpływałyby na stabilność podczas jazdy i hamowania. Jak wiadomo, z czasem bieżnik ulega naturalnemu zużyciu, ściera się. Kiedy dochodzi do krytycznego momentu, nadchodzi czas wymiany ogumienia. Ale kiedy głębokość bieżnika dyskwalifikuje opony z dalszej eksploatacji? Jak samodzielnie sprawdzić wspomniany bieżnik? Najlepiej wyposażyć się w miernik. To niewielkie narzędzie, które powinno znaleźć się każdym garażu czy w schowku w aucie.

Mierniki do bieżnika

Owszem, można głębokość bieżnika zmierzyć suwmiarką, ale jest prostszy sposób. Do tego wystarczająco precyzyjny. Wystarczy tylko zaopatrzyć się w miernik do bieżnika. Do wyboru są modele analogowe (przypominające linijkę) oraz cyfrowe (z elektronicznym wyświetlaczem). Wybór to kwestia indywidualna.

Jaka powinna być głębokość bieżnika?

Nowe opony do samochodów osobowych mają bieżnik o głębokości ok. 8 mm (przy ogumieniu bieżnikowanym, wartość ta niekiedy sięga lub przekracza 10 mm). Według specjalistów graniczną wartością dla opon zimowych (i całorocznych używanych zimą) są 4 mm; dla letnich natomiast 3 mm. Co ciekawe, według ustawodawców wartość ta jest dużo niższa – wynosi 1,6 mm. Oczywiście znaczenie ma sposób pomiaru głębokości bieżnika – optymalnie jest, kiedy miernik do opon przykłada się na środku (w centralnej części). Ważne, żeby sprawdzić bieżnik w kilku miejscach (3-4). Mierząc głębokość, dobrze też sprawdzić, czy opony zużywają się równomiernie – nierówne zużycie może świadczyć między innymi o problemach z geometrią zawieszenia. 

Trzeba mieć świadomość, że jazda na oponach z minimalnie zaznaczonym bieżnikiem drastycznie zmniejsza przyczepność na mokrej drodze – zwiększa się ryzyko aquaplaningu. 

Miernik ciśnienia w oponach

Kolejnym parametrem związanym z oponami, które można samodzielnie kontrolować, jest ciśnienie. Można – właściwie należy! Ciśnienie w kołach powinno się sprawdzać najrzadziej co miesiąc, w przypadku starszych opon nie zaszkodzi kontrola co dwa tygodnie. Oczywiście kierowca powinien też na bieżąco kontrolować opony – znaczne odchylenia na którymś z kół będą widoczne na pierwszy rzut oka. 

Dlaczego ucieka ciśnienie z kół? Przyczyn może być kilka: nieszczelności związane ze starzeniem się gumy, nieszczelności wentyla, drobne dziury w oponie, deformacje rantu opony czy deformacja felgi. Istotne jest, aby pompować koła zgodnie z zaleceniami producenta auta – zazwyczaj pojawiają się sugestie, aby dopompować koła w aucie z kompletem pasażerów (o 0,2 czy 0,3 bara) czy kiedy samochód będzie poruszał się z prędkościami autostradowymi.

Mierniki uniwersalne do opon

W Inter Cars można kupić nie tylko mierniki bieżnika czy ciśnieniomierze do opon. Ciekawą opcją są mierniki uniwersalne, 2w1, dzięki którym można zmierzyć i wartość ciśnienia w kole, i głębokość bieżnika. A Ty co wybierzesz? Na co się zdecydujesz i co zamówisz w Inter Cars. Cyfrowy miernik do bieżnika, ciśnieniomierz do kół czy może urządzenie 2w1?

Sekcja FAQ

Do jakiej wartości pompować opony samochodzie?

Uniwersalna wartość ciśnienia dla opon w aucie osobowym wynosi 2,2 bara. Można się tego trzymać, kiedy  nie wiadomo, jakie są wytyczne producenta. Jeżeli jednak istnieje taka możliwość, warto kierować się wskazówkami dla konkretnego pojazdu. Informacje dotyczące wartości ciśnienia umieszczone są choćby na słupku (po wewnętrznej stronie drzwi koło kierowcy), na klapie wlewu paliwa lub czasem w schowku. Oczywiście rekomendowane ciśnienie będzie podane w książeczce serwisowej (instrukcji).

Co może powodować huczenie opon?

Huczenie opon może wynikać z utraty powietrza. Inne czynniki to: zużycie ogumienia czy nieprawidłowa geometria zawieszenia. Warto wspomnieć, że niekiedy huczenie opon może być mylone z awarią łożysk w kołach.

Jak często sprawdzać  ciśnienie w oponach?

Jeżeli opony nie mają ponad pięć lat, ciśnienie należy sprawdzać raz w miesiącu. Starsze wymagają częstszej kontroli – co dwa tygodnie. Warto też sprawdzać ciśnienie w oponach przed każdą dłuższą podróżą.