Moduły zapłonowe – części układu elektronicznego w samochodzie
Układ zapłonowy służy między innymi do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej w silnikach spalinowych. Głównymi elementami tego układu są świece zapłonowe oraz moduł zapłonowy. I właśnie na moduł zapłonowy należy zwrócić szczególną uwagę, ponieważ od tej części zależy sprawność całego zapłonu w twoim samochodzie. Jego awaria może być bardzo groźna w skutkach, a nawet doprowadzić do samozapłonu.
Podstawowym zadaniem modułu zapłonowego jest przełączanie prądu elektrycznego cewki zapłonowej. Ten element ogranicza napięcie prądu pierwotnego, dzięki czemu zapobiega przegrzaniu się wspominanej cewki.
Moduły zapłonowe są częścią układu elektronicznego, w którym cewka zapłonowa łączy się czasowo z masą przy pomocy tranzystorów o dużej mocy. Ze względu na to, że cewka zapłonowa często się nagrzewa, elementy te umiejscowione są najczęściej na chłodzącym użebrowanym radiatorze lub przymocowane w środku przedziału silnikowego w nadwoziu samochodu.
Jeszcze kilkanaście lat temu moduł zapłonu stanowił niezależną część. Obecnie w samochodach nowej generacji coraz częściej jest zintegrowany ze sterownikiem silnika lub z cewką zapłonową. W starszych układach z cewką zapłonową jego rolę pełnił przerywacz.
Pierwsze moduły zapłonowe były prostymi urządzeniami, których zadaniem było sterowanie zapłonem i częstotliwością wtrysku paliwa. Obecnie te urządzenia elektroniczne zamieniły się w skomplikowane części wyposażone we własną pamięć, procesor, a także oprogramowanie.
Moduły zapłonowe w sklepie Inter Cars
Moduł zapłonu służy do regulacji natężenia prądu, a także kąta wyprzedzenia zapłonu w tranzystorowych układach zapłonowych z wykorzystaniem czujnika Halla lub czujnika indukcyjnego. To właśnie moduł zapłonu zapewnia rozdział napięcia w nowoczesnych układach zapłonowych z rotacyjnym rozdziałem wysokiego napięcia.
W asortymencie sklepu Inter Cars dostępne są wysokiej jakości moduły zapłonowe. U nas znajdziesz towar od takich producentów, jak: Bosch, Korea, Huco, Hella, Magneti Marelli czy Hans. Moduły zostały objęte gwarancją producenta.
Prawidłowa praca układu zapłonowego chroni silnik przed groźnymi skutkami spalania stukowego. Właśnie dlatego moduł zapłonowy powinien być dopasowany do marki oraz modelu pojazdu. Alfa Romeo, Fiat. Lancia, Citroen, Hyundai – nie sposób wymienić wszystkich marek samochodów, do których zakupisz moduły zapłonowe w sklepie Inter Cars.
Moduł zapłonowy – objawy usterki
Moduły zapłonowe są prawie bezobsługowe i mają nieograniczony okres eksploatacji. Te części są odporne na wysoką temperaturę, ponieważ w trakcie pracy są chłodzone przez chłodnice. Jednak jak każda część, także i moduł świecy zapłonowej może się zepsuć pod wpływem nadmiernej ilości ciepła. Źle działa także na niego wilgoć powodująca korozję kontaktów elektrycznych.
Najczęstszymi objawami uszkodzenia modułu zapłonowego są brak zapłonu albo niewystarczający zapłon. Dochodzić może także do spadku mocy, szarpania podczas jazdy czy przy poruszaniu. Jeśli zauważysz, że masz problem z rozruchem samochodu, koniecznie udaj się do mechanika w celu oględzin elementów układu zapłonowego. Niekoniecznie musi być winny sam moduł zapłonowy. Mogą szwankować choćby świece zapłonowe, bo żywotność tych elementów wynosi zazwyczaj od 60 do 120 tys. km przebiegu.
Zapobieganie awariom układu zapłonowego jest dość proste i ogranicza się do stosowania dobrej jakości paliwa oraz regularnej wymiany świec zapłonowych, kopułki i tzw. palca rozdzielacza aparatu zapłonowego. Aby układ zapłonowy działał bez zarzutu, trzeba pilnować tego co 30 tys. kilometrów.
Moduły zapłonowe – naprawa czy wymiana?
Zastanawiasz się, co powinieneś zrobić w sytuacji, w której w Twoim samochodzie stwierdzono uszkodzenie modułu zapłonu? Przede wszystkim udaj się do dobrego elektromechanika, gdyż długotrwałe ignorowanie awarii może nieodwracalnie uszkodzić silnik, a to narazi Cię na duże koszty i niepotrzebny stres.
Koszt zakupu nowego modułu zapłonowego oscyluje w granicach 100-300 zł. Ostateczna cena, którą będziesz musiał zapłacić, zależy od marki oraz modelu samochodu. Nie jest to dużo, zwłaszcza biorąc pod uwagę to, jak ważną rolę pełnią moduły zapłonowe. Te elektroniczne urządzenia ustalają kąt wyprzedzenia zapłonu, dobierają odpowiedni skład mieszanki powietrzno-paliwowej oraz pozwalają na wstępną diagnostykę silnika. Właśnie dlatego najkorzystniejszą opcją jest zakup nowego modułu zapłonowego w sklepie Inter Cars. Wybierając część nową, masz pewność prawidłowej pracy całego układu.
FAQ
Jak sprawdzić moduł zapłonowy?
Moduły zapłonowe są układami elektronicznymi, dlatego sprawdzenie prawidłowości ich działania nie zawsze jest proste. Najlepiej udać się do profesjonalnego warsztatu, w którym specjaliści obejrzą dokładnie cały system i określą ewentualne usterki.
Możliwość samodzielnego sprawdzenia tej części jest zależna od tego, jaki masz samochód. Również z tego względu procedura będzie przebiegać w zróżnicowany sposób i warto sprawdzić specyficzne zalecenia producenta pojazdu. Jedną z najprostszych i uniwersalnych metod sprawdzania jest próba podłączenia nowego modułu zapłonowego.
- W przypadku, w którym symptomy nie zniknęły – prawdopodobnie za awarię odpowiedzialny jest inny element.
- Jeśli działanie układu będzie prawidłowe – powodem usterki jest moduł zapłonowy.
Do czego służy moduł zapłonowy?
Moduły zapłonowe odpowiedzialne są za przełączanie napięcia elektrycznego cewki zapłonowej. Regulują one natężenie prądu i kąta wyprzedzania zapłonu w tranzystorowych układach zapłonowych. Jest to możliwe dzięki specjalnym czujnikom: indukcyjnemu lub Halla. Prawidłowo działający moduł pozwala na szybkie, precyzyjne i niezawodne rozłączanie obwodu prądu w układzie zapłonu.
Jak wybrać odpowiedni moduł zapłonowy?
Moduły zapłonowe powinny być dobrane do konkretnej marki i modelu samochodu. Wybierając podzespół, koniecznie zwróć uwagę, z jakimi pojazdami będzie kompatybilny. Sprawdź również numery OE (Original Equipment), które pozwalają określić oryginalne wyposażenie, zastosowane przez producenta. Polecamy także wybierać moduły od renomowanych producentów.