Cena



Obejma rury układu wydechowego

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~7212000~1056

1 z 7 następna

Obejmy układu wydechowego

Układ wydechowy pełni kilka istotnych funkcji w pojazdach wyposażonych w silniki spalinowe. Jego rolą jest przede wszystkim odprowadzanie spalin, które powstają podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Kolejna ważną rolą układu wydechowego jest redukowanie poziomu hałasu, który wynika z pracy jednostki napędowej. Oczywiście poszczególne elementy wydechu odpowiadają też za redukcję szkodliwych substancji do atmosfery. Nie dziwi więc, że podzespoły wchodzące w skład tej maszynerii muszą być odpowiednio dopasowane. Kolektory wydechowe, rury czy tłumiki – ich sprawne działanie nie byłoby możliwe, gdyby nie obejmy rury wydechowej. Obejma wydechu to dość niepozorna część, ale o sporym znaczeniu. To ona odpowiada za szczelność i stabilność pracy wydechu.

Tłumienie drgań i likwidowanie napięć

Objemy do tłumika – pod tą nazwą też funkcjonują obejmy wydechu – odpowiadają za zmniejszenie drgań przenoszonych na cały układ wydechowy. Można stwierdzić, że są swoistymi amortyzatorami, które nie dość, że wydłużają żywotność połączonych nimi elementów, to jeszcze redukują wibracje przenoszone do wnętrza pojazdu. Dzięki nim zwiększa się komfort, co na początku mogłoby wydawać się nieoczywiste.

Opaska na tłumik – to kolejna z nazw obejmy wydechu – umożliwia szybkie łączenie elementów bez stosowania skomplikowanych rozwiązań. To następny z atutów, który przełożył się na ogromną popularność rozwiązania znanego od lat. Trudno dziś w autach spalinowych wyobrazić sobie równie prosty i skuteczny sposób łączenia wydechu. W teorii można by wykorzystać połączenia nasuwane czy kielichowe, ale te nie dość, że droższe niż obejmy wydechu, w szybszym czasie ulegałyby uszkodzeniom na skutek działających na nie sił. Do tego byłyby bardziej kosztowne w produkcji i serwisie. 

Obejmy wydechu – najczęstsze usterki

Wrogami układu wydechowego są przede wszystkim wysokie (zmienne) temperatury oraz wilgoć. Powiązana z nimi jest też korozja. Wspomniane czynniki są powodem większość uszkodzeń, na które narażone są nie tylko rury wydechowe i tłumiki, ale też opaski na tłumik. Osobną grupą ryzyk są wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Co oczywiste, objawem uszkodzenia mechanicznego, w tym pęknięcia czy urwania elementów układu wydechowego, będzie podwyższony poziom hałasu. Może się też zdarzyć, że jakiś fragment tłumika czy rury wydechowej będzie obijał się o podwozie auta. Jak pokazuje praktyka, wielu podobnych sytuacji można uniknąć, zawczasu sprawdzając kondycję obejmy wydechu. I jeśli tylko widać na niej uszkodzenia, dobrze jest wymienić na nową, wolną od wad.

Sposób działania obejmy wydechu

Przypomnijmy, że niezwykle istotną sprawą dla prawidłowej pracy układu odprowadzania spalin jest stabilność i szczelność. Do tego celu stosuje się rozmaite złączki, pośród  których na uwagę zasługują obejmy wydechu. Opaska na tłumik nie tylko łączy poszczególne elementy, ale też pochłania sporą część energii. Działa niczym poduszka amortyzująca. 

Z czego składa się układ wydechowy w samochodzie?

Pierwszym elementem układu wydechowego jest kolektor wydechowy. Jest to pojemnik, który zbiera spaliny wydzielane przez poszczególne cylindry silnika. Wspomniany kolektor pozwala na skierowanie spalin do jednego miejsca, gdzie będą skoncentrowane i gotowe do dalszego przepływu przez układ wydechowy. 

Drugą istotną częścią układu wydechowego jest tłumik. Jego zadaniem jest zredukowanie hałasu powstającego podczas pracy silnika. Wnętrze tłumika składa się z komór, przez które przechodzą spaliny. Zasada działania polega na zmniejszaniu prędkości i ciśnienia spalin, co skutkuje osłabieniem hałasu. Tłumik skutecznie wygładza odgłosy wydobywające się z silnika, dzięki czemu samochód jest bardziej komfortowy w użytkowaniu zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Co ważne, odpowiednio dobrane tłumiki mogą również wpływać na osiągi, zmniejszając opory przepływu spalin i poprawiając wydajność silnika. I tutaj, aby tłumik działał, jak należy, konieczna jest nieuszkodzona i dopasowana obejma wydechu.

Ostatnim elementem układu wydechowego, na który zwrócić uwagę, jest końcówka wydechu. Choć można by sądzić, że jest to jedynie estetyczny detal, końcówka wydechu ma również pewne znaczenie dla działania pojazdu. Jest to miejsce, gdzie spaliny ostatecznie opuszczają układ wydechowy i są emitowane do otoczenia. Odpowiednio dobrana końcówka wydechu może wpływać na redukcję oporów przepływu spalin oraz poprawę aerodynamiki. 

Układy wydechowe w Inter Cars

Wspominając o elementach układu wydechowego, trzeba wspomnieć, że w większości aut występuje więcej niż jeden tłumik (końcowy, przedni i środkowy). A są jeszcze elementy montażowe, czyli np. wieszaki, łączniki elastyczne i wspominane obejmy wydechu, jak i rozmaite śruby czy nakrętki, Niebagatelną rolę pełną też systemy odpowiedzialne za spaliny, czyli katalizator, filtry DPF/FAP, zawory recyrkulacji spalin czy sondy lambda.

Wymienione w poprzednim akapicie części kupisz w Inter Cars. Z pewnością dobrze wiesz, że na sprawność układu wydechowego ma wpływ wiele czynników. W tym tak niepozornych elementów, jak opaski na tłumik.

Sekcja FAQ

Jakie są zalety stosowania obejm wydechowych?

Obejmy odpowiadają za: redukcję drgań przenoszonych na cały układ wydechowy, co wydłuża żywotność połączonych elementów, oraz zmniejszenie wibracji przenoszonych do wnętrza pojazdu. Ponadto obejmy do tłumików cenione są za proste i skuteczne łączenie elementów układu wydechowego bez konieczności stosowania skomplikowanych rozwiązań.

Jak działają obejmy wydechowe?

Obejmy wydechowe zapewniają stabilność i szczelność układu wydechowego, wchłaniają energię, działając niczym poduszki amortyzujące, Ponadto łączą elementy układu wydechowego, odpowiadając za stabilność i szczelność.

Ile kosztuje obejma wydechu?

Najtańsze obejmy wydechu kosztują mniej niż 10 zł za sztukę. Po drugiej strony skali są opaski na tłumik kosztujące nawet ponad 200 zł.