Filtry Wyczyść filtry

Przeznaczenie

×

Klasa lepkości SAE

×

Specyfikacja ACEA

×

Specyfikacja API

×

Pojemność

×

Norma

×

Cena


Najczęstsze wyszukiwania

Oleje przekładniowe atf

Nie wybrano żadnego pojazdu

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Czym są oleje ATF? 

Olej ATF, czyli Automatic Transmission Fluid, to nic innego jak olej przekładniowy stworzony specjalnie z myślą o automatycznych skrzyniach biegów. Najczęściej substancję tę barwi się na czerwono lub zielono, aby odróżnić ją od innych olei i płynów stosowanych w motoryzacji. 

Oleje do przekładni automatycznych mają skład zoptymalizowany pod unikalne wymogi takich skrzyń biegów. W końcu substancja ta nie tylko odpowiada za smarowanie przekładni, ale również prawidłową pracę, znajdujących się w skrzyni zaworów czy sprzęgła hydrokinetycznego. Zdarza się, że oleje ATF do automatycznych skrzyń biegów stosowane są również w hydraulicznych układach wspomagania kierownicy, jako smar w układach przeniesienia napędu typu 4x4, jak i w niektórych nowoczesnych manualnych skrzyniach biegów. 

Współczesne oleje ATF składają się najczęściej z bazy olejowej oraz imponującej ilości dodatków takich jak m.in.: 

  • inhibitory rdzy,
  • środki powierzchniowo czynne zabezpieczające i czyszczące powierzchnie metalowe,
  • modyfikatory lepkości kinematycznej i wskaźnika lepkości,
  • związki przeciwutleniające hamujące utlenianie i „odparowywanie”. 

Dowolny olej ATF zawiera dodatki odpowiednie dla zapewnienia poprawnego działania każdej skrzyni biegów. Różni producenci mogą stosować inne dodatki, aby uzyskać podobne rezultaty i spełnić te same normy stawiane przez producentów samochodów.  

Wybierając olej do automatycznej skrzyni biegów, upewnij się, że spełnia on wymagania producenta pojazdu. Nieprawidłowy olej do przekładni automatycznych może spowodować awarię przekładni. Najczęściej dzieje się tak, gdy zastosowany olej diametralnie różni się klasą lepkości od zalecanej przez producenta. 

Olej do przekładni automatycznych – czy trzeba wymieniać? 

Ford w 1963 roku zaczął stosować oleje ATF do automatycznych skrzyń biegów w stworzonej przez siebie specyfikacji Type-F, które rzekomo miały zachowywać swoje właściwości przez cały okres użytkowania pojazdu. Od 1974 roku instrukcje serwisowe tego producenta głosiły, że nie ma potrzeby ani wymiany oleju przekładniowego, ani jego uzupełniania. Niedługo później w ślad za Fordem poszli inni producenci. 

Okazuje się, że założenie, iż olej przekładniowy może wytrzymać całe życie pojazdu, może być prawdziwe. Badania wskazują, że w idealnych warunkach pracy olej przekładniowy może być użyteczny przez wiele tysięcy kilometrów. Nowoczesne skrzynie biegów są konstrukcjami niemal hermetycznymi. Jeżeli nie dojdzie do ich rozszczelnienia, nie ma możliwości, aby dostało się do nich powietrze lub woda, które mogą negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie oleju. 

Niemniej jednak, mimo przekonywania producentów, że oleju w przekładni nie powinno się wymieniać, przyjmuje się, że traci on swoje właściwości po około 180 tysiącach kilometrów. Interwał wymiany oleju w przekładni należy jednak zmniejszyć nawet do 75 tysięcy kilometrów, jeżeli auto używane jest w ciężkich warunkach, takich jak: 

  • jazda miejska (zwłaszcza w gorące miesiące)
  • użytkowanie głównie na terenach górskich,
  • częste ciągnięcie przyczep,
  • szybka jazda lub użytkowanie na torze wyścigowym,
  • użytkowanie pojazdu jako taksówka lub pojazd specjalny.

W takich warunkach nawet w pełni sprawna skrzynia biegów nie ma łatwego życia, co powodować może jej szybsze zużycie. 

Jaki olej ATF wybrać do skrzyni biegów? 

Odpowiedź na to pytanie w zasadzie może być bardzo krótka – wybierz ten olej, który rekomendowany jest przez producenta Twojego samochodu. Jak znaleźć tę informację? Jeżeli znasz model, markę i rok produkcji swojego samochodu oraz wiesz, jaki silnik znajduje się pod jego maską, pozostałe informacje znajdziesz w książce serwisowej lub instrukcji obsługi.  

Wybierając olej przekładniowy, upewnij się też, że spełnia on wszelkie normy ustalone przez producenta samochodu. Renomowani producenci oleju do skrzyń automatycznych poddają swoje produkty wnikliwym testom, tak, aby uzyskać rekomendacje producenta. Dobrze jest poświęcić nieco czasu na odnalezienie w książce serwisowej typu oleju i (lub) norm oraz specyfikacji.

Należy pamiętać, że automatyczna skrzynia biegów jest urządzeniem niezwykle precyzyjnym i wymaga odpowiedniego smarowania, aby bezproblemowo służyć przez setki tysięcy kilometrów. Olej do tego typu przekładni zdecydowanie nie jest tym produktem, na którym należy oszczędzać. 

Zawsze sięgaj więc po olej, który przewidziany jest do skrzyni w Twoim samochodzie i stosuj tylko produkty sprawdzonych marek, a Twoje auto odwdzięczy Ci się długą i bezproblemową eksploatacją. 

Najlepsze oleje ATF do automatycznych skrzyń biegów w ofercie Inter Cars 

Wiedząc, jak ważnym czynnikiem prawidłowego funkcjonowania automatycznych skrzyń biegów jest znajdujący się w nich olej, nasi eksperci dołożyli wszelkich starań, aby w ofercie Inter Cars znalazły się tylko najlepsze produkty renomowanych firm w możliwie najlepszej cenie. 

Pamiętaj, że stosując najlepsze oleje do przekładni automatycznych, zapewniasz sobie długotrwałe i bezproblemowe użytkowanie swojego auta. Jest to rzecz, na której nie warto oszczędzać! Zadbaj o kondycję skrzyni biegów w swoim aucie, kupując jedynie sprawdzone produkty wysokiej jakości w Inter Cars.

Sekcja FAQ

Czy można stosować olej ATF jako olej do silnika?

Nie, olej ATF nie powinien być stosowany zamiast silnikowego. Oleje ATF są specjalnie opracowane do smarowania i ochrony komponentów automatycznych skrzyń biegów. Mają odmienny skład chemiczny i właściwości niż oleje silnikowe. Stosowanie oleju ATF jako oleju do silnika może prowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej i skrócenia jego trwałości. 

Jak często wymieniać olej ATF w skrzyni biegów?

Wymiana oleju ATF w skrzyni biegów powinna odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Okresy wymiany mogą się różnić w zależności od modelu samochodu i warunków użytkowania. W instrukcji obsługi lub książce serwisowej są informacje dotyczące częstotliwości wymiany oleju ATF. W przypadku ekstremalnych warunków użytkowania, takich jak częste ciągnięcie przyczep czy jazda w trudnym terenie, zaleca się skracanie interwałów wymiany oleju.

Czy można mieszać różne marki oleju ATF w skrzyni biegów?

Stosowanie różnych marek oleju ATF w skrzyni biegów może być ryzykowne. Zaleca się stosowanie tego samego oleju ATF, który został zalecony przez producenta pojazdu. Różne marki oleju mogą mieć różne składy chemiczne i dodatki, co może wpływać na właściwości smarujące i oddziaływanie na skrzynię biegów. W razie wątpliwości warto zasięgnąć opinii specjalisty.