Filtry Wyczyść filtry

Przeznaczenie

×

Klasa lepkości SAE

×

Specyfikacja ACEA

×

Specyfikacja API

×

Pojemność

×

Norma

×

Cena


Najczęstsze wyszukiwania

Oleje lhm

Nie wybrano żadnego pojazdu

Brak wyników

 Oleje LHM – czym są?

W pojazdach stosowane jest wiele rodzajów olejów i smarów. Każdy z nich ma inne właściwości i nadaje się do używania z konkretnymi częściami pojazdu. W układach hamulcowych, zawieszenia czy wspomagania kierownicy ważną rolę odgrywają oleje LHM. Czym tak naprawdę są i jakie mają właściwości?  

Nazwa tego produktu pochodzi od skrótu zaczerpniętego z języka francuskiego. Liquide Hydrauliqe Mineral oznacza w języku polskim mineralny olej hydrauliczny (w skrócie LHM). Jest to jeden z rodzajów olejów hydraulicznych. Jego właściwości pozwalają na wykorzystanie go w określonych mechanizmach. Olej może być stosowany w układach hydraulicznych pojazdów, które mają hydropneumatyczne zawieszenie.  

Oleje LHM wyróżniają się określonymi właściwościami, dzięki którym ich stosowanie w układach hamulcowych lub zawieszenia bardzo dobrze oddziałuje na żywotność urządzeń wchodzących w ich skład. Płyn LHM ma gęstość oraz lepkość zależną od temperatury otoczenia. Jest koloru jasnozielonego oraz dodatkowo jest odporny na pienienie.  

Oleje LHM różnią się od siebie pod względem właściwości. Dlatego dokonano określenia klas jakościowych. Każdy płyn LHM umieszczony w zestawieniu ma inną charakterystykę oraz zastosowanie.  

Olej LHM do hamulców spełnia kilka bardzo istotnych funkcji. Do najważniejszych należą:  

  • przyspieszenie reakcji samochodu podczas naciskania pedału hamulca,  
  • skrócenie drogi hamowania nawet podczas trudnych warunków,  
  • ułatwienie przenoszenia siły z pedału hamulca na klocki hamulcowe,  
  • wzmocnienie siły hamowania oraz ochrona przed jej zanikiem,  
  • zabezpieczenie elementów układu hamulcowego przed korozją,  
  • zabezpieczenie przed powstawaniem korka parowego w układzie hamulcowym,  
  • poprawa stanu technicznego układu hamulcowego.  

Płyn LHM – rodzaje  

Podczas wyboru konkretnego produktu należy zwrócić uwagę przede wszystkim na jego klasę. Za jej pomocą określa się właściwości płynu LHM, które najlepsze zastosowanie będą miały w określonych typach pojazdów. Wśród dostępnych płynów hamulcowych najczęściej dochodzi do podziału na następujące grupy:  

  • Płyn hamulcowy DOT 3 – jako bazę tego produktu najczęściej wykorzystuje się eter glikolu. Temperatura wrzenia wynosi około 250 st. C.  
  • Płyn hamulcowy DOT 4 – poza eterem glikolu w składzie tego płynu znajdują się estry boranowe. Dzięki temu ma on lepsze właściwości fizyczne w porównaniu z płynem DOT 3.  
  • Płyn hamulcowy DOT 5.1 – w przypadku produktów należących do tej grupy, w procesie produkcji używany jest dodatkowo silikon. Dzięki niemu dochodzi do uzyskania optymalnej lepkości oraz temperatury wrzenia, która wynosi 260 stopni Celsjusza.  
  • Płyn hamulcowy R3 – jego stosowanie ma obecnie miejsce w samochodach starszego typu, które są wyposażone w tarczowy oraz bębnowy układ hamulcowy. Decydując się na ten produkt, warto przygotować jego mieszankę np. z płynem DOT 3. Dzięki temu ostatecznie uzyskana ciecz będzie miała o wiele lepsze właściwości.  

Jak wybrać olej LHM do hamulców?  

Wybór właściwego produktu na pierwszy rzut oka może nie należeć do najłatwiejszych. Jednakże biorąc pod uwagę kilka istotnych kryteriów zdecydowanie się na odpowiedni dla samochodu olej LHM hydrauliczny sprawi, że spełni on wszystkie swoje funkcje, a układ hamulcowy będzie zabezpieczony.  

Poza wskazanymi wyżej rodzajami płynu hamulcowego bardzo duże znaczenie mają parametry fizyczne, które wyróżniają płyn LHM. Dlatego decydując się na jego zakup, należy wziąć pod uwagę następujące właściwości:  

  • Stężenie rozpuszczalnika – olej LHM do hamulców dobrej jakości to z reguły 70-80% stężenie rozpuszczalnika w składzie płynu. Jego funkcję spełniają najczęściej etery alkilowe glikoli alkilowych. Mają one właściwości higroskopijne, czyli pochłaniają wodę. Jest to bardzo ważna cecha dobrego płynu do hamulców, ponieważ woda może wywierać bardzo negatywne wpływ na cały układ hamulcowy, prowadząc do jego usterek i awarii.  
  • Ilość środka smarnego – olej LHM plus, czyli produkt bardzo dobrej jakości, ma w swoim składzie około 25 proc. środka smarnego. Odpowiada on za właściwe pokrycie części układu hamulcowego smarem oraz wpływ na niskie ryzyko tarcia pomiędzy różnymi elementami.  
  • Odporność na temperaturę – w tym przypadku najważniejsza jest zasada, że im wyższa temperatura wrzenia, tym lepiej. W układzie hamulcowym samochodu dochodzi niemal bez przerwy do tarcia pomiędzy jego poszczególnymi elementami. Jest to nieodłączna czynność prawidłowego działania hamulców, dlatego tak istotne jest, aby dobrej jakości płyn był odporny na wysokie temperatury. Dodatkowo olej LHM do hamulców wpływa na obniżanie temperatury panującej w układzie hamulcowym i zapobiega jego przegrzaniu.  

Poza wymienionymi cechami dobrego płynu do hamulców ważne jest również, aby był on dostosowany do nowoczesnych systemów w pojazdach, takich jak: ABS, ASR i ESP. Dzięki temu prawidłowe działanie układów elektronicznych nie będzie zagrożone usterką, wywołaną przez niewłaściwie dobrany olej LHM.  

Płyn LHM w Inter Cars  

W ofercie Inter Cars dostępna jest szeroka gama produktów. Oleje LHM pochodzą od takich producentów jak Febi Bilstein oraz Total. Charakteryzują się różnymi stopniami lepkości oraz konkretnym rodzajem pojazdu, w którym ich zastosowanie sprawdzi się najlepiej.  

FAQ

Czym jest olej LHM? 

Zazwyczaj olej hydrauliczny mineralny stosuje się w obrębie układów hydraulicznych w autach z zawieszeniem hydropneumatycznym. Dzięki wykorzystaniu oleju hydraulicznego możliwe jest zapewnienie prawidłowego działania układu hamulcowego, wspomagania kierownicy oraz zawieszenia. Środek jest więc potrzebny, by móc korzystać z pełni możliwości maszyny lub pojazdu.  

Jak wybrać olej LMH? 

Podstawowe trzy czynniki, na które należy zwrócić uwagę podczas wyboru produktów, jakimi są oleje LHM to: lepkość substancji, klimat oraz warunki pracy. Lepkość powinna być dopasowana do potrzeb konkretnej skrzyni biegów oraz zaleceń producenta pojazdu. W przypadku gdy olej nie będzie dobrany do wymagań maszyny, w jakiej ma zostać zastosowany, może dojść do niebezpiecznych zdarzeń takich jak zatarcie, a nawet pożar jednostki. 

Dlaczego Citroen przestał stosować zawieszenie hydropneumatyczne?

Przez lata zawieszenie hydropneumatyczne było cechą charakterystyczną wielu aut marki Citroen. Jednak współcześnie francuscy konstruktorzy zdecydowali się na zawieszenia bardziej klasyczne. Hydropneumatyka, w której niebagatelną rolę odgrywał płyn LHM, okazała się zbyt droga w produkcji i wymagała większej staranności serwisowej. Można więc stwierdzić, że o zaprzestaniu produkcji hydropneumatycznych Citroenów zadecydowali księgowi.