Cena



Wysokość [mm]

Długość [mm]

Liczba żeber [szt.]

Materiał

Oferta

Pasek klinowy

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6214010~10

1 z 23 następna

Paski klinowe – dlaczego są bardzo ważne? 

Paski klinowe są powszechnie stosowanym w budowie maszyn sposobem przenoszenia napędu na różne elementy pracujące przez obrót. W przypadku samochodów zwykle za ich pomocą napędzana jest spora część osprzętu silnika, takiego jak: alternator, pompa wspomagania, sprężarka klimatyzacji, a w niektórych konstrukcjach także wentylator chłodnicy ze sprzęgłem wiskotycznym.  

Szczególnie napęd alternatora jest ważną częścią sprawnego działania silnika. Bez niego zapłon i sterowniki nie otrzymają zasilania i jazda będzie niemożliwa. Co do zasady za pomocą pasków klinowych napędza się osprzęt drugiej kategorii, czyli taki, który po uszkodzeniu nie spowoduje zniszczenia silnika. Ważniejsze elementy osprzętu, takie jak pompa wody czy oleju, przeważnie są napędzane przez układ rozrządu. 

Pasek klinowy wziął swoją nazwę od kształtu. Paski klinowe miały przekrój trójkąta, dzięki temu powierzchnia styku z odpowiednio wyprofilowanym kołem pasowym była na tyle duża, by siła tarcia pozwalała na przekazanie momentu z koła napędzającego na napędzane.  Obecnie klasyczne pasy klinowe są rzadko stosowane w silnikach, zostały zastąpione przez paski wieloklinowe z kilkoma mniejszymi, trójkątnymi karbami. Koła pasowe do pasków wieloklinowych mają dopasowane do nich rowki. Mimo niewielkich rozmiarów każdej z wypustek łączna powierzchnia styku paska z kołem jest o wiele większa niż w klasycznym pasie klinowym, dzięki czemu możliwe jest napędzenie mocniejszego osprzętu. 

Kiedy wymienić pas klinowy? 

Pasek klinowy lub wieloklinowy powinien być wymieniany, jeżeli pojawią się na nim spękania powierzchni, gdy zostanie uszkodzony mechanicznie, lub gdy rozciągnął się na tyle, że zakres regulacji nie pozwala na odpowiednie napięcie go tak, by się nie ślizgał.  

Nadmierne rozciągnięcie paska jest łatwe do rozpoznania. Charakterystyczny pisk, wywołany przez ślizganie się gumy po metalowym kole, zwykle będzie słyszalny przy dodawaniu gazu, często tylko w pewnym zakresie obrotów. Odgłos ten może też pojawić się, gdy zwiększy się obciążenie elektryczne (większy opór alternatora), po włączeniu klimatyzacji lub podczas manewrów samochodem z hydraulicznym wspomaganiem kierownicy. 

W przypadku pasków klinowych można spróbować naciągnąć pasek przez zmianę ustawienia alternatora na śrubach regulacyjnych. Paski wieloklinowe zwykle są wyposażone w rolki napinające. W takim wypadku ślizganie się paska niesie za sobą konieczność wymiany paska lub napinacza. 

Pasy klinowe – czym kierować się przy zakupie? 

Paski klinowe i wieloklinowe są częściami standaryzowanymi. Oznacza to, że ich rozmiary i konstrukcja nie jest dopasowana do konkretnego modelu samochodu, a projektanci silników dopasowują rozkład elementów osprzętu do standardowych pasków.  Z tego względu, kiedy poszukujesz paska klinowego do swojego samochodu, w mniejszym stopniu powinieneś zwracać uwagę na model pojazdu, a większy na parametry samego paska.  

 W przypadku klasycznych pasków klinowych pod uwagę bierze się trzy z nich: 

  •  długość paska (podziałowa Ld i wewnętrzna Li), 
  •  szerokość pasa, 
  •  profil paska. 

 Oznaczenia tych parametrów powinny być widoczne na zewnętrznej części pasa. Jeżeli uległy zatarciu, szerokość i długość można zmierzyć samodzielnie. Pamiętaj jednak, że używany pasek jest rozciągnięty i jego długość wewnętrzna będzie większa niż początkowa. Jeżeli wymieniasz pasek z powodu jego nadmiernego rozciągnięcia, odejmij około 10-15 proc. od długości dotychczas używanego, by wiedzieć, jaki nowy pasek klinowy zamówić. 

Paski wielorowkowe oznaczane są nieco inaczej. Przykładowo pasek mający 6 standardowo rozmieszczonych „klinów” i długość 1420 mm, w swoim oznaczeniu będzie zaczynał się liczbą „klinów”, a kończył długością. Oznaczenie powinno znajdować się na wierzchniej jego części. Wybór paska wieloklinowego nie jest jednak skomplikowany, nawet jeżeli oznaczenia są nieczytelne, wystarczy policzyć karby, by określić szerokość i zmierzyć długość. Podobnie jak w przypadku paska klinowego, pamiętaj o odjęciu wartości wynikającej z rozciągnięcia paska, jeżeli wymieniasz go z powodu ślizgania się.  

Warto wspomnieć, że producenci pasów wprowadzają niekiedy także dodatkowe oznaczenia, często kolorystyczne, które świadczą o konstrukcji paska. Wskazują one zwykle na zastosowane wzmocnienia i mają wskazywać zakładaną żywotność paska klinowego. Oznaczenia te różnią się w zależności od wytwórcy paska.  

Paski klinowe – kup je w Inter Cars 

Pasek klinowy lub wieloklinowy to bardzo ważna część silnika w samochodach. Zwykle jednostka napędowa nie może bez niego pracować. Dlatego ważne jest, by dobrze dobrać jego rozmiar, a także wybrać produkty wysokiej jakości. Powinny one cechować się trwałością, odpornością na uszkodzenia czy wysoką temperaturę. 

Paski napędowe, zarówno klinowe, jak i wielorowkowe, znajdziesz w ofercie sklepu Inter Cars. Proponujemy różnorodne rozmiary, od 100 do ponad 4000 mm, wszystkie standardowe szerokości i wybór wśród najlepszych producentów. To sprawia, że z pewnością znajdziesz pasek, który będzie pasował do Twojego samochodu, motocykla czy dowolnej innej maszyny, czy urządzenia, w którym zastosowano taki rodzaj napędu.  

Co ważne, paski są dostępne w atrakcyjnych cenach, dzięki którym wymiana nie będzie dla Ciebie wielkim kosztem. Możesz wymienić pasek od razu, gdy zauważysz pierwsze oznaki zużycia, ponieważ wiesz, że w Inter Cars kupisz zamiennik najwyższej jakości tanio i szybko. 

FAQ, czyli najważniejsze pytania i odpowiedzi

Do czego służy rolka paska klinowego? 

Rolka paska klinowego służy do napędzania różnych systemów, takich jak: układ klimatyzacji, alternator, pompa wspomagania układu kierowniczego itp. Jak to przebiega? Pasek klinowy przekazuje siłę z koła pasowego silnika na koło pasowe danego systemu za pomocą tej rolki. Umożliwia ona dośrodkowo przesuwać się i napinać. To zapewnia odpowiednie naciągnięcie paska i niezawodne działanie. 

Kiedy należy wymienić rolkę paska klinowego? 

Rolka paska klinowego podlega naturalnemu zużyciu. Należy ją wymienić, gdy zaczyna emitować niepokojące dźwięki, takie jak: stukanie, skrzypienie lub świszczenie. Innym sygnałem świadczącym o tym, że czas zastąpić rolkę na nową, może być wibracja w trakcie pracy lub niestabilność w pracy paska klinowego. Zaleca się również regularne przeglądy samochodu, podczas których mechanik może ocenić stan całego układu i zasugerować jego wymianę, jeśli będzie to konieczne. 

Jak dobrać rolkę paska klinowego? 

Właściwe dobranie rolki jest kluczowe, aby zapewnić niezawodne działanie systemów napędzanych przez pasek klinowy. W tym celu należy skorzystać z informacji zawartych w instrukcji obsługi samochodu lub skontaktować się z producentem, lub sprzedawcą i podać odpowiednie dane techniczne, takie jak: numer OEM (oryginalny numer części), rodzaj paska klinowego, liczbę klinów, a także wymiary i rodzaj łożyska. Warto również pamiętać, że zaleca się stosowanie oryginalnych części lub elementów zastępczych renomowanych producentów (zamienników), aby zapewnić niezawodność i bezpieczeństwo działania systemów.