Cena



Producent

Średnica [mm]

Grubość [mm]

Materiał

Długość [mm]

Zawory i płytki zaworowe

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6212010~92923
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Płytki zaworowe w układzie rozrządu – co warto o nich wiedzieć? 

We współczesnych jednostkach napędowych w motocyklu większością podzespołów steruje komputer, jednak o prawidłową wielkość luzów zaworowych dbają niewiele płytki zaworowe. I to właśnie te elementy zebraliśmy w powyższej kategorii sklepu Inter Cars.  Wartość luzu ma niemałe znaczenie dla pracy i żywotności silnika.

W większości motocykli luzy zaworowe reguluje się na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest zastosowanie śruby regulacyjnej, drugim – wykorzystanie płytki zaworowej o określonej grubości. Tak więc płytka zaworowa to nic innego, jak mała część, za pomocą której ustawia się luz pomiędzy krzywką rozrządu a zaworem. Wspomniana część zapewnia zamknięcie zaworu, aby nie dopuszczał on do przedostawania się nieszczelności do komory spalania.  

Płytki zaworowe najczęściej regulują luz w motocyklach sportowych. W tych jednośladach nie można zastosować układu hydraulicznego, dlatego cały ten proces odbywa się manualnie właśnie z wykorzystaniem płytek, które umieszcza się pomiędzy tak zwaną szklanką a krzywką wałka rozrządu.  

Płytka zaworowa kompresora w sklepie Inter Cars 

Części zamienne do motocykli różnych marek – właśnie to i wiele więcej znajdziesz w sklepie Inter Cars. Tylko u nas kupisz w atrakcyjnej cenie blaszki zaworowe do kompresora, abyś mógł cieszyć się ze sprawności swojego motocykla.  Kupisz u nas to, co jest potrzebne, aby samemu przeprowadzić regulację zaworów.

W tej kategorii umieściliśmy płytki zaworowe od czołowych producentów, takich jak: 4Ride, Athena, Inparts, Vesrah czy Prox. Większość egzemplarzy mamy na stałe w ofercie, nieznaczna część jest dostępna na zamówienie. Wszystkie produkty z naszego sklepu są objęte gwarancją producenta, a więc zamawiając je, masz pewność, że są one najwyższej jakości.  

Płytka zaworowa występuje w kilku rozmiarach, co pozwala precyzyjnie dopasować ją do konkretnego modelu maszyny. W sklepie Inter Cars przygotowaliśmy blaszki pasujące do motocykli: Yamaha, Suzuki, Honda, Triumph, Cagiva, BMW, Kawasaki i wiele innych. Te elementy nie kosztują dużo. Najtańsze płytki zaworowe kupisz za mniej niż 10 złotych.  To niewiele, zważywszy że niewłaściwa wartość luzu może w szybkim czasie doprowadzić do kosztownych usterek. Kosztownych, których naprawa będzie wymagała dużo więcej czasu i środków. Odpowiednia wartość luzu nie może być bagatelizowana. Tutaj zawsze należy stosować się do wytycznych, które przygotował producent Twojej maszyny.

Pamiętaj, że płytka zaworowa musi być idealnie kompatybilna z innymi elementami układu rozrządu. Jeśli masz problem z doborem odpowiedniej części, to zwróć się do nas. Pracownicy sklepu Inter Cars mają wieloletnie doświadczenie w motoryzacji. Ich rzetelna wiedza pozwoli Ci zakupić odpowiednio dopasowany produkt.  Specjaliści przy wyborze zwrócą uwagę na wszystkie cechy, które pozwolą dopasować idealną część. Producent to tylko jedno z kryteriów.

Płytki zaworowe – objawy zużycia 

Luzy zaworowe i ich odpowiednia regulacja to kluczowa sprawa w kontekście trwałości oraz potencjalnych awarii silnika w motocyklu. Zawory znajdują się w głowicy silnika, a ich zadaniem jest regulacja przepływu mieszanki paliwowej i spalin. Płytki zaworowi, jak i same zawory pracują w ekstremalnie trudnych warunkach przy wysokiej temperaturze, która panuje po włączeniu silnika. Właśnie dlatego ich żywotność jest ograniczona.  

W przypadku uszkodzenia płytki zaworowej i nadmiernego luzu rozrząd zaczyna pracować głośniej. Możesz usłyszeć niepokojące odgłosy wydobywające się z silnika po jego włączeniu. Jeśli natomiast luz jest za mały, to następuje podparcie zaworu i przestaje się on domykać, a to powoduje mniejszą kompresję silnika, niższą moc i problemy z odpalaniem. Co więcej, praca silnika przy zbyt małym luzie zaworowym jest niebezpieczna dla silnika, gdyż prowadzi do zniszczenia gniazd zaworowych. To bardzo niebezpieczna i kosztowna w skutkach awaria skutkująca remontem silnika.  

Jak wymienić płytkę zaworową? 

Mimo że płytka zaworowa jest małym elementem, jej wymiana wymaga użycia profesjonalnych narzędzi i sporej wiedzy. Po pierwsze, należy wyposażyć się w szczelinomierz. Jest to narzędzie, za pomocą którego dokonasz pomiarów luzów zaworowych i skalibrujesz ich pracę w układzie zapłonowym.  

Po drugie, sam szczelinomierz to jednak nie wszystko. Do przeprowadzenia regulacji luzów zaworowych konieczne jest zdemontowanie wielu podzespołów motocykla. Trzeba usunąć zbiornik paliwa czy plastikowe owiewki. Trzeba też uzyskać dostęp do wału korbowego po to, by móc swobodnie nim obracać. Ze względu na mnogość konstrukcji, jest to trudne i pracochłonne zadanie, z którym nie poradzi sobie mechanik-amator.  

W przypadku regulacji z płytkami zaworowymi, które są umieszczone pod szklankami, należy dysponować kluczem dynamometrycznym. Bez tego narzędzia można zbyt mocno dokręcić mostki wałków rozrządu i zerwać aluminiowy gwint w głowicy. Gdy płytki zaworowe mieszczą się na szklance trzonka zaworu, wystarczy wcisnąć zawór i usunąć płytkę bez demontażu wałków rozrządów.  

Wszelkie pomiary i regulacje należy prowadzić na wystudzonym silniku. W przeciwnym razie przeprowadzone pomiary mogą okazać się błędne. Operacje regulacji luzów zaworowych najlepiej zlecić wyspecjalizowanym serwisom motocyklowym. Koszt takiej operacji kosztuje zazwyczaj 100-200 złotych. W większości popularnych motocykli powinno się ją przeprowadzać po przejechaniu 12-24 tys. kilometrów. Zaniedbania w tym zakresie mogą skończyć się wykonaniem kosztownych napraw. 

Nowe zawory, czyli kiedy płytki nie wystarczą

Może się zdarzyć, że wstawienie nowych płytek zaworowych nie pomoże na przywrócenie sprawności silnika. Wtedy trzeba będzie zamontować nowe zawory.  Konieczność wymiany zaworów ssących i wydechowych może to być jedyna szansa, aby wrócić do przyzwoitych parametrów silnika. Oczywiście takie czynności będą wymagać czegoś więcej niż demontaż zaworów. To opcja dla bardziej zaawansowanych majsterkowiczów oraz dla profesjonalistów. Oczywiście jeśli chcesz podjąć się wymiany samodzielnie, spróbuj. Zawory i płytki zaworowe znajdziesz w Inter Cars.

Sekcja FAQ, czyli jak ustawić luz zaworowy

Jak często powinienem sprawdzać luz zaworowy?

Zazwyczaj luz zaworowy w motocyklach powinien być sprawdzany co 12-24 tysiące kilometrów.

Jakie są objawy niewłaściwej regulacji luzu zaworowego?

Objawy niewłaściwej regulacji luzu zaworowego mogą obejmować trudności z odpalaniem motocykla, spadek mocy silnika lub niepokojące dźwięki wydobywające się z silnika.

Regulacja: czy można samemu?

Regulacja luzu zaworowego jest skomplikowanym procesem, który wymaga precyzyjnych pomiarów i specjalistycznych narzędzi. Jeśli nie masz doświadczenia w tej dziedzinie, zalecamy zwrócenie się do specjalisty.