Cena



Miejsce zabudowy

1403
1409
1144
407

Górne mocowanie amortyzatora

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6415000~1180

1 z 52 następna

Górne mocowania amortyzatora – do czego służą i kiedy je wymieniać? 

Przeważająca większość samochodów wyprodukowanych w przeciągu ostatnich 40 lat została wyposażona w przednie zawieszenie oparte o kolumnę Macphersona. Jest to kompaktowe rozwiązanie, w którym amortyzator pełni częściowo rolę zwrotnicy. Z tego powodu jego górne mocowanie musi być łożyskowane, ponieważ całość kolumny (amortyzator i sprężyna) obracają się wraz z kołem.  

Poduszki amortyzatora z łożyskiem zapewniają mocowanie go do karoserii, pozwalają na obrót i eliminują przenoszenie drgań na nadwozie dzięki elementom gumowym, co podnosi komfort jazdy. Górne mocowanie amortyzatora kolumny zwykle składa się z poduszki metalowo-gumowej i łożyska. W niektórych samochodach oba elementy są zintegrowane (występują jako jedna część). 

Zużycie łożyska amortyzatora objawia się zwiększonym oporem podczas obracania kierownicą, a przy większym zużyciu stukaniem i dobiegającymi podczas skrętu trzaskami. Opór może być nieodczuwalny ze względu na wspomaganie kierownicy. Powoduje to, że często kierowca orientuje się, że ma problem z łożyskiem, dopiero gdy będzie ono skrajnie zużyte. Wówczas pojawia się punktowy silny opór, który przełamuje się gwałtownie (tzw. strzały) i wyraźne dźwięki przy obrocie kierownicą, wynikające z tego, że elementy nie są łożyskowane i trą o siebie. Zużyte łożysko amortyzatora należy niezwłocznie wymienić, obciąża ono przekładnię kierowniczą, układ wspomagania, zmniejsza precyzję prowadzenia i oczywiście negatywnie wpływa na bezpieczeństwo.  

Uszkodzenia poduszki amortyzatora zwykle objawiają się stukami podczas jazdy po nierównościach, ale trudno jest je jednoznacznie zlokalizować i podobne symptomy mogą mieć przyczyny w zużyciu innych części zawieszenia. Zanim wymienisz poduszkę, musisz sprawdzić, czy to faktycznie ona stanowi problem.  

Łożysko i poduszka amortyzatora – jak je wybrać? 

Gdy będziesz musiał wymienić łożysko amortyzatora lub poduszkę, najlepiej obie części zamienne zakupić jednocześnie. Zwykle mają zbliżoną trwałość i wymieniając tylko jedną z nich, narażasz się na podwójne koszty robocizny. Wyjątkiem jest sytuacja, w której doszło do zniszczenia poduszki z powodu uszkodzenia mechanicznego, np. pod wpływem uderzenia o przeszkodę element gumowy został rozerwany. Części te, podobnie jak inne elementy, które zawiera układ amortyzacji, powinny być dostosowane do danego modelu i wersji samochodu. 

Drugim istotnym czynnikiem jest jakość komponentów. Warto wybierać sprawdzonych i uznanych producentów części, którzy są gwarancją niezawodności i przestrzegania norm. Nie musi oznaczać to wydawania dużych kwot pieniędzy. Dzięki ofercie Inter Cars możesz wybrać zarówno bardzo znanych dostawców części, takich jak Sachs czy SKF, jak i łożyska mniej znanych marek, które zostały sprawdzone przez ekspertów firmy i odznaczają się odpowiednią jakością, mimo niskiej ceny.  

To, ile będzie kosztować cały element, w mniejszym stopniu zależy od producenta części, a w większym od przeznaczenia. Poduszki amortyzatora z łożyskiem do popularnego modelu mogą kosztować kilkadziesiąt złotych za sztukę. W przypadku samochodów luksusowych i sportowych cena może sięgać (lub nawet przekroczyć) 1000 zł za jedną poduszkę.  

Nie ryzykuj – dlaczego powinieneś wymienić łożyska i poduszki amortyzatora? 

Amortyzatory w samochodzie i związany z nimi układ są bardzo ważne dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Wpływają nie tylko na pracę zawieszenia, ale w przypadku kolumn Macphersona także na układ kierowniczy. Bez możliwości szybkiej i precyzyjnej reakcji nie można skutecznie kierować samochodem. Uszkodzone łożyska amortyzatora znacznie to utrudniają. 

Negatywny wpływ na bezpieczeństwo ma także uszkodzona poduszka amortyzatora. Gdy gumowy element jest przerwany lub naderwany, cała kolumna nie pracuje poprawnie. Amortyzator nie pracuje w wyznaczonej dla niego płaszczyźnie, a jego ugięcie jest mniejsze, niż być powinno. Przez to jazda jest niezbyt wygodna. Istnieje też ryzyko wyrwania poduszki, wówczas tłok amortyzatora wbija się do komory silnikowej, co powoduje ryzyko wypadnięcia z drogi i poważne szkody blacharskie.  

Łożyska amortyzatorów do większości samochodów są bardzo tanie, można je kupić za 20-40 zł, dlatego zaniechanie ich wymiany jest nieodpowiedzialnym posunięciem. Za tę niewielką kwotę zyskasz podwyższone bezpieczeństwo i komfort jazdy. Istotnym czynnikiem może być także to, że zużyte łożysko amortyzatora, jako istotny element układu kierowniczego i zawieszenia, skutkuje tym, że auto nie przejdzie badania technicznego. 

Pomijając wymianę poduszek i łożysk amortyzatorów ryzykujesz wypadkiem, zniszczeniem samochodu, wtórnymi usterkami wynikającymi z niepoprawnej pracy układu amortyzacji, stresem podczas badania technicznego. Wymiana poduszki i łożyska przeważnie nie jest trudna, chociaż wymaga specjalnych narzędzi, dlatego ani koszt części, ani robocizny nie uzasadnia jazdy ze zużytym górnym mocowaniem amortyzatora. 

FAQ, czyli pytania i odpowiedzi w skrócie

Jakie są objawy uszkodzenia poduszki amortyzatora?

Uszkodzenia poduszki amortyzatora objawiają się stukami podczas jazdy po nierównościach, jednak trudno je jednoznacznie zlokalizować i mogą mieć podobne objawy do innych uszkodzeń zawieszenia.

Kiedy należy wymienić łożysko amortyzatora?

Łożysko amortyzatora należy wymienić, gdy występują: zwiększony opór podczas obracania kierownicą, stukanie lub trzaski podczas skrętu, a także gdy samochód ma problemy z precyzją prowadzenia.

Czy kolumny Macpherson montowano z tyłu?

Tak zawieszenie z tyłu miało sporo modeli japońskich marek (Nissan, Honda, Mitsubishi). Także europejscy producenci niekiedy montowali z tyłu kolumny Macpherson.