Poduszki zawieszenia skrzyń biegów
Poduszki zawieszenia skrzyń biegów to części, które mają znaczenie dla płynnej i bezproblemowej jazdy. Uszkodzony element może powodować także narastający hałas w kabinie i mocno odczuwalne wibracje, dlatego wpływa też na komfort podróży kierowcy i pasażerów. Warto dowiedzieć się więcej na temat samego komponentu oraz poznać symptomy jego uszkodzenia. Dobrze jest też wiedzieć, gdzie można zaopatrzyć się w najlepsze poduszki zawieszenia skrzyń biegów.
Warto na samym początku przedstawić kluczowe informacje na temat działania samej skrzyni biegów. Żeby móc uruchomić pojazd, niezbędny jest wysoki moment obrotowy. Jest on też potrzebny do przyspieszania, pokonywania wzniesień czy ciągnięcia ładunku. Moment obrotowy rozwijany przez silnik rośnie w granicach wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika i osiąga wartość maksymalną przy pewnej dominującej prędkości.
Zmienny charakter oporu pojazdu, wynikający ze zmian obciążenia i nachylenia, wymaga, aby moc jednostki napędowej była dostępna w szerokim zakresie prędkości. Dlatego należy wstawić pojedyncze zwielokrotnienie momentu obrotowego w osi tylnej, a w tym celu przewidziano zmienny mnożnik w skrzyni biegów. Do tego służy właśnie skrzynia biegów.
Przekładnia to urządzenie mechaniczne, które służy do zwiększenia wyjściowego momentu obrotowego lub zmiany prędkości obrotowej (RPM) silnika. W tym układzie wał jednostki napędowej jest połączony z jednym końcem przekładni za sprawą wewnętrznej konfiguracji kół zębatych. Zapewnia wymagany moment obrotowy i prędkość obrotową, która jest określona przez przełożenie przekładni. Żeby praca skrzyni biegów mogła przebiegać bezproblemowo, konieczne są poduszki zawieszenia skrzyń biegów.
Czy są poduszki zawieszenia skrzyń biegów?
Poduszka zawieszenia skrzyni biegów jest komponentem odpowiedzialnym za tłumienie drgań w trakcie pracy przekładni. W kontekście zakupu elementu można go nabyć z reguły zarówno osobno, jak i wraz z mocowaniem przekładni, gdyż producenci stosują komponent jako integralną część. W tym drugim przypadku poduszka skrzyni biegów będzie częścią mocowania, które ma za zadanie utrzymać przekładnię w jednym miejscu i ustabilizować jej pracę.
Z czego jest zrobiona poduszka skrzyni biegów? Charakterystyka materiału
Poduszka skrzyni biegów jest wykonana z gumy. To materiał, który idealnie nadaje się właśnie do tego zastosowania, ponieważ bardzo dobrze absorbuje drgania i wibracje. W prosty sposób można go dopasować do projektu zastosowanego w procesie produkcyjnym mocowania. Jednak poduszka skrzyni biegów zrobiona z gumy ma też swoje wady.
Komponent ze względu na materiał wykonania może w prosty sposób ulec uszkodzeniu. Dzieje się tak dlatego, że guma wraz z wydłużającym się czasem eksploatacji, przestaje spełniać funkcję. Zaczyna się strzępić, a z czasem pojawią się na niej pęknięcia – im dłużej poduszka skrzyni biegów nie będzie wymieniana, tym będą głębsze. Efekt to brak absorbowania dźwięków i wibracji, co skutkuje znacznym obniżeniem komfortu podróżowania i innymi.
Uszkodzona poduszka skrzyni biegów – poznaj objawy!
Wspomnieliśmy już o braku absorbowania dźwięków i wibracji. Jakie inne symptomy sygnalizują zużycie poduszki skrzyni biegów? Sprawdźmy!
Pierwszym sygnałem odnoszącym się do awarii jest zmniejszenie komfortu jazdy. Jeśli podczas podróży poczujesz lub usłyszysz drgania, stukanie i inne niestandardowe dźwięki, które wydobywają się z miejsca, w którym znajduje się przekładnia, to możesz się spodziewać, że powodem jest właśnie uszkodzona poduszka skrzyni biegów.
Do objawów zalicza się też zauważalne pogorszenie płynności w zmianie biegów za sprawą przekładni. Zarówno niepokojące dźwięki, drgania, jak i dyskomfort przy przełączaniu biegów, będzie prawdopodobnie najbardziej odczuwalny przede wszystkim w trakcie jazdy na stopniu 1 i 2. Dzieje się to ze względu na fakt, że jednostka napędowa jest poddawana wtedy największemu obciążeniu. W każdym z wymienionych przypadków powinna być wymieniona poduszka skrzyni biegów. Cena za taką usługę to ok. 200-600 złotych.