Cena



Przewody rozruchowe

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~5010198~92054
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Kable rozruchowe – obowiązkowe akcesorium w Twoim aucie 

Rozładowany akumulator, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, to wbrew pozorom wcale nie taka wyjątkowa sytuacja. Niska temperatura i wysoka wilgotność wystawiają Twój pojazd na niejedną próbę. Jeśli jeszcze do tego masz tendencję do zapominania o gaszeniu świateł lub radia, to nawet najbardziej sprawny akumulator zimą może odmówić posłuszeństwa. Wtedy też do odpalenia swojego auta potrzebujesz zewnętrznego źródła prądu. Może nim być zarówno bateria rozruchowa, jak i inny pojazd. Jednak oprócz źródła prądu niezbędne są także kable rozruchowe.  

Kable rozruchowe – jak z nich korzystać? 

Uruchomienie samochodu za pomocą kabli rozruchowych nie jest czynnością skomplikowaną. Jednak nieprawidłowe podłączenie kabli może być opłakane w skutkach. Zanim więc przystąpisz do działania, upewnij się, że akumulator, z którego chcesz „pożyczyć prąd”, ma podobne parametry i taki sam poziom napięcia, co Twoja bateria. Jeśli to się zgadza, to możesz rozpocząć odpalanie na kable.  

Podłącz czerwony kabel do plusa w samochodzie ze sprawną baterią, a następnie drugi czerwony do plusa w aucie z rozładowanym akumulatorem. Teraz czas na czarny kabel. Jedną końcówkę podpinasz do minusa auta dawcy, a drugą do metalowego elementu znajdującego się pod maską Twojego wozu, na przykład do mocowania silnika. Teraz wystarczy już tylko odpalić auto dawcy i odczekać kilka minut, aż Twój akumulator się naładuje. 

Skąd masz jednak wiedzieć, jakie kable rozruchowe sprawdzą się do odpalenia Twojego auta? Czy istnieją jakieś parametry, których musisz się trzymać? 

Przewody rozruchowe – jaki amperaż? 

Pomimo że wszystkie produkty tego typu wyglądają niemal tak samo, to ich wybór nie może być jednak przypadkowy. Dwa kable w kolorze czerwonym i czarnym zakończone metalowymi zapięciami muszą mieć przede wszystkim odpowiedni amperaż. To właśnie maksymalne natężenie przewodzonego prądu, jakie są w stanie wytrzymać kable rozruchowe, jest decydującym kryterium.  

Popularne w marketach przewody o natężeniu od 100 do 200 A mogą nie podołać odpaleniu nawet jednostki spalinowej. Jeśli więc jesteś właścicielem benzyniaka o dużym silniku lub diesla nawet o niewielkiej pojemności, to powinieneś postawić na zdecydowanie większy amperaż. Przewody rozruchowe o natężeniu od 400 A wzwyż, nie tylko się nie stopią podczas próby odpalenia auta, lecz także są w stanie pomóc uruchomić silnik Twojego pojazdu. 

Odpowiednie parametry kabli rozruchowych powinny znajdować się na powierzchni akumulatora umieszczonego w Twoim samochodzie. Zanim więc zdecydujesz się na zakup kabli rozruchowych, zajrzyj pod maskę.  

Kable do rozruchu – ich przekrój również ma znaczenie 

Przyglądając się przewodom rozruchowym, zauważyłeś na pewno, że różnią się one od siebie także grubością. Ten parametr ma również bardzo duże znaczenie podczas prób odpalania auta z rozładowanym akumulatorem. Grubszy rdzeń kabla rozruchowego wytrzymuje większe napięcie, a także minimalizuje straty prądu.  

Jeśli więc jesteś właścicielem samochodu z silnikiem benzynowym, to kable rozruchowe o średnicy 16 mm powinny być dla Ciebie odpowiednie. W przypadku silników wysokoprężnych ich średnica powinna mieścić się w przedziale 25-35 mm. Pamiętaj jednak, że nie chodzi o grubość całego kabla wraz z izolacją, lecz średnicę samego rdzenia. Możesz ją sprawdzić w miejscu łączenia się przewodu z metalowym zaciskiem. 

Ponadto na powodzenie misji odpalania samochodu ma także wpływ długość przewodów. W samochodzie osobowym wystarczą dobre kable rozruchowe o długości około 2,5–3 m. Jeśli jednak zdecydujesz się na dłuższe przewody , musisz zdawać sobie sprawę z tego, że stawiają one większy opór. Większe są więc również starty prądu. 

Jakość wykonania – istotne kryterium wyboru kabli rozruchowych 

Wiesz już, jakie powinno być maksymalne natężenie przewodzonego prądu, grubość rdzenia, a także długość kabli rozruchowych. Mogłoby się wydawać, że to wszystko z ważniejszych parametrów, a jednak nie. Niezwykle ważna dla bezpieczeństwa i powodzenia misji „odpalania auta na kable”, jest jakość ich wykonania. 

Przede wszystkim miedziany przewód musi być odpowiednio zaciśnięty w mocowaniach. Same szczypce także powinny być wykonane z najwyższą starannością. Mocne sprężyny nie tylko dobrze utrzymują kable na akumulatorze, lecz także sprawiają, że powierzchnia styku jest odpowiednia. 

Ponadto ważny jest także materiał, z jakiego wykonana została ich izolacja. Przewody rozruchowe z wysokiej jakości gumową izolacją są zdecydowanie bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne, takie jak przetarcia i pęknięcia. Są też bezpieczniejsze w użytkowaniu. 

Wybierz więc wysokiej jakości kable do rozruchu z oferty sklepu motoryzacyjnego Inter Cars. W swojej ofercie mamy zarówno kable dla samochodów osobowych z silnikiem benzynowym, jak i charakteryzujące się wysoki natężeniem przewodzonego prądu produkty do dużych silników wysokoprężnych. 

Sprawdź więc naszą ofertę i kup w sklepie Inter Cars najlepsze przewody rozruchowe do Twojego auta. Z nami nawet najostrzejsza zima nie będzie Ci straszna. 

FAQ

Jak podłączyć kable rozruchowe? 

Podłączając kable rozruchowe, upewnij się, że bateria źródłowa jest w dobrym stanie. Następnie podłącz czerwony zacisk do dodatniego bieguna baterii, a czarny do metalowej części silnika. Uruchom samochód źródłowy, a następnie pojazd z rozładowanym akumulatorem – i gotowe! Pamiętaj, że kable rozruchowe odłącza się w odwrotnej kolejności, czyli najpierw czarny, a potem czerwony. Podczas całego procesu uważaj, żeby nie doprowadzić do zwarcia. Źle podłączone kable mogą nawet spowodować eksplozję akumulatora. 

Jakie kable rozruchowe do diesla? 

Optymalna pole przekroju to 25-35 mm², a długość powinna wynosić między 2 a 4 m. Pamiętaj jednak o tym, że im dłuższy kabel, tym większy opór. Oznacza to stratę przekazywanego prądu. Jeśli zdecydujesz się na dłuższy przewód, powinien mieć więc on większą średnicę. Istotne jest przy tym, aby kierować się parametrami rdzenia kabla, a nie jego izolacji. 

Kable rozruchowe do diesla powinny cechować się większym amperażem niż te przeznaczone do silników benzynowych. Najlepsze będą przewody o natężeniu większym niż 400-600 amperów. Dokładne wartości możesz sprawdzić w danych, umieszczonych na akumulatorze w Twoim samochodzie. 

Kable rozruchowe – ile amperów? 

Najczęściej spotykane kable rozruchowe wytrzymują napięcie 100-200 amperów. Nie warto ich kupować, gdyż wartość ta może okazać się niewystarczająca nawet do odpalenia silnika benzynowego. Jeżeli chciałbyś uruchomić silnik diesla, będziesz potrzebował kabli o większej mocy, aby nie uległy one stopieniu podczas odpalania jednostki napędowej. Do samochodu osobowego najlepiej wybierz kable o natężeniu 300-600 amperów dla silnika benzynowego oraz 400-600 amperów dla silnika wysokoprężnego.