Cena



Regulator ciśnienia paliwa

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~5010451~168
  • 1
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

1 z 2 następna

Do czego służy zawór regulacji ciśnienia paliwa? 

Silnik spalinowy w zależności od chwilowego obciążenia wymaga zmiany dawki paliwa, która podawana jest do wtryskiwaczy lub kolektora dolotowego. Dawniej stosowano mechaniczne pompy paliwa, więc ciśnienie było współmierne do prędkości obrotowej korbowodu. Jednak rozwiązania to było skomplikowane, zawodne i mało wydajne. Od kilkudziesięciu lat niemal wszystkie samochody wyposażone są w pompę elektryczną, umieszczoną w zbiorniku paliwa. Zapewnia ona stały, pewny przepływ, do jest prosta i niemal niepodatna na usterki.  

Pompa paliwa pracuje ze stałym ciśnieniem roboczym na poziomie około 5 barów. Taka wartość jest niezbędna przy wysokich prędkościach obrotowych, ale przy niższym obciążenie powodowałaby, że mieszanka paliwowo-powietrzna byłaby zbyt bogata. By temu zapobiec, w układzie paliwowym montowany jest zawór ciśnienia paliwa.  

Regulator ciśnienia paliwa jest elektrozaworem kulowym. Stopień jego otwarcia jest zależny od chwilowego obciążenia silnika. Część paliwa jest blokowana przez zawór, a nadmiar wraca do zbiornika. Obecnie w obwodzie regulatora ciśnienia montuje się także elementy odpowietrzania zbiornika. Zawór ciśnienia paliwa jest również akumulatorem ciśnienia, niwelującym pulsacje przepływu. 

Jeżeli zawór regulacji ciśnienia paliwa ulegnie uszkodzeniu, może się to objawiać zbyt wysokim ciśnieniem na listwie wtryskowej oraz: 

  • niestabilnymi lub podwyższonymi wolnymi obrotami silnika; 
  • zalewanie silnika paliwem; 
  • spalaniem stukowym. 

 Jeżeli ciśnienie będzie zbyt niskie, pojawią się: 

  • ospała reakcja na gaz; 
  • dławienie i szarpanie silnika; 
  • wyraźny spadek mocy; 
  • przejście silnika w tryb awaryjny po przekroczeniu pewnej wartości obrotowej. 

 Powyższe objawy mogą wynikać także z awarii innych elementów układu wtryskowego. 

Regulator ciśnienia paliwa – wymiana  

Zawór ciśnienia paliwa przeważnie umieszczony jest przy listwie wtryskowej. Ma kształt zbliżony do walca i doprowadzone są do niego przewody paliwowe. Układy wtryskowe są wrażliwe na nieprawidłową dawkę paliwa. Przeważnie zawór regulatora wytrzymuje przebiegi rzędu 200-250 tys. km, ale do awarii może dojść także szybciej, zazwyczaj z powodu zanieczyszczonego paliwa.  

W zależności od konstrukcji układu wymiana zaworu odbywa się wraz z akumulatorem (zasobnikiem) ciśnienia paliwa lub możliwe jest wymienienie samego elektrozaworu. W pierwszym przypadku wystarczy odpiąć przewody paliwowe i zdemontować regulator, a na jego miejsce zamontować nowy. 

Jeżeli wymieniasz samodzielnie zawór regulacji ciśnienia paliwa, musisz być bardzo ostrożny. Po zdemontowaniu zaworu w jego gnieździe nie mogą znaleźć się żadne zanieczyszczenia. Urządzenie to jest bardzo precyzyjne i nawet jedno ziarenko piasku może doprowadzić do zakłócenia pracy, a nawet zatarcia i ponownej konieczności wymiany. Zatem należy bardzo dokładnie zadbać o czystość w miejscu pracy. 

Regulator ciśnienia paliwa należy dobrać do wersji silnika i układu zasilania, a ze względu na precyzyjny charakter tego urządzenia należy sięgać wyłącznie po części renomowanych producentów.

Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa – dlaczego powinieneś go wymienić? 

Regulator ciśnienia paliwa jest z pozoru mało istotnym elementem układu zasilania. Jeżeli przyjrzysz się konsekwencjom jego uszkodzenia, okaże się, że mogą być bardzo poważne. 

Zbyt duża dawka paliwa prowadzi do tzw. przelewania wtrysków. Nowoczesne układy są w stanie do pewnego stopnia skompensować dawkę, przez skrócenie czasu otwarcia zaworu wtryskiwacza, ale ilość dostarczanego paliwa przy małych obciążeniach i tak będzie zbyt wysoka. Część niespalonej benzyny lub oleju napędowego spłynie po ściankach cylindra i zmiesza się z olejem silnikowym. W dłuższej perspektywie doprowadzi to do rozrzedzenia i utraty właściwości smarnych, co może być przyczyną zatarcia jednostki napędowej. 

Przy wysokiej dawce w silnikach benzynowych może dochodzić także do spalania stukowego (detonacyjnego), które udarowo obciąża układ korbowo-tłokowy i zawory głowicy. Wspomniane zjawisko prowadzi do uszkodzeń zmęczeniowych, z pęknięciem elementów mechanicznych silnika włącznie. Przy spalaniu stukowym mocno obciążone są także łożyska (panewki) wału korbowego.  

Zbyt niskie ciśnienie paliwa ma przeważnie mniej groźne konsekwencje niż za wysokie, ale za to znacznie utrudnia poruszanie się samochodem. Silnik dławi się w czasie próby przyspieszenia, często przechodzi w tryb awaryjny, a w konsekwencji normalna jazda jest niemożliwa. W wyniku zbyt niskiego ciśnienia paliwa może dojść do uszkodzenia wtryskiwaczy. Przy wyższych obrotach paliwo nie będzie do nich docierać.  Wspomniane wtryskiwacze są zaprojektowany w taki sposób, że ich elementy mechaniczne są smarowane przez benzynę lub olej napędowy. Gdy wtryskiwacz pracuje bez dostępu paliwa, może dojść do zatarcia. 

Uszkodzenie regulatora ciśnienia paliwa może prowadzić do bardzo poważnych i kosztownych awarii. Chociaż do niektórych silników części zamienne (zawór lub akumulator z zaworem) nie są tanie, to zaniechanie wymiany z pewnością skończy się większymi wydatkami. Dlatego, jeżeli zauważyłeś objawy problemów z układem zasilania, jak najszybciej zdiagnozuj awarię, a następnie wejdź do Inter Cars i kup niezbędne części w dobrej cenie! 

Sekcja FAQ

Do czego służy zawór regulacji ciśnienia paliwa?

Zawór regulacji ciśnienia paliwa służy do utrzymania stałego ciśnienia paliwa w układzie, dostosowując je do chwilowego obciążenia silnika oraz zapobiegając nadmiernemu obciążeniu dolotu paliwa.

Jakie są objawy uszkodzonego regulatora ciśnienia paliwa?

Objawy uszkodzonego regulatora ciśnienia paliwa mogą obejmować niestabilne lub podwyższone wolne obroty silnika, zalewanie silnika paliwem oraz spalanie stukowe. W przypadku zbyt niskiego ciśnienia paliwa mogą wystąpić ospała reakcja na gaz, dławienie i szarpanie silnika, wyraźny spadek mocy oraz przejście silnika w tryb awaryjny.

Jak wymienić regulator ciśnienia paliwa?

Wymiana regulatora ciśnienia paliwa zależy od konstrukcji układu. Często wymaga wymiany razem z akumulatorem ciśnienia paliwa. Wystarczy odpiąć przewody paliwowe i zdemontować stary regulator, a na jego miejsce zamontować nowy.