Cena



Rezystor wentylatora dmuchawy

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6815020~2975

1 z 11 następna

Do czego służą rezystory dmuchaw? 

Rezystor dmuchawy to element elektryczny, którego funkcją jest regulacja prędkości nawiewu w układach ogrzewania i wentylacji samochodowej. Co oczywiste, wentylator dmuchawy napędzany jest silnikiem elektrycznym. Zgodnie z prawem Ohma – im większy będzie opór w układzie o stałym napięciu, tym niższa będzie wartość prądu przez niego przepływającego. Moc silnika prądu stałego liczy się poprzez pomnożenie wartości prądu i napięcia, więc niższy prąd oznacza niższą moc. 

W układzie dmuchawy, jak w większości elektrycznych podzespołów w samochodzie, napięcie jest bliskie stałemu, dzięki czemu łatwo można regulować pracę silnika wentylatora za pomocą rezystora o zmiennej wartości.  

Oporniki dmuchaw, jak wszystkie elementy rezystancyjne, zamieniają energię na ciepło, co w niesprzyjających warunkach lub pod wpływem zmian zmęczeniowych może doprowadzić do ich uszkodzenia. Im wyższy jest opór, tym większą temperaturę osiąga opornik. Z tego powodu uszkodzenia dotyczą najczęściej ścieżek odpowiedzialnych za niższe prędkości wentylatora.  

Na najwyższym biegu dmuchawa działa zwykle bez opornika. Najczęstszym objawem awarii rezystora jest więc to, że silnik wentylatora działa tylko z najwyższą prędkością. Brak możliwości regulacji prędkości powoduje wysoki poziom hałasu generowany przez układ wentylacji. Może to być męczące, szczególnie w czasie dłuższych podróży zimą. Wówczas stale włączony wentylator nawiewu jest niezbędny, by szyby nie parowały od wewnątrz i ogrzewanie auta było skuteczne. 

Jak dobrać rezystory dmuchaw do auta? 

Opornik dmuchaw w samochodzie może mieć jedną z dwóch form technologicznych: 

  • rezystor analogowy; 
  • cyfrowy rezystor dmuchaw. 

Rozwiązanie analogowe było stosowane w starszych samochodach. W takim układzie, aby zmienić rezystancję elementu, trzeba mechanicznie przełączyć układ opornika. W zależności od konkretnego rozwiązania będzie to powodować przepięcie na inny rezystor lub zmianę oporności w oporniku nastawnym (potencjometrze). Przy wykorzystaniu tego urządzenia możliwa jest płynna zmiana prędkości, natomiast  układy składające się z wielu rezystorów zmieniają prędkość skokowo. Oporniki z wieloma rezystorami stosowano w układach z pokrętłami, przełącznikami lub suwakami prędkości nawiewu.  

W nowoczesnych samochodach, szczególnie tych wyposażonych w automatyczne systemy klimatyzacji i wentylacji, opornik dmuchaw jest urządzeniem cyfrowym. Oparty został na bramkach logicznych i rezystancyjnych elementach dyskretnych. Bramki to cyfrowe przełączniki. Wykonują one to samo zadanie, które w układach analogowych wykonywał kierowca, zmieniając nastawienie regulacji prędkości. Z tym że zmiana nastawienia nie jest robiona ręcznie, a pod wpływem odpowiednich sygnałów doprowadzonych na wejścia bramki. Za bramkami są układy rezystorów, które na tym etapie mają takie samo zadanie jak w układach analogowych. Cyfrowe rezystory mogą być kontrolowane przez sterowniki klimatyzacji, a z poziomu kierowcy ich działanie można obsługiwać przyciskami, które nie są bezpośrednio połączone z rezystorem. Pozwala to na przykład umieścić sterowanie nawiewami w menu ekranu centralnego samochodu. 

By wybrać odpowiedni opornik do nawiewu, musisz znaleźć część, która będzie pasować do Twojego auta w danej wersji wyposażenia.  

Dlaczego warto wymienić rezystor dmuchawy? 

Rezystory dmuchaw mogą ulec awarii. Uszkodzenia wydają się stosunkowo błahe, szczególnie w starszych samochodach, gdzie zwykle powodują jedynie brak możliwości regulacji prędkości nawiewu. Przypadki usterek w układach cyfrowych mogą doprowadzić do tego, że wentylacja nie będzie działać wcale, co już może okazać się dużą niedogodnością.  

Wyobraź sobie, że wsiadasz do samochodu, na zewnątrz jest zimno i pada deszcz, uruchamiasz silnik, szyby w kilka chwil zachodzą parą. Chcesz ją usunąć, włączając nawiew, ale nic to nie daje – nadmuch pozostaje wyłączony. Przecieranie szyby pomaga tylko na chwilę, a wnętrze auta nie chce się nagrzać. Sprawia to, że nie jesteś w stanie zapobiec skraplaniu się wody na szybach. Jest to nie tylko niewygodna, ale też bardzo niebezpieczna sytuacja, ponieważ widoczność jest bardzo ograniczona.  

By wspomniany wcześniej problem naprawić, wystarczy wymienić rezystory dmuchaw. Cena tego elementu jest zwykle niewielka i wynosi dla większości aut poniżej 100 zł. W systemach automatycznych rozbudowane sterowniki wentylacji mogą być bardziej kosztowne, jednak ich awarie zdarzają się rzadziej.  

Nieco mniejszym problemem jest awaria analogowego rezystora. Jak już wspomnieliśmy, w takim wypadku zwykle dmuchawa będzie pracować na najwyższych obrotach, co może być uciążliwe i męczące. Nie spowoduje to jednak, że będziesz poruszać się samochodem, zza którego kierownicy, z powodu zaparowanych szyb, nic nie widzisz i w którym zamarzasz.   

FAQ

Jak sprawdzić, czy rezystor dmuchawy jest sprawny? 

Rezystory dmuchaw, które nie są sprawne, nie mają specyficznych objawów. Często ta usterka może być mylona z innym problemem układu wentylacyjnego, np. uszkodzonym przekaźnikiem, bezpiecznikiem czy zatkanym wlotem powietrza. Dlatego, aby sprawdzić, czy rezystor działa prawidłowo, najlepiej udać się do specjalisty.  

Objawy uszkodzonego rezystora dmuchawy 

Najczęściej występujące problemy to te związane z kontrolowaniem siły nawiewu. Możesz zauważyć, że mimo uruchomienia na panelu sterowania 1. 2. lub 3. stopnia wentylacji, nie działa, a dopiero po włączeniu wyższych stopnie zaczyna pracować. Usterki związane z rezystorem dmuchawy mogą także całkowicie unieruchomić nawiew.

Do czego służy rezystor dmuchawy? 

Wspomniany komponent to element układu elektrycznego, który umożliwia regulację silnika dmuchawy. Przy użyciu pokrętła, przełącznika lub suwaka aktywowany jest obwód rezystora i w ten sposób możliwa staje się kontrola mocy nadmuchu w samochodzie.