Cena



Średnica zewnętrzna 2 [mm]

Liczba żeber [szt.]

Wysokość [mm]

Rolka zwrotna paska wieloklinowego

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6214020~312

1 z 28 następna

Rolka paska wieloklinowego – element niezbędny w motoryzacji

Paski klinowe i wielorowkowe to kluczowe elementy każdej jednostki napędowej. Gwarantują synchroniczne przeniesienie napędu pomiędzy najważniejszymi elementami osprzętu silnika. Wałki rozrządu, pompy wtryskowe, alternatory czy pompy cieczy chłodzącej – to wszystko napędzane jest za pomocą pasków klinowych i wielorowkowych. Właściwe napięcie i prowadzenie paska rozrządu zabezpiecza jednostkę napędową przed awarią. Nie bez znaczenia są także dodatkowe elementy napędu, które współpracują z paskiem, takie jak rolka prowadząca paska wieloklinowego. Bez sprawnych rolek pasek wieloklinowy nie mógłby należycie pełnić swej funkcji.

Rolki paska wieloklinowego: co warto  nich wiedzieć?

Rolki paska klinowego mają kluczowy wpływ na funkcjonowanie całego układu rozrządu. Wykorzystywane są do właściwego prowadzenia paska, zwiększania kąta opasania, a także ustalania długich sekcji w napędzie. Rolka prowadząca, inaczej zwana rolką kierunkową, utrzymuje pasek klinowy na odpowiednim torze pracy. Im większy kąt opasania zapewnia rolka prowadząca paska klinowego, tym większa jest zdolność do przenoszenia dużych obciążeń silnika. 

Warto zaznaczyć, że rolki kierunkowe paska klinowego wykonane są najczęściej ze stali lub tworzywa sztucznego (np. poliamidu). Mogą one być zarówno gładkie, jak i uzębione, w zależności od potrzeb oraz konstrukcji silnika. Rolki mają we wnętrzu umieszczone jedno- lub dwurzędowe łożyska ze zwiększoną ilością smaru.

Niezwykle istotnym elementem jest także napinacz, który zapewnia odpowiednie naprężenie paska, a także zapobiega jego ślizganiu się po kole napędowym. Rolka prowadząca paska wieloklinowego, zwana również rolką kierunkową napinacza, jest podstawowym elementem mechanizmu wspomnianego napinacza. 

Porady dotyczące użytkowania i pielęgnacji rolki paska wieloklinowego

Podczas użytkowania rolki paska wieloklinowego ważne jest systematyczne kontrolowanie oraz serwisowanie osprzętu silnika i paska napędowego. Wszelkie usterki mogą bowiem wiązać się z poważnymi konsekwencjami, takimi jak wciągnięcie paska do układu rozrządu i tym samym jego całkowite zablokowanie. W takim przypadku konieczny będzie gruntowny remont jednostki napędowej. Widać więc, że tak niepozorny podzespół, jakim jest rolka prowadząca pasek wielorowkowy, pełni ogromną rolę. 

Porady praktyczne dotyczące korzystania z rolki paska wieloklinowego

Pamiętaj, że rolka prowadząca pasek wielorowkowego w samochodzie jest jednym z kluczowych elementów układu napędowego. Dlatego konieczne jest regularne sprawdzanie jej stanu i wymiana na nową w razie zużycia. Wybieraj części samochodowe od renomowanych producentów, takich jak Ina, Gates, Meyle, BTA, Dayco czy SKF. I te marki znajdziesz w ofercie Inter Cars. Warto dodać, że w katalogu są nie tylko rolki prowadzące, ale też rolki zwrotne paska wieloklinowego i inne części

Podsumowanie – rolka paska klinowego

Rolka paska wieloklinowego to niezbędny element w każdym samochodzie. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu napędowego i zapewnia bezpieczną pracę jednostki napędowej. Ważne jest regularne kontrolowanie stanu rolek i wymiana w razie zużycia. Oczywiście warto stosować markowe zamienniki, których nie brakuje w Inter Cars. Trzeba wspomnieć, że np. Dayco, SKF czy Gates, produkują osprzęt na pierwszy montaż (części OE). I to jest znakomita rekomendacja.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące rolki paska wieloklinowego

Jakie są objawy zużytej rolki kierunkowej paska wieloklinowego?

Zużycie rolki prowadzącej paska wieloklinowego może objawiać się różnie. Najczęściej są to hałasy, takie jak stukanie czy pisk, a w ekstremalnych przypadkach może dojść do zerwania paska.

Kiedy należy wymienić rolkę prowadzącą paska wieloklinowego?

Rolka prowadząca paska wieloklinowego to część, która powinna być wymieniana zgodnie z zaleceniami producenta auta. Zazwyczaj jest to 60-100 tysięcy kilometrów.

Czy można samemu wymienić rolkę zwrotną paska wieloklinowego?

Wymiana rolki zwrotnej, podobnie jak i prowadzącej, paska wieloklinowego jest skomplikowanym procesem, który wymaga odpowiednich narzędzi i umiejętności. Dlatego zaleca się powierzenie tej operacji profesjonalistom.