Tuleje wahaczy – niezbędny element zawieszenia
Na zawieszenie samochodu składa się kilkanaście ściśle współpracujących ze sobą elementów. Celem takiego układu jest zapewnienie odpowiedniego przylegania kół do nawierzchni (zarówno na prostej, jak i w łuku) oraz zapewnienie komfortu podróży. .
Jednymi z części zawieszenia są tuleje,czyli gumowo-metalowe elementy, za pomocą których wahacz przymocowany jest do podwozia samochodu. Tuleja stanowi oś ruchu wahacza, a za pośrednictwem gumy tłumi część wibracji. Dzięki temu nie przenoszą się one z zawieszenia na karoserię, co obniża hałas w aucie. Stąd też wzięła się angielska nazwa tej części, czyli silentblock.
Tuleje to najszybciej zużywające się elementy zawieszenia. Ze względu na właściwości samej gumy nawet nowoczesne, syntetyczne materiały z czasem ulegają uszkodzeniu. Pod wpływem dużych sił i starzenia się materiału dochodzi do pękania i rozrywania części gumowej. Powoduje to powstawanie luzu, co może prowadzić do niestabilnego toru jazdy (znoszenie samochodu na prostej oraz niewłaściwego pokonywanie łuków – koła reagować będą opornie i z opóźnieniem, a na niewielkich zakrętach nawet wcale), a także generować nietypowe hałasy dochodzące ze strony zawieszenia.
By przywrócić sprawność całego układu, należy za pośrednictwem specjalnej prasy zdjąć uszkodzony oraz wcisnąć nowy silentblock wahacza, uprzednio demontując starą część. Niektóre auta mają tuleje montowane w taki sposób, że można je zdemontować, odkręcając jedynie część wahacza – w takim wypadku wymiana przebiega jeszcze sprawniej.
Silentblock do Twojego auta
Tuleje wahaczy mogą być zbudowane w przeróżny sposób, różnić się kształtem, sposobem umieszczenia w wahaczu czy układem elementów.
Przeważnie tuleja wahacza przednia lub tylna zbudowana jest z trzech elementów:
- - tulei wewnętrznej,
- - łącznika gumowego,
- - tulei zewnętrznej.
Obie tuleje wykonane są zwykle ze stali. Wewnętrzna ma średnicę otworu odpowiadającą rozmiarowi śruby mocującej wahacz. Zewnętrzna osadzana jest wewnątrz wahacza.
Innym rozwiązaniem są tuleje, niewyposażone w tuleję zewnętrzną. Takie rozwiązanie stosuje się w zawieszeniach, gdzie to element wahacza pełni jej funkcję. Taki silentblock ma przeważnie pierścienie oporowe, służące do osadzenia ich odpowiednio w wahaczu.
Tuleja wahacza przednia to jedna z odmian silentblocków. Zwykle stosowana jako część, w której do zewnętrznej przestrzeni dospawany jest metalowy łącznik, który za pomocą śrub przykręca się do wahacza. Takie rozwiązanie można spotkać w Alfie Romeo 147, Kii Shumie, Maździe 323 czy pierwszej generacji Volvo V70.
Bez względu na to, jakie rozwiązanie techniczne zastosowano w Twoim samochodzie, z pewnością w sklepie Inter Cars znajdziesz tuleje wahaczy pasujące do Twojego auta. Wśród kilku tysięcy pozycji znajdują się silentblocki przedniego i tylnego zawieszenia do samochodów europejskich, amerykańskich, japońskich i koreańskich. Pośród producentów znajdziesz tak uznane marki, jak TRW, Moog, Magneti Marelli, Meyle, Febi czy Delphi, a także firmy wyspecjalizowane w samochodach produkowanych w konkretnym kraju , takie jak Yamato (auta japońskie i koreańskie), Korea (samochody koreańskie), USA (pojazdy ze Stanów).
Tuleje wahacza w dobrym stanie – pewność i bezpieczeństwo
Zawieszenie jest jednym z najważniejszych elementów samochodu, które wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Luzy i uszkodzenia w tym układzie powodują, że samochód jest niestabilny. Koło nie jest prowadzone odpowiednio po nawierzchni, a w czasie manewrów pracuje pod niewłaściwym kątem. Przy bardzo dużych siłach, jakie działają na auto, może to powodować wypadnięcie z drogi lub wypadek.
Samochód z rozbitymi tulejami wahacza jest bardzo trudny do prowadzenia na nierównościach, wpada w duże wibracje, które przenoszą się na kierownicę. Powoduje to, że kierowanie autem staje się nieprzyjemne, męczące, a nawet bolesne. Ma to także pośredni wpływ na bezpieczeństwo.
Wymiana tulei wahacza nie jest kosztowna. Cena typowego silentblocku renomowanej firmy to przeważnie kilkadziesiąt złotych (najtańszych – nawet kilkanaście). Nawet po doliczeniu opłaty za pracę mechanika koszt takiego zabiegu dla jednej osi wyniesie około 200 zł. W obliczu wyżej wymienionych niedogodności i niebezpieczeństw oraz tego, że nowe tuleje wytrzymają zwykle około 5-10 lat, nie warto czekać z wymianą.
FAQ
Czym grozi uszkodzona tuleja wahacza?
Silnie zużyta tuleja wahacza stwarza prawdziwe niebezpieczeństwo na drodze. Kierowca samochodu zaczyna odczuwać coraz większe szarpanie podczas ruszania. Nawet na drobnych nierównościach nawierzchni pojazd traci swoją stabilność. Mocno zużyta tuleja wahacza sprawia, że reakcja na wykonywane ruchy kierownicą staje się opóźniona. W efekcie może to doprowadzić do groźnego w skutkach wypadku samochodowego. Długie użytkowanie samochodu z zepsutą tuleją wahacza może przyczynić się do szybszego zużycia opon w pojeździe. Dlatego nie należy zwlekać z naprawą tej części samochodowej.
Ile kosztuje wymiana tulei wahacza?
Wymiana tulei wahacza nie należy do najdroższych usług mechanicznych. Również zakup nowych tulei nie powinien zbytnio obciążyć domowego budżetu. Jedna tuleja wahacza kosztuje w granicach 30-40 złotych. Koszt usługi serwisowej jest uzależniony od renomy warsztatu, w którym planujesz wymienić tuleje wahacza, i oscyluje w granicach 200–300 złotych. Podsumowując – za wymianę tulei wahacza nie powinieneś zapłacić więcej niż 350 złotych.
Co to jest silentblock?
Silentblock to tuleja metalowo-gumowa. Jest ona elastycznym łącznikiem montowanym w układzie zawieszenia samochodu. Tuleja metalowo-gumowa składa się z dwóch części – tulei wewnętrznej oraz wciskanej na jej tyle zewnętrznej. Jako element elastyczny wykorzystuje się najczęściej gumę syntetyczną. Podstawowym zadaniem silentblocku jest tłumienie drgań podczas jazdy. Tuleja metalowo-gumowa to element, który często się eksploatuje, dlatego powinien być poddawany regularnej naprawie.