Filtry Wyczyść filtry


Cena


Sklep Inter Cars – szeroki wybór części, opon i akcesoriów samochodowych

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~5010524~1601
Brak wyników

Smary do układów centralnego smarowania – do czego służą? 

Każdy pojazd jest bezpieczniejszy i bardziej wydajny, gdy stosujesz odpowiednie smary do układów centralnego smarowania. Ich prawidłowe użytkowanie wpływa na zmniejszenie kosztów bezpośrednio związanych z obsługą i naprawą samochodu. Ważne jest, aby wybrane smary dobrać odpowiednio do ich zastosowania i warunków, w jakich mają wykonywać swoje zadania. Smary stosuje się, gdy nie jest możliwe dostarczenie płynnych olejów ze względu na konstrukcję, zasadę działania i położenie części. 

Zrozumienie działania oraz funkcji, jaką pełnią środki smarne do układów centralnego smarowania, pozwoli na prawidłowe dopasowanie ich do danego pojazdu oraz układu, w którym mają pracować. Centralny układ smarowania ma za zadanie doprowadzić smar do wszystkich elementów.  

Smar do układów smarowania jest tłoczony pod ciśnieniem i poprzez elementy robocze kierowany jest w odmierzonych dawkach do poszczególnych punktów smarowania. Zapobiega to blokowaniu przewodów nawet w bardzo niskich temperaturach do -40 st. C i uszkodzeniom mechanicznym powstałym w wyniku tarcia poszczególnych elementów o siebie. 

Jakie wyróżniamy rodzaje układów centralnego smarowania? 

W małych urządzeniach doskonale sprawdza się smarowanie ręczne, ale nie jest ono możliwe w dużych maszynach przemysłowych. Dla takich maszyn opracowano układy centralnego smarowania. Są to zautomatyzowane systemy, które transportują smary do obszarów, które podczas pracy stykają się z elementami ściernymi. Układy centralnego smarowania w motoryzacji, najczęściej spotyka się w dużych pojazdach, takich jak autobusy. Zasilane są one w zależności od ich typu pompą elektryczną, ręczną, pneumatyczną lub wieloliniową. 

W motoryzacji spotykane są następujące rodzaje układów smarowania: 

  • jednoliniowe,  
  • natryskowe,  
  • progresywne,  
  • dwuliniowe/wieloliniowe,  
  • impulsowe.  

Jakie smary do układów centralnego smarowania znajdziesz w Inter Cars? 

W Inter Cars przywiązujemy dużą wagę do różnorodności oferowanego asortymentu. Dzięki temu mamy pewność, że gdy poszukujesz smaru do samochodu ciężarowego lub autobusu, właśnie u nas znajdziesz odpowiedni produkt. Oto, jakie smary do układów centralnego smarowania odszukasz w tej kategorii. 

Pierwszy z nich to wapniowy smar do układów smarowania – charakteryzuje się maślaną konsystencją, wysoką odpornością układu koloidalnego oraz wodoodpornością. Ponieważ takie smary nie rozpuszczają się w wodzie, mogą być używane w wilgotnym środowisku. Dzięki niskiej temperaturze topnienia (70-100 st. C) nadają się do stosowania w temperaturach do 45-60 st. C. Smar podgrzany powyżej temperatury 100 st. C traci wodę, która jest składnikiem stabilizującym jego strukturę i nieodwracalnie rozkłada się. Dlatego też najlepiej sprawdzają się w temperaturze pracy od -35 do 50 st. C. 

Kolejny rodzaj to smar litowy do układu centralnego smarowania. Smary litowe wyróżniają się dobrą wydajnością w wysokich i niskich temperaturach, dobrą stabilnością mechaniczną, wodoodpornością oraz wysoką temperaturą kroplenia. Struktura charakteryzuje się przezroczystością i wysoką jednorodnością. Po stopieniu i schłodzeniu smar litowy do układu centralnego smarowania nie zmienia swojej struktury. Smary takie są wzbogacone o inhibitory antyutleniania i korozji oraz dodatki poprawiające smarowanie przy zwiększonym nacisku powierzchniowym. 

Trzeci rodzaj to środki smarne do układów centralnego smarowania litowo-wapienne. Są to produkty wysokiej jakości o miękkiej, maślanej konsystencji. Łączą w sobie zalety smarów wapniowych i litowych, takie jak wysoka temperatura kroplenia, wysoka stabilność mechaniczna i wodoodporność. 

Ostatnim rodzajem są barowe smary do układów centralnego smarowania. Otrzymywane są z olejów mineralnych zagęszczonych mydłami barowymi. Oprócz mydeł metalicznych tłuszcze te zawierają również sole metali pochodzące z kwasów tłuszczowych o niskiej masie cząsteczkowej o liczbie atomów węgla mniejszej niż 7 lub sole kwasów nieorganicznych. Sole złożone zapewniają smarom lepsze właściwości użytkowe, takie jak wyższa temperatura kroplenia, lepsza odporność na starzenie i lepsza stabilność mechaniczna. 

Sekcja FAQ: smary do układów centralnego smarowania

Co to test temperatura kroplenia smaru?

Temperatura kroplenia smaru to nic innego, jak najniższa temperatura, w której smar zaczyna przybierać postać płynną (rozpuszcza się).

Jak działa smar do układów centralnego smarowania? 

Smar do układów centralnego smarowania ma za zadanie przedłużyć żywotność maszyn. Ze względu na to, że będące w nich poszczególne elementy działając intensywnie, ocierają się o siebie, to co konieczne jest stosowanie specyfików redukujących negatywne skutki wspomnianego zjawiska.  

Jakie są rodzaje smaru do układów centralnego smarowania? 

Istnieje kilkanaście grup smarów do układu centralnego smarowania, które wyróżnia się pod względem przeznaczenia. Najpopularniejsze z nich to kategoria A – specyfiki stosowane w układach przelotowych, C – używane w przekładniach, M – sprawdzające się przy obróbce metali oraz F – substancje nadające się do smarowania łożysk, sprzęgieł i wrzecion. 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze smaru do układów centralnego smarowania? 

Najważniejszym aspektem w trakcie wyboru smaru do układów centralnego smarowania jest skład. Smary litowe są wodoodporne i dość uniwersalne. Sprawdzają się w temperaturze poniżej 125 st. C. 

Odmiana miedziowa jest używana tam, gdzie panują wysokie temperatury, rzędu nawet 1000 st. C. Z tego powodu sprawdzają się m.in. w przemyśle ciężkim. Natomiast wersja grafitowa używana jest do powierzchni narażonych na duże obciążenie. W trudnych warunkach sprawdzają się również molibdenowe smary do układów centralnego smarowania. 

Jak wybrać smar do układów centralnego smarowania? 

Wybierając smar do układów centralnego smarowania, powinno kierować się charakterystyką środowiska pracy. Również trzeba wziąć pod uwagę stopień prawdopodobnego obciążenia, a także temperaturę, w której będzie używany.