Świece zapłonowe (znalezione 1460 wyników)

Produkt, którego szukasz nie został odnaleziony. Oto inne produkty z tej samej kategorii.

Elektryk samochodowy

Sortuj:
Kryteria plasowania
Polecamy
Świeca zapłonowa BERU Z21
17,58 zł/szt.
Produkt dostępny
Super jakość
Świeca zapłonowa NGK 3107
Świeca zapłonowa NGK 3107
Rodzaj elektrody centralnej: Irydowa
134,60 zł/szt.
Produkt dostępny
Super jakość
Świeca zapłonowa NGK 6741
Świeca zapłonowa NGK 6741
Rodzaj elektrody centralnej: Irydowa
118,50 zł/szt.
Produkt dostępny
Super jakość
Świeca zapłonowa NGK 6806
Świeca zapłonowa NGK 6806
Rodzaj elektrody centralnej: Irydowa
117,02 zł/szt.
Produkt dostępny
Polecamy
Świeca zapłonowa BERU Z221
80,70 zł/szt.
Produkt dostępny
Super jakość
Świeca zapłonowa NGK 6256
Świeca zapłonowa NGK 6256
Rodzaj elektrody centralnej: Niklowa
29,05 zł/szt.
Produkt dostępny
Super jakość
Świeca zapłonowa NGK 3688
Świeca zapłonowa NGK 3688
Rodzaj elektrody centralnej: Platynowa
87,74 zł/szt.
Produkt dostępny
Super jakość
Świeca zapłonowa NGK 2380
Świeca zapłonowa NGK 2380
Rodzaj elektrody centralnej: Platynowa
88,45 zł/szt.
Produkt dostępny
Super jakość
Świeca zapłonowa NGK 5874
Świeca zapłonowa NGK 5874
Rodzaj elektrody centralnej: Platynowa
82,77 zł/szt.
Produkt dostępny
Super jakość
Świeca zapłonowa NGK 1266
Świeca zapłonowa NGK 1266
Rodzaj elektrody centralnej: Niklowa
22,72 zł/szt.
Produkt dostępny
Super jakość
Świeca zapłonowa NGK 91448
128,85 zł/szt.
Produkt dostępny
Super jakość
Świeca zapłonowa NGK 2743
Świeca zapłonowa NGK 2743
Rodzaj elektrody centralnej: Platynowa
99,33 zł/szt.
Produkt dostępny
Super jakość
Świeca zapłonowa NGK 7340
Świeca zapłonowa NGK 7340
Rodzaj elektrody centralnej: Niklowa
16,45 zł/szt.
Produkt dostępny
Super jakość
Świeca zapłonowa NGK 5598
Świeca zapłonowa NGK 5598
Rodzaj elektrody centralnej: Platynowa
52,13 zł/szt.
Produkt dostępny
Super jakość
Świeca zapłonowa NGK 4364
113,30 zł/szt.
Produkt dostępny

Świece zapłonowe – małe elementy o wielkim znaczeniu

Temperatura zbliżona i nawet przekraczająca 1000 st. C, napięcie dochodzące do 40 tys. V czy ciśnienie oscylujące w granicach 100 barów – w takich warunkach pracują świecie zapłonowe. Rola niezbędnych do prawidłowej pracy jednostki napędowej oraz do rozruchu elementów, bywa niesłusznie marginalizowana przez użytkowników. Podpowiemy, co zrobić, kiedy zawiodą i na co należy zwrócić uwagę przy zakupie.

Jaką rolę pełnią świece zapłonowe?

Ich zadaniem jest wytwarzanie iskry, która pozwala na zapłon mieszanki benzyny i powietrza – a w konsekwencji na pracę silnika. Świece współpracują z cewkami zapłonowymi, z którymi, zależnie od silnika, połączone są bezpośrednio lub przy pomocy przewodów zapłonowych. Niesprawność któregokolwiek z tych elementów może nieść ze sobą skutki w postaci „przerywania” pracy silnika, problemów z osiąganiem mocy, a w skrajnych przypadkach braku możliwości uruchomienia motoru. Świece zapłonowe montowane są w głowicy (głowicach) silników benzynowych (w jednostkach wysokoprężnych odpowiednikiem świec zapłonowych są świece żarowe). Zwykle stosuje się po jednej świecy na cylinder, w rzadszych przypadkach (na przykład Alfa Romeo Twin Spark) – po dwie.

Jakie są jakie są  rodzaje świeć zapłonowych?

Na rynku dostępne są różne rodzaje świec. Można je dzielić na typy na przykład według liczby elektrod – większość modeli ma jedną elektrodę centralną i jedną boczną, ale dostępne są też świece z dwiema lub trzema elektrodami bocznymi, co w teorii usprawnia proces zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Ponadto różne mogą być materiały, z których wykonuje się rdzenie elektrod – zwykle jest to miedź, iryd lub platyna.

Kiedy wymienia się świece zapłonowe?

W większości przypadków wymienia się je tak często, jak przewiduje producent samochodu. Podstawowe modele z rdzeniem miedzianym mogą wymagać wymiany co około 30 tysięcy kilometrów, najtrwalsze świece platynowe i irydowe wytrzymują czasem nawet cztery razy dłużej.


FAQ

Czy do dowolnego samochodu pasują dowolne świece zapłonowe?

Nie. Każda świeca jest szczegółowo opisana, różnice zaczynają się na wymiarach (średnicy, skoku i długości gwintu), a kończą na parametrach, takich jak rezystancja i wartość cieplna. W niektórych przypadkach istnieje możliwość zamontowania lepszych niż seryjne, ale na ogół różnice sprowadzają się wtedy do innego materiału, z którego wykonano rdzeń – na przykład z platyny zamiast miedzi, dzięki czemu będą służyły dłużej.

Czy jazda na paliwie gazowym ma znaczenie dla świec zapłonowych?

Tak – podczas spalania autogazu (LPG), w cylindrze panuje wyższa temperatura, przez co zwykłe świece zapłonowe zużywają się szybciej. Z tego powodu w autach z instalacjami LPG zaleca się świece irydowe lub świece platynowe, które są bardziej odporne na tego typu warunki.

Czy świece zapłonowe można wymieniać pojedynczo?

Nie jest to zalecane. Świece zapłonowe powinno się zawsze wymieniać w komplecie, podobnie jak przewody zapłonowe (o ile występują w danym silniku).