Cena



Szczęki hamulcowe

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6612010~281
  • 1
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

1 z 2 następna

Szczęki hamulcowe 

Każdy kierowca po pewnym czasie użytkowania pojazdu będzie musiał wymienić w swoim samochodzie klocki, tarcze czy zaciski hamulcowe, w zależności od rodzaju układu hamowania zainstalowanego w samochodzie. Nie należy zaniedbywać tych części, ponieważ są to jedne z najistotniejszych elementów układu hamulcowego. To system, który bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i jego pasażerów. Sprawny układ hamulcowy to konieczność, by samochód mógł poruszać się po drogach, ponieważ niedziałające hamulce oznaczają zagrożenie również dla pozostałych uczestników ruchu.  

Różnica między szczękami hamulcowymi a tarczami hamulcowymi

W samochodach możemy spotkać się z dwoma najpopularniejszymi rodzajami układów hamulcowych, jakimi są hamulce bębnowe oraz hamulce tarczowe. Hamulec bębnowy składa się z bębna, który obraca się wraz z kołem. To w środku wspomnianego bębna znajdują się szczęki hamulcowe, zamocowane na nieobrotowej tarczy koła.  

Podczas hamowania rozpierane tłoczkiem hamulcowym szczęki trą o powierzchnię bębna, doprowadzając ostatecznie do hamowania. Cofnięcie szczęk, które kończy hamowanie, dzieje się poprzez rozprężenie sprężyny lub układu sprężyn, który łączy szczęki. Elementem, który zużywa się w tym układzie, są szczęki hamulcowe i bębny hamulcowe.  

Hamulce tarczowe natomiast działają w taki sposób, że siła niezbędna do hamowania wytwarzana jest przez tłoczki osadzone, które zamontowane są w zacisku hamulcowym. Zwalniają one lub unieruchamiają tarczę hamulcową, która połączona jest z kołem za pomocą klocków. Tłoczki poruszane są poprzez nacisk wytwarzany w pompie hamulcowej i przekazywany przewodami. Elementami, które najczęściej wymagają wymiany w tym układzie, są tarcze hamulcowe oraz klocki hamulcowe

Jaka jest żywotność szczęk hamulcowych, klocków i innych elementów hamowania i kiedy trzeba je wymienić? 

Szczęki hamulcowe czy też zaciski hamulcowe są odpowiedzialne za wytworzenie siły tarcia w bębnach, a tym samym za umożliwienie hamowania. W aucie, które wyposażone jest w hamulec bębnowy, znajdziesz więc parę szczęk na każdy hamulec. Ponieważ jest to element, na który działa siła tarcia, co jakiś czas należy go wymieniać. W związku z ogromną pracą wykonywaną podczas każdego hamowania, na szczęki działa wysoka temperatura. Są więc one najczęściej zużywającym się elementem hamulca bębnowego. Ich trwałość jest wysoka, jednak specjaliści zalecają ich wymianę po przejechaniu 50 000 kilometrów.  

W hamulcach tarczowych elementem najczęściej zużywającym się są tarcze oraz klocki hamulcowe. Według przodujących producentów wymiana tego elementu hamulca powinna odbywać się po przejechaniu od 60 000 do 80 000 kilometrów. Odległości te skracają się, jeśli często gwałtownie hamujesz i lubisz agresywną jazdę – tarcze hamulcowe zużywają się wtedy szybciej.  

W układzie hamulców tarczowych niebagatelną rolę odgrywają również klocki hamulcowe, które są najczęściej zużywającym się elementem w tym układzie. Wysyłają one wyraźne sygnały, że należy je wymienić. Sama wymiana jest również uzależniona od liczby przejechanych kilometrów, podobnie jak w przypadku szczęk hamulcowych. Klocki hamulcowe należy wymieniać co 30-50 tys. kilometrów, jeśli jeździsz spokojnie po mieście. Jeśli natomiast preferujesz dynamiczną jazdę, to wymiany klocków możesz spodziewać się po przejechaniu 20 000 kilometrów.  

Jak wybrać i wymienić szczęki hamulcowe? 

Wymiana szczęk i bębnów hamulcowych nie jest trudną czynnością. Jeśli masz obycie w naprawach samochodu, możesz je wymienić samodzielnie. Potrzebujesz jednak odpowiednich narzędzi, materiałów i podzespołów. Przede wszystkim – zaopatrz się w nowe szczęki tarczowe i bębny hamulcowe pochodzące od sprawdzonych producentów. Oryginalne części możesz kupić w sklepie Inter Cars.  

Naprawę rozpocznij od zdjęcia koła, a następnie odkręcenia śrub mocujących bęben i zdjęcia go z piasty. Kiedy zespół hamulcowy będzie już odkryty, możesz ocenić zakres zużytych części oraz zdemontować szczęki. Kolejnym krokiem jest odczepienie linki hamulca ręcznego – stare szczęki wraz z samoregulatorem są zdemontowane.  

Montaż nowych części rozpocznij od przykręcenia przewodu hamulcowego do cylinderka. Mając już przykręcony przewód, zamontuj cylinder do tarczy nośnej, załóż nowe szczęki z samoregulatorem oraz sprężynkami z zestawu naprawczego. Całość zamocuj na tarczę nośną i przyczep linkę hamulca ręcznego do szczęki. Następnie załóż szczękę na dolną sprężynę ściągającą, połącz ją z drugą szczęką i zamocuj prowadniki szczęk z talerzykami.  

Proces brzmi na skomplikowany? Jeśli tak, koniecznie zgłoś się do mechanika. Jeżeli natomiast planujesz samodzielną wymianę, skorzystaj z oferty Inter Cars. W sklepie znajdziesz wyłącznie ofertę renomowanych producentów, takich jak: Abe, Ferodo czy Textar. Dzięki temu możesz mieć pewność, że Twoje wybory zakupowe są pewne. Nie zwlekaj i zapoznaj się z ofertą Inter Cars! 

FAQ

Jakie są różnice między szczękami a tarczami hamulcowymi?

W układach hamulcowych spotykamy hamulce bębnowe z szczękami oraz hamulce tarczowe. W hamulcach bębnowych, szczęki hamulcowe są rozprężane tłoczkiem, dociskając się do bębna, co hamuje pojazd. Natomiast w hamulcach tarczowych, siła hamowania generowana jest przez tłoczki osadzone w zacisku, które dociskają klocki hamulcowe do tarczy.

Jak często należy wymieniać szczęki hamulcowe?

Szczęki hamulcowe w układzie hamulcowym bębnowym powinny być wymieniane około co 50 000 kilometrów. Ich trwałość zależy od intensywności użytkowania pojazdu oraz stylu jazdy. Regularna wymiana jest kluczowa, ponieważ zużyte szczęki mogą wpływać negatywnie na skuteczność hamowania.

Jak wybrać i wymienić szczęki hamulcowe samodzielnie?

Wymiana szczęk hamulcowych nie jest trudna, ale wymaga odpowiednich narzędzi i części. Potrzebujesz nowych szczęk tarczowych od renomowanego producenta, których ofertę znajdziesz w sklepie Inter Cars. Proces wymiany obejmuje demontaż starego zespołu hamulcowego, zamontowanie nowych szczęk z samoregulatorem i sprężynkami, oraz przykręcenie przewodu hamulcowego do cylinderka. W razie wątpliwości warto skonsultować się z mechanikiem.