Sportowe tarcze hamulcowe (znalezione 2 wyników)

Sortuj:
Kryteria plasowania
SPEEDMAX CERT. TUV   tarcza ham. nawiercano/nacinana
SPEEDMAX CERT. TUV tarcza ham. nawiercano/nacinana
Miejsce zabudowy: przód
Strona zabudowy: Lewa/Prawa
Produkt na zamówienie

Nowe tarcze hamulcowe do Twojego auta

Sprawny układ hamulcowy to jeden z kluczowych elementów decydujących o bezpieczeństwie podczas jazdy. To od jego stanu zależy, czy wyhamujesz przed przeszkodą, czy jednak wjedziesz w nią z impetem – niezależnie czy będzie to auto wymuszające pierwszeństwo; konar drzewa, który pojawił się znikąd; czy, co gorsza, człowiek wbiegający nagle na ulicę. Co jak co, ale o tym, jak ważne są hamulce, nie trzeba chyba przekonywać. Poprawnie działające mogą uratować życie. Układ ma kilka elementów, a jednym z nich są tarcze hamulcowe.

W większości samochodów co najmniej na jednej osi pracują hamulce tarczowe. Tarcze obracają się wraz z piastami kół i samymi kołami, a zaciskające się na nich, przy wciśnięciu pedału hamulca, klocki hamulcowe powodują, że auto zwalnia. Tarcze wymienia się wtedy, gdy osiągną minimalną dopuszczalną przez producenta grubość lub wtedy, gdy ulegną mechanicznemu uszkodzeniu.

Jak dobrać tarcze hamulcowe do samochodu?

Zwykle wybór odpowiednich tarcz do auta jest dość prosty, wystarczy bowiem mieć dane na temat marki, modelu, wersji silnikowej i roku produkcji konkretnego auta – a także zawęzić w razie potrzeby wyszukiwanie do tarcz przeznaczonych dla osi przedniej lub tylnej (większość aut ma większe tarcze z przodu). Okazjonalnie zdarza się jednak, że w jednym samochodzie, nawet w ramach jednej wersji silnikowej, spotyka się na danej osi zarówno mniejsze, jak i większe tarcze hamulcowe, które nie są między sobą zamienne. Może to być kwestia związana z wersją wyposażenia. Wtedy najlepiej jest zmierzyć średnicę samodzielnie. Uwaga: wymiar jest ważny z dokładnością co do milimetra.

Czym różnią się tarcze hamulcowe?

Kwestia producenta tarcz hamulcowych jest istotna, ale wbrew pozorom nie ze względu na skuteczność hamowania – ta jest bowiem zwykle porównywalna niezależnie od wybranych tarcz. Tańsze części mogą być gorzej wykonane lub mieć gorsze zabezpieczenie przed korozją. Zależnie od tego, czy mowa o korozji części roboczej, czy na przykład piasty i rantu, można się spodziewać pogorszenia hamowania lub przynajmniej walorów wizualnych, jeśli samochód wyposażony jest w felgi z lekkich stopów. Tarcze zbyt mocno skorodowane zwykle należy wymienić na nowe, więc zakup części renomowanego producenta w praktyce może wydłużyć okres eksploatacji i tym samym pomóc zaoszczędzić.

Tarcze hamulcowe – nawiercane, nacinane czy pełne?

Jeśli samochód zjechał z linii produkcyjnej wyposażony w zwykłe, gładkie tarcze hamulcowe, to nie ma konieczności, by wymieniać je na nawiercane lub pełne – chyba że przeprowadzone zostaną dalsze modyfikacje układu hamulcowego. Zdarzają się jednak modele, które w charakterystyczne tarcze hamulcowe z siatką otworów lub nacięć wyposaża się seryjnie. Często są to modele sportowe i luksusowe o większej mocy lub masie własnej.

Głównym zadaniem tego rodzaju otworów i nacięć jest usprawnienie odprowadzania gazów i pyłów powstających podczas hamowania, ale w niektórych przypadkach zastosowanie takich tarcz wymaga także użycia odpowiednich klocków hamulcowych. Przykładowo niekompatybilne ze sobą mogą być (ale nie muszą) tarcze nawiercane i nacinane oraz ceramiczne klocki hamulcowe. 
Dlatego wybierając nowy zestaw tarcz, najlepiej jest postawić na rodzaj, który zaleca producent. 

FAQ

Czy tarcze hamulcowe można wymieniać bez jednoczesnej wymiany klocków?

W dobrych serwisach nie praktykuje się tego rozwiązania. Klocki hamulcowe w trakcie eksploatacji dopasowują się do danych tarcz (między innymi kształtem), a użycie starych klocków z nowymi tarczami może doprowadzić do szybkiego uszkodzenia tych ostatnich.

Czy przegrzane tarcze hamulcowe trzeba wymienić?

Tak. Przegrzane hamulce nie gwarantują bezpieczeństwa w trakcie hamowania. Trzeba pamiętać, że im bardziej zużyte tarcze, tym większe jest ryzyko przegrzania. Bywa i tak, że przegrzaniu tarcz towarzyszy ich skrzywienie – odczuwalne w postaci drżenia kierownicy podczas hamowania. Wibracje te mają negatywny wpływ na układ hamulcowy i kierowniczy pojazdu.