Termostat, czyli jak utrzymać właściwą temperaturę silnika
Prawidłowe funkcjonowanie układu napędowego w dużej mierze związane jest z właściwą temperaturą silnika. Za ten parametr odpowiada układ chłodzenia. W jego skład wchodzi między innymi termostat, będący regulatorem temperatury. Niewielki i prosty w budowie podzespół pełni niebagatelną rolę. Jego usterka jest nie tyle kłopotliwa, co może rzutować innymi, dużo bardziej kosztownymi awariami.
Co to jest termostat i za co odpowiada?
Termostat jest jednym z elementów układu chłodzenia. Mierzy on temperaturę płynu chłodniczego i decyduje, który obieg chłodzenia otworzyć. Rozróżnia się obieg krótki (mały) i obieg długi (duży). Gdy temperatura płynu chłodniczego jest niższa niż około 80 st. C, to płyn chłodniczy krąży w małym obiegu, tj. pomiędzy silnikiem a nagrzewnicą. Gdy temperatura cieczy chłodzącej przekracza 90 st. C, wtedy termostat otwiera duży obieg, który obejmuje cały układ chłodniczy, łącznie z chłodnicą. Tam płyn chłodniczy jest schładzany zarówno poprzez pęd powietrza, jak i przez dodatkowy wentylator. Zatem sprawnie działający termostat jest kluczowy dla prawidłowej pracy układu chłodzenia.
Jakie są oznaki awarii termostatu?
Awaria termostatu objawia się tym, że pozostaje on w pozycji otwartej lub zamkniętej, niezależnie od aktualnych potrzeb. Jeżeli jest w tej pierwszej, to silnik nie ma szans na osiągnięcie temperatury roboczej. Skutkuje to nie tylko znacznie zwiększonym spalaniem, ale również słabo działającym ogrzewaniem kabiny.
Dużo bardziej poważna w skutkach jest blokada termostatu w pozycji zamkniętej. Wtedy silnik nie ma możliwości schłodzenia się. Płyn chłodniczy krążący w małym obiegu, bez wsparcia wentylatora i pędu powietrza, osiąga coraz wyższą temperaturę. W takiej sytuacji chwilowo można się ratować włączeniem nawiewów i ogrzewania na maksymalne poziomy. To jedyny skuteczny sposób, aby podczas jazdy choć trochę obniżyć temperaturę silnika i uchronić go przed przegrzaniem.
FAQ
Jak sprawdzić działanie termostatu?
Jeżeli ktoś nie jest pewny, czy w jego przypadku doszło do awarii termostatu, to może go wymontować i sprawdzić jego działanie w domowych czy garażowych warunkach. Wystarczy umieścić termostat w przezroczystym naczyniu z wrzącą wodą, Jeżeli się nie otwiera, to znak, że uległ awarii i bezzwłocznie należy go wymienić.
Czy termostat można zregenerować?
Termostaty nie nadają się do regeneracji. W przypadku awarii zaleca się unikanie wymiany na część używaną – trudno określić jej stan i żywotność. Zamontowanie nowej części to jedyne właściwe rozwiązanie i co do zasady jest proste. Można je przeprowadzić samodzielnie. Po wymianie należy jeszcze sprawdzić szczelność układu w okolicy termostatu i uzupełnić ewentualne ubytki płynu chłodniczego.
Jaki termostat wybrać?
Przy wyborze termostatu należy wziąć pod uwagę wytyczne producenta samochodu. W naszej ofercie dostępne są termostaty do szerokiej gamy aut europejskich, azjatyckich czy amerykańskich. Ceny termostatów oscylują od ok. 20 zł do ponad tysiąca. Do wielu popularnych aut bez trudu dobierzesz część za 40-80 zł.