Cena



Długość [mm]

Homologacja na ulicę

Oferta

Średnica zewnętrzna [mm]

Średnica wlotu [mm]

Średnica wylotu [mm]

Tłumik środkowy uniwersalny

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6010053~4405
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Tłumiki środkowe 

Każdy pojazd mechaniczny składa się z wielu systemów. Jednym z nich jest układ wydechowy. Tłumik środkowy to bardzo ważny element zespołu – odpowiada za odprowadzanie spalin. Mimo że nazwa może wskazywać na to, że jego zadaniem jest jedynie tłumienie hałasu wydobywającego się z układu wydechowego, to ma on więcej funkcji.  

Środkowy tłumik oczyszcza spaliny, które uwalniane są do atmosfery. Zmniejsza on także drgania wysokoczęstotliwościowe, co chroni układ wydechowy przed wpadnięciem w rezonans w momencie, kiedy pracuje z dużą wydajnością.  

Z jednej strony tłumik jest odpowiedzialny za komfort prowadzenia samochodu, ale też mniejsze oddziaływanie na środowisko zewnętrzne poprzez wyciszenie dźwięków i oczyszczanie spalin. Z drugiej sprawia, że samochodem możesz poruszać się bezpiecznie, bo eliminuje on drgania, które mogłoby doprowadzić do poważnych awarii.  

Gdzie jest tłumik środkowy? 

Układ wydechowy składa się z kilku elementów. Są to: kolektor wydechowy, tłumik przedni, katalizator, tłumik środkowy, tłumik końcowy oraz rura wydechowa. Jak cały układ wydechowy, tak i tłumik środkowy znajduje się w podwoziu pojazdu. Z tego też powodu jest to element bardziej narażony na uszkodzenia, niż inne części, które znajdują się wewnątrz pojazdu. 

Tłumiki samochodowe – powody awarii 

To, że tłumik środkowy znajduje się w podwoziu samochodu, sprawia, że jest on narażony na wiele czynników zewnętrznych, w tym atmosferycznych. Nadmierna wilgoć, a w okresie zimowym także sól drogowa, mogą po dłuższym użytkowaniu samochodu doprowadzić do uszkodzenia elementu układu wydechowego, w tym tłumika.  

Tego rodzaju część, jak tłumik, jest również wysoce narażona na uszkodzenia podczas poruszania się niskiej jakości drogą. Ubytki w jezdni, nierówna jej powierzchnia, czy duża ilość kamieni powodują ryzyko uszkodzenia mechanicznego.  

Tłumiki samochodowe – zabezpieczenie przed uszkodzeniem  

Najważniejsze jest, abyś robił regularny przegląd samochodu, w tym jego układu wydechowego. Składają się na nią nie tylko tłumiki czy katalizator, ale także wiele uszczelek, obejm i innych tego typu elementów. Zużyta uszczelka, która nie spełnia dobrze swojej funkcji, będzie prowadzić do uszkodzenia kolejnych elementów zespołu. Dlatego na konserwacje układu oddechowego powinna składać się właśnie między innymi wymiana tych elementów, jeśli tylko zauważy się jakiekolwiek oznaki zużycia. 

Tłumiki środkowe – czy to już czas na wymianę? 

W przypadku każdej nieprawidłowości w pojeździe ważne jest wcześniejsze jej zauważenie, a także właściwa diagnoza. Nie ma jednego symptomu, który wskazywałby, że to tłumik środkowy sprawia problem. Jednak objawy, które wymieniamy poniżej, mogą sugerować właśnie na problem z tym elementem:  

  • większy niż zazwyczaj hałas dochodzący z układu wydechowego, 
  • zapach spalin w samochodzie,  
  • większa niż normalnie ilość spalin wydobywająca się z rury wydechowej, 
  • luźne elementy układu wydechowego, 
  • woda wydobywająca się z tłumika. 

Ważne jest, aby żadnego z tych sygnałów nie ignorować i jak najszybciej zdiagnozować problem. Oczywiście najlepszym do tego miejscem jest warsztat samochodowy. Niesprawność tego elementu układu wydechowego może przełożyć się na mniejszą wydajność pracy silnika i np. większe spalanie oraz na awarie innych części. To z kolei będzie wiązać się z jeszcze większymi kosztami naprawy. Dlatego tak ważny jest czas reakcji.  

W przypadku uszkodzenia tłumika środkowego najczęściej się go wymienia. Jakie informacje musisz uwzględnić podczas wyboru tłumika środkowego do układu wydechowego swojego samochodu? Najważniejsze to: 

  • marka pojazdu, 
  • model, 
  • rok produkcji, 
  • pojemność i rodzaj silnika.   

Wszystkie oferowane przez nasz akcesoria do układu wydechowego spełniają wymagane normy i standardy. Na podstronie każdego modelu znajdziesz informacje dotyczące jego numeru seryjnego. W jednej z zakładek dodaliśmy informacje, do jakich modeli pojazdów pasuje dany tłumik. Dzięki temu kupując tę część, będziesz mieć pewność, że pasuje do Twojego samochodu. Potraktuj zakup solidnej jakości tłumików jako inwestycję długoterminową w Twój samochód.  

FAQ

Jak wybrać najlepszy środkowy tłumik samochodowy? 

Dobry środkowy tłumik samochodowy przypomina swoim wyglądem lufę. To właśnie przez nią przechodzi rura wydechowa. Przestrzeń pomiędzy rurą a zewnętrzną ścianą tłumika powinna być wypełniona dobrym materiałem izolacyjnym. Do tego celu najczęściej wykorzystuje się stalową wełnę lub włókno bazaltowe. Te materiały skutecznie redukują wibracje będące skutkiem działania jednostki napędowej. Za ich pomocą także wolniejszy jest przepływ spalin.  

Na co zwrócić uwagę przy wyborze środkowych tłumików samochodowych? 

Środkowe tłumiki samochodowe mimo tego, że są do siebie bardzo podobne, różnią się rozmiarami, a dokładnie długością całkowitą, średnicą zewnętrzną i średnicą montażową. Najczęściej ten element wykonany jest ze stali nierdzewnej, która jest odporna na wysoką temperaturę, utlenienie uszkodzenia mechaniczne. Dobrze jest, gdy denka tłumika są tłoczone na prasie, co zapobiega pękaniu spawów. 

Jakie są rodzaje środkowych tłumików samochodowych? 

Obecnie wyróżnia się cztery podstawowe rodzaje tłumików: refleksyjne, kombinowane, interferencyjne i absorpcyjne. W skład układu wydechowego wchodzi również katalizator, który redukuje szkodliwe składniki spalin, który najczęściej współpracuje z sondą lambda. 

Jak działa środkowy tłumik samochodowy? 

Środkowy tłumik samochodowy odpowiedzialny jest za tłumienie odgłosów silnika w trakcie spalania paliwa oraz za oczyszczanie spalin, które są wydzielane do atmosfery. Tłumik środkowy to ważny element układu wydechowego, ponieważ redukuje drgania układu o wysokiej częstotliwości. Co więcej, chroni on układ wydechowy przed wpadaniem w rezonans, podczas gdy znajduje się on na wyższych obrotach