Układy zawieszeń (znalezione 18950 wyników)

Sortuj:
Kryteria plasowania
Polecamy
Silentblock/tuleja wahacza, przednia oś YAMATO J42022BYMT
Silentblock/tuleja wahacza, przednia oś YAMATO J42022BYMT
Strona zabudowy: Lewa/Prawa
Miejsce zabudowy: z tyłu
31,84 zł/szt.
Produkt dostępny
Polecamy
Tuleja wahacza FORTUNE LINE FZ90454
13,32 zł/szt.
Mała dostępność towaru
Polecamy
Łącznik drążka stabilizatora MOOG AL-LS-0263
Łącznik drążka stabilizatora MOOG AL-LS-0263
Miejsce zabudowy: tył
Strona zabudowy: Prawa
84,28 zł/szt.
Mała dostępność towaru
Polecamy
Łącznik drążka stabilizatora MOOG FI-LS-7408
Łącznik drążka stabilizatora MOOG FI-LS-7408
Miejsce zabudowy: przód
Strona zabudowy: Lewa
65,87 zł/szt.
Produkt dostępny
Polecamy
Łącznik drążka stabilizatora MOOG FI-LS-7409
Łącznik drążka stabilizatora MOOG FI-LS-7409
Miejsce zabudowy: przód
Strona zabudowy: Prawa
70,18 zł/szt.
Mała dostępność towaru
Polecamy
Łącznik drążka stabilizatora MOOG FD-LS-5699
Łącznik drążka stabilizatora MOOG FD-LS-5699
Miejsce zabudowy: tył
Strona zabudowy: Lewa/Prawa
84,73 zł/szt.
Produkt dostępny
Polecamy
Wahacz zawieszenia koła MOOG ME-TC-3704
508,84 zł/szt.
Produkt dostępny
Polecamy
Poduszka stabilizatora MOOG OP-SB-8963
Poduszka stabilizatora MOOG OP-SB-8963
Strona zabudowy: Lewa/Prawa
Miejsce zabudowy: przód
12,53 zł/szt.
Produkt dostępny
Polecamy
Sworzeń wahacza MOOG BM-BJ-4346
Sworzeń wahacza MOOG BM-BJ-4346
Strona zabudowy: Lewa/Prawa
82,43 zł/szt.
Produkt dostępny
Polecamy
Wahacz zawieszenia koła MOOG ME-TC-5676
Wahacz zawieszenia koła MOOG ME-TC-5676
Strona zabudowy: Oś przednia
462,89 zł/szt.
Produkt dostępny
Silentblock/tuleja wahacza, przednia oś MOOG FI-SB-2505
Silentblock/tuleja wahacza, przednia oś MOOG FI-SB-2505
Strona zabudowy: Lewa/Prawa
Miejsce zabudowy: Z przodu
27,87 zł/szt.
Produkt dostępny
Polecamy
Wahacz zawieszenia koła MOOG ME-TC-5675
Wahacz zawieszenia koła MOOG ME-TC-5675
Strona zabudowy: Oś przednia
462,89 zł/szt.
Produkt dostępny
Polecamy
Wahacz zawieszenia koła MOOG ME-TC-5178
Wahacz zawieszenia koła MOOG ME-TC-5178
Strona zabudowy: Oś przednia
596,37 zł/szt.
Produkt dostępny
Polecamy
Wahacz zawieszenia koła MOOG AL-TC-3624
Wahacz zawieszenia koła MOOG AL-TC-3624
Strona zabudowy: Lewa/Prawa
Miejsce zabudowy: przód
154,57 zł/szt.
Produkt dostępny
Polecamy
Silentblock/tuleja wahacza, przednia oś MOOG ME-SB-2758
Silentblock/tuleja wahacza, przednia oś MOOG ME-SB-2758
Strona zabudowy: Lewa/Prawa
Miejsce zabudowy: z tyłu
52,67 zł/szt.
Produkt dostępny

Co to jest układ zawieszenia? Rodzaje 

Częścią każdego samochodu jest układ zawieszenia. To konstrukcja, na której opiera się bryła auta umożliwiająca komfortową jazdę i pewny kontakt kół z podłożem. Będący w ruchu pojazd narażony jest na wiele obciążeń, którym musi sprostać mocne zawieszenie. To m.in. hamowanie, przyśpieszanie, skręty i inne czynności wykonywane podczas jazdy autem. Szczególne wymagania związane są z jazdą po nierównościach. 

Wyróżniamy dwa główne typy zawieszenia: zależne i niezależne. Pierwsze z nich występuje najczęściej w samochodach ciężarowych i terenowych. Koła jednej osi połączone są ze sobą sztywno i poruszają się wraz z obudową mostu. Taki układ zawieszenia ma swoje wady – zmniejszenie części bagażowej oraz podniesienie silnika do góry. Z kolei niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest zmniejszenie mas nieresorowanych samochodu. Oprócz tego trzeba pochwalić kinematykę zawieszenia oraz stosowanie miękkich części sprężystych.  

Z kolei niezależny układ zawieszenia samochodu ma taką budowę, w której każde koło porusza się indywidualnie. Takie zawieszenie doceniane jest ze względu na większą ilość części prowadzących koła, np. drążki czy wahacze. 

Występuje również pół zależny układ zawieszenia w samochodzie, w którym wahacze wzdłużne połączone są z zawieszeniem. Natomiast głównym elementem tego typu zawieszenia jest belka skrętna. 

Elementy układ zawieszenia samochodu 

Jakie najważniejsze zespoły części ma każdy układ zawieszenia? Elementy podstawowe dzielą się na trzy części – sprężyste, prowadzące i łączące oraz tłumiące. 

Pierwsze z nich odpowiadają za minimalizowanie drgań powstałych w wyniku pracy elementów nieresorowanych auta (np. koła, hamulce czy osie). Ich kolejnym zadaniem jest utrzymanie odpowiedniej wysokości prześwitu. Dawniej bardzo często stosowano resory piórowe (sprężyny płaskie), natomiast dzisiaj znajdują się one tylko w niektórych autach terenowych i dostawczych. Są nieskomplikowane, tanie i przenoszą siły w trzech kierunkach. Niestety nie gwarantują dobrego komfortu jazdy.  

Kolejne sprężyste elementy układu zawieszenia (tylnego) to drążki skrętne. Ich dwa zakończenia montuje się do ramy lub nadwozia pojazdu i do wahacza. Drążek zachowuje się jak resor i skręca się pod wpływem ruchów pionowych koła. Natomiast sprężyny śrubowe składają się z pręta ze stali sprężynowej. Ta stalowa konstrukcja owija się wokół formy np. w kształcie stożka lub walca. 

Jeśli chcesz poznać dokładnie układ zawieszenia, elementy takie jak stabilizator przechyłów, są również bardzo istotne. Jest to część niezbędna do ograniczania bocznych przechyłów nadwozia przy zakrętach oraz ograniczenia kołysania przy nierównościach.  

Prowadzące elementy układu zawieszenia, które są bardzo ważne,to wahacze.Dzięki nim koła mogą się przemieszać w płaszczyźnie pionowej i przenoszą siły poziome. Natomiast amortyzatory tłumią drgania na nierównościach oraz gwarantują dobry kontakt koła z nawierzchnią. Są to tłumiące części układu zawieszenia, które uzupełniają pracę sprężyn. Bez amortyzatorów odczuwalne by było w aucie mocne bujanie na każdej nierówności.  

Układ zawieszenia w samochodzie – usterki i naprawa 

W żadnym razie nie bagatelizuj usterek układu zawieszenia. Wszelkie stukanie czy trzeszczenie słyszane z dołu pojazdu powinno być szybko zdiagnozowane. Najlepiej udaj się do warsztatu samochodowego, gdzie uzyskasz fachową pomoc merytoryczną. Układ zawieszenia w samochodzie odpowiada za bezpieczną jazdę i zapewnią komfort podróżowania. Jeśli jest jakakolwiek usterka, przejechanie nawet kilku kilometrów może być problematyczne.  

Zawieszenie zużywa się zawsze, ale szczególnie poprzez wymagającą jazdę, np. po nierównościach. Najczęściej usterkom ulegają mniejsze elementy, które są mniej wytrzymałe, niż te większe. Szczególne te elementy, które tłumią nierówności, narażone są na zepsucie.  

Pamiętaj, że zawieszenie współpracuje z całym układem kierowniczym. Awaria jednej części może zaburzyć współpracę między kolejnymi elementami. Nie czekaj więc na większą usterkę, która unieruchomi auto. 

Układy zawieszeń psują się niestety dosyć często, a najczęściej awarii ulegają amortyzatory i wahacze. Usterkę zauważysz raczej szybko, bo z uszkodzonych elementów będzie wyciekał gaz lub olej. Twoja reakcja jest bardzo ważna, bo z taką awarią auto źle się prowadzi i wydłuża się czas hamowania. Tuleje i sworznie to części wahaczy, które pracują non stop podczas jazdy. Dlatego ich awaryjność jest wysoka. Rozpoznanie awarii jest dosyć proste, bo pojawią się luzy na tym elemencie. Słychać również stuki z zawieszenia.  

Układy zawieszeń muszą być często kontrolowane, aby jazda była spokojna i komfortowa. Części układu zawieszenia możesz wymienić samodzielnie, ale zawsze lepiej zlecić to doświadczonemu mechanikowi. Pracownicy sprawdzają układy zawieszeń, wymieniają uszkodzony element na nowy lub całą część, co jest często zalecane. Często wymienia się też elementy umieszczone równolegle do uszkodzonych. 

W naszym sklepie Inter Cars znajdziesz wiele wysokiej jakości części od różnych, sprawdzonych producentów, które warto sprawdzić.