Cena



Średnica zewnętrzna [mm]

Długość [mm]

Opakowanie

Pojemność [l]

Uszczelka kolektora dolotowego

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6212030~42

1 z 36 następna

Uszczelka kolektora dolotowego – dlaczego jest ważna? 

Kolektor dolotowy służy do dostarczenia i odpowiedniej dawki powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindra silnika. Ilość powietrza w cylindrze jest bardzo istotna, wpływa ona na to, jak przebiega spalanie paliwa, ile energii i zanieczyszczeń powstaje w jego wyniku. 

Jeżeli pomiędzy kolektorem a głowicą nie byłoby uszczelki, podciśnienie panujące wewnątrz w momencie otwarcia zaworu dolotowego powodowałoby, że przez szczelinę powietrze dostawałoby się bezpośrednio do głowicy. Wtedy mieszanka byłaby zbyt uboga (nadmiar powietrza w stosunku do ilości paliwa), a to prowadzi do znacznego podwyższenia temperatury spalania, a w konsekwencji, do silnego obciążenia termicznego układu korbowo-tłokowego. Długotrwała jazda w takich warunkach może doprowadzić nawet do wytopienia się dziury w tłoku. 

W układzie dolotowym nowoczesnych silników znajduje się przepływomierz. Jeżeli dodatkowe powietrze będzie trafiać do układu przed nim, ECU (sterownik silnika) będzie w stanie zniwelować jego wpływ, zmieniając dawkę paliwa. Jeżeli uszczelka kolektora ssącego jest uszkodzona, to powietrze trafia do układu za przepływomierzem i nie ma możliwości jego wykrycia. 

Nieszczelność w obrębie uszczelki kolektora dolotowego jest jedną z najczęstszych przyczyn tzw. lewego powietrza, czyli powietrza dostającego się do silnika w sposób niekontrolowany.  

Uszkodzona uszczelka pod kolektor dolotowy będzie też powodować utratę mocy, falujące wolne obroty, szybkie przegrzewanie się silnika, a także może być jedną z przyczyn przejścia silnika w tryb awaryjny (który objawia się ograniczeniem mocy i dostępnego zakresu obrotów oraz zapaleniem się kontrolki check/check engine).  

Uszczelka pod kolektor ssący – rodzaje 

Uszczelka kolektora dolotowego jest dopasowana do cech i parametrów silnika. W zależności od wybranego przez projektantów silnika wariantu możesz spotkać: 

  • uszczelki papierowe; 
  • uszczelki blaszane; 
  • uszczelki silikonowe (gumowe). 

W większości starszych silników benzynowych stosuje się uszczelki papierowe. Są wykonane z odpowiednio zabezpieczonych warstw celulozy. Taka uszczelka jest tania i wystarczająco skuteczna, wykazuje się niską odpornością na wysokie temperatury, zaolejenie czy wilgoć i stosunkowo łatwo ją uszkodzić przy montażu. 

Blaszana uszczelka pod kolektor ssący stosowana jest przede wszystkim w silnikach turbodoładowanych (wysokoprężnych i benzynowych), ponieważ w dolocie silników z turbo panuje podwyższone ciśnienie. Niekiedy spotyka się je także w wolnossących dieslach, gdzie panuje wyższa temperatura w obrębie głowicy niż w jednostkach benzynowych. Wadą blaszanych uszczelek jest to, że są bardziej wrażliwe na uszkodzenia kolektora i nierówności stykających się powierzchni. 

Uszczelki ze specjalnego silikonu, obecnie bardzo powszechnie stosowane, pojawiły się już w latach 90. XX wieku. Łączą one elastyczność uszczelek papierowych i wytrzymałość tych blaszanych. Są o wiele mniej podatne na temperatury od papieru, nie niszczą ich oleje ani wilgoć. Wymienia się je rzadziej niż pozostałe rodzaje. 

Poza odpowiednim materiałem uszczelka kolektora dolotowego powinna być dostosowana kształtem do kanałów w głowicy. Niskiej jakości uszczelki często częściowo zasłaniają kanały dolotowe, utrudniając swobodny przepływ powietrza.  

Uszczelka kolektora ssącego – niezbędna element silnika 

Przypomnijmy, że uszczelka pod kolektor ssący jest związana z układem zasilania, jej uszkodzenie prowadzi do zaburzenia jednego z najważniejszych parametrów pracy silnika – składu mieszanki paliwowo-powietrznej, czego konsekwencje mogą być bardzo poważne. Zignorowanie objawów „lewego powietrza” może doprowadzić nawet do całkowitego zniszczenia jednostki napędowej.  

Uszczelka kolektora dolotowego jest szczególnie istotna w silnikach zasilanych LPG. Gaz przy dużej dawce powietrza spala się w jeszcze wyższej temperaturze od benzyny, stąd często pojawiający się problem z wypalaniem się uszczelki pod głowicą czy zaworów i tłoków, w autach z instalacjami starszej generacji, gdzie właściciele, chcąc obniżyć zużycie gazu, obniżali dawkę paliwa. Uszkodzenie uszczelki będzie szybko prowadzić do uszkodzeń o tym samym charakterze, ale większej skali, ponieważ w wysokiej temperaturze będzie spalana pełna dawka LPG, czyli obciążenie termiczne będzie jeszcze wyższe.  

Nie warto czekać z naprawą elementów układu zasilania, jego usterki są bardzo niebezpieczne, a często wystarczy wymienić uszczelkę, by auto było w pełni sprawne. 

Sekcja FAQ

Z czego może być zrobiona uszczelka kolektora dolotowego?

Pod kolektor ssący stosuje się różne rodzaje uszczelek, takie jak papierowe, blaszane i silikonowe. Każdy rodzaj ma swoje specyficzne cechy i jest stosowany w zależności od rodzaju silnika i wymagań konstrukcyjnych.

Jakie mogą być skutki uszkodzenia uszczelki kolektora dolotowego?

Uszkodzenie uszczelki kolektora dolotowego może prowadzić do dostawania się nadmiaru powietrza do cylindra, co powoduje zbyt ubogą mieszankę paliwowo-powietrzną i może skutkować wyższą temperaturą spalania. Długotrwałe działanie w takich warunkach może uszkodzić tłok silnika.

Jaką rolę pełni uszczelka kolektora ssącego?

Uszczelka kolektora dolotowego odpowiada za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do cylindra silnika, co jest istotne dla poprawnego przebiegu spalania paliwa oraz zapobiegnięcia przegrzewaniu się silnika.