Cena



Zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodzącego

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6917000~397

1 z 22 następna

Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego – po co jest w aucie? 

Układ chłodzenia większości samochodów wypełniony jest płynem, przeważnie na bazie glikolu. Jak każda ciecz, chłodziwo zwiększa objętość wraz ze wzrostem temperatury. W sytuacji, w której część płynu nie mogłaby zostać wyprowadzona poza układ, ciśnienie wzrosłoby na tyle, że mogłoby dojść do awarii. Właśnie dlatego, by temu zapobiec, stosowany jest zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodzącego.  

Gdy temperatura w samochodowym układzie chłodniczym rośnie, część płynu trafia do zbiornika wyrównawczego, co zapobiega wzrostowi ciśnienia wewnątrz. Stanowi on rezerwuar płynu chłodniczego. Gdy silnik stygnie, chłodziwo zmniejsza objętość, więc płyn ze zbiorniczka wpływa do układu. Za wszystko odpowiadają podstawowe procesy termodynamiczne.  

Zbiornik wyrównawczy płynu chłodniczego może być zamontowany w różnych miejscach np. elementów bocznych nadwozia czy elementów bocznych. Zwykle wykonany jest z tworzywa sztucznego i znajduje się w pobliżu wzmocnienia czołowego, dlatego też często ulega uszkodzeniu podczas kolizji czy niektórych prac serwisowych. Z powodu oddziaływania zmiennych temperatur plastik może stawać się bardziej kruchy, co zwiększa podatność na uszkodzenia mechaniczne. W niektórych samochodach, ze względu na zastosowanie gorszej jakości materiałów, do pęknięcia zbiornika może dojść samoistnie, pod wpływem wibracji, wywołanych nierównościami drogi czy pracą silnika.  

Ryzyko uszkodzenia zbiorniczka istnieje też, gdy po uzupełnieniu płynu nie dokręcisz korka wlewowego. Ciśnienie rosnące w jego wnętrzu może zerwać go z szyjki, niszcząc gwint. Bez względu na przyczynę uszkodzenia, zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego należy bez zwłoki wymienić na nowy. 

Zbiornik płynu chłodniczego do Twojego auta 

Wycieki z układu chłodzenia należy jak najszybciej usuwać. Pęknięty lub uszkodzony zbiornik na płyn chłodniczy to jedna z możliwych przyczyn wycieków, dlatego gdy zauważysz taki problem, powinieneś jak najszybciej zakupić odpowiednie części zamienne. Zaniedbanie tego problemu może prowadzić do zniszczenia silnika.  

Zbiornik wyrównawczy płynu chłodniczego mocowany jest w konkretnym miejscu, na odpowiedniej wysokości i wpięty w układ w zaplanowany sposób i musi mieć właściwą pojemność. Chcąc wymienić uszkodzony zbiorniczek, musisz sięgnąć po produkt o parametrach takich jak oryginalny podzespół. W innym przypadku może dojść do nadmiernego wzrostu ciśnienia w układzie lub zahamowania przepływu, co doprowadzi do przegrzania silnika i poważnych awarii. Dlatego przed zakupem nowego zbiorniczka koniecznie sprawdź, czy jest on przeznaczony do wersji silnikowej i modelu Twojego auta. Często takie same zbiorniki występowały w różnych odmianach danego modelu. Nie jest to jednak regułą. Niekiedy zbiorniczek jest unikatowy dla danej wersji silnikowej. 

By wymienić zbiornik na płyn chłodniczy, należy spuścić chłodziwo do czystego wiaderka lub wanienki warsztatowej, odpiąć przewody gumowe, zdemontować zbiornik i na jego miejsce zainstalować nowy. Po podłączeniu należy wlać płyn do zbiorniczka, włączyć silnik i gdy układ się odpowietrzy i ostygnie, uzupełnić poziom płynu do oznaczenia „Max.” na ścianie zbiorniczka. Pamiętaj o dokładnym dokręceniu korka.  

Zbiorniczki wyrównawcze do większości samochodów znajdziesz bez problemu w ofercie Inter Cars. Sprawdzeni producenci gwarantują Ci dobrą jakość i wytrzymałość nowej części oraz to, że zbiorniczek będzie idealnie odwzorowywał element oryginalny, dzięki czemu nie wpłynie negatywnie na pracę układu.  

Sprawny układ chłodzenia – jedna z podstaw bezawaryjnego silnika 

Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego to integralna część układu chłodzenia, jest to więc jeden z podstawowych układów w silniku chłodzonym cieczą. Dzięki niemu możliwe jest utrzymanie optymalnej temperatury jednostki napędowej. Zbyt niska temperatura powoduje zwiększenie lepkości oleju, gorsze smarowanie i zwiększone zużycie silnika, a także źle wpływa na zapłon mieszanki w cylindrze. Natomiast zbyt wysoka może prowadzić do spalania stukowego, a w ekstremalnych sytuacjach do nadmiernego rozszerzenia termicznego tłoka i zatarcia silnika.  

Zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodzącego jest jednym z elementów odpowiedzialnych za właściwą temperaturę jednostki napędowej. Określona pojemność cieplna chłodziwa pozwala w przewidywalny sposób planować odprowadzania nadmiaru energii z silnika. To dzięki zbiornikowi zachowana jest stała objętość płynu w układzie chłodzenia. Wraz z termostatem, chłodnicą i wentylatorem zbiornik płynu chłodniczego odpowiada za poprawne działanie całego układu. 

Warto pamiętać, że za pośrednictwem płynu chłodniczego nie tylko regulowana jest temperatura silnika, ale używa się go także do ogrzewania wnętrza samochodu. Przez nagrzewnicę przepływa gorący płyn, a wentylator wtłacza do auta ogrzane przez niego powietrze. Zatem dbanie o układ chłodzenia zapewnia nie tylko niezawodność silnika, ale także komfort jazdy, w czasie gdy na zewnątrz spada temperatura.  

 Sekcja FAQ

Jakie funkcje pełni zbiornik wyrównawczy? 

Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego w samochodzie pełni kilka ważnych funkcji: 

  • pomaga utrzymać stabilny poziom płynu chłodzącego w układzie chłodzenia silnika; 
  • umożliwia rozprężanie się płynu podczas nagrzewania, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia innych elementów układu; 
  • zapobiega powstawaniu pęcherzyków powietrza, co z kolei pozwala na prawidłowe odprowadzanie ciepła z silnika i zapobiega przegrzaniu; 
  • umożliwia uzupełnianie płynu chłodzącego w razie potrzeby, co pozwala na utrzymanie optymalnych warunków pracy jednostki napędowej. 

Jak dobrać zbiornik wyrównawczy do samochodu? 

Aby dobrać odpowiedni zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego, należy wziąć pod uwagę kilka czynników: 

  • wybierz element, który będzie pasował do modelu i marki samochodu;  
  • upewnij się, że jego pojemność będzie wystarczająca, czyli nie mniej niż 10 proc. kubatury całej instalacji; 
  • zwróć uwagę na rodzaj materiału, z którego wykonany jest zbiornik, aby uzyskać trwałość i niezawodność – stalowa blacha powinna wystarczyć; 
  • sprawdź, czy zbiornik jest pokryty ochronną warstwą zapobiegającą korozji. 

Ostatecznie, przy doborze tego podzespołu, warto skonsultować się z mechanikiem, aby wybrać najlepszy model do Twojego pojazdu. 

Ile kosztuje zbiorniczek wyrównawczy do samochodu?

Do wielu aut można znaleźć nowy zbiorniczek wyrównawczy za 30-40 zł. Górna granica ceny to zazwyczaj 600-700 zł, choć do niektórych aut zbiorniczek może kosztować nawet ponad 1000 zł.