Cena



Pompa wspomagania

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6714010

1 z 26 następna

Pompy wspomagania  

Pompa wspomagania to jeden z istotnych elementów układu kierowniczego. To ona ma za zadanie pomóc Ci w kręceniu kierownicą podczas jazdy samochodem. W modelach aut dostępnych na rynku kilkadziesiąt lat temu pompy wspomagania kierownicy były luksusową opcją dodatkową i wyposażone były w nią głównie najdroższe pojazdy. Na szczęście dzisiaj wspomaganie układu kierowniczego to podstawa wyposażenia w większości produkowanych samochodów. 

Rodzaje układów wspomagania kierownicy  

Oczywiście pompa wspomagania to tylko jeden z elementów całego układu. W jego skład wchodzą także: 

  • układ sterujący, 
  • pojemnik na płyn, 
  • siłownik współdziałający z mechanizmem zwrotniczym. 

W samochodach, które poruszają się na polskich drogach, możesz spotkać aż trzy rodzaje układów wspomagania kierownicy. Są to: 

  • Hydrauliczny układ wspomagania – najczęściej spotykany w samochodach osobowych produkowanych od lat 50. XX stulecia do początku XXI wieku. Pompa hydrauliczna zaczyna pracować, gdy odpalasz silnik, a nie tylko wtedy, gdy wykonujesz ruch kierownicą. Do pracy potrzebuje płynu hydraulicznego. 
  • Elektryczny układ wspomagania – to znacznie tańsza opcja, gdyż do pracy wykorzystuje energię z alternatora, a nie tak jak w pompie hydraulicznej, specjalnego płynu. 
  • Pneumatyczny układ wspomagania – nie spotkasz go w samochodzie osobowym, gdyż pneumatyczne wspomaganie kierownicy stosowane jest najczęściej w samochodach ciężarowych oraz niektórych autach dostawczych i autobusach. 

Budowa pompy wspomagania 

Typowa pompa hydrauliczna działająca w układzie wspomagania to pompa łopatkowa. Oznacza to, że wewnątrz obudowy zamontowany jest wirnik, który obraca się na łopatkach. W ten sposób wytwarza się ciśnienie w układzie. Następnie płyn pod ciśnieniem tłoczony jest do przekładni kierowniczej – dzięki temu łatwiej obraca się kierownicą. Zależnie od rodzaju pompy wspomagania kierownicy mogą być napędzane za pomocą paska klinowego lub wielorowkowego. Ich działanie ma więc wpływ na dostępną moc dostarczaną z silnika i zużycie paliwa. 

Jak działają pompy wspomagania? 

Jak wspomnieliśmy wcześniej, pompa wspomagania działa cały czas, to znaczy nawet wtedy, kiedy jedziesz na wprost. Płyn oprócz tego, że swobodnie okrąża zawory w przekładni, to dostaje się także do komór, które odpowiadają za jej ruch w lewo i prawo. Dzięki temu, że obu w komorach jest tyle samo płynu i równe ciśnienie, kierownica nie skręca samoczynnie. 

W momencie kiedy zaczynasz kręcić kierownicą, wałek skrętny skręca się i obraca zaworem sterującym przekładni kierowniczej. Dzięki temu płyn zaczyna przepływać w kierunku jednej z komór, a z drugiej wraca do zbiornika. Ciśnienie, które wytwarza się w tej komorze, która odpowiada za skręt w daną stronę, powoduje uruchomienie tłoku, który z kolei sprawia, że koła skręcają. 

Objawy awarii pompy wspomagania 

Poniżej wypisaliśmy symptomy, które mogą świadczyć o tym, że pompa hydrauliczna układu wspomagania jest zepsuta. Oczywiście fachowej diagnozy może dokonać tylko przeszkolony mechanik, gdyż poniższe objawy nie w każdym przypadku będą oznaczać problem z samą pompą. 

  • Jeśli musisz używać znacznie więcej siły do obracania kierownicą niż dotychczas, może oznaczać to uszkodzenie mechaniczne któregoś elementu pompy lub układu wspomagania.  
  • Nierównomierna praca pompy czy jej zacinanie może charakteryzować się tym, że podczas skręcania niekiedy ona działa, a innym razem musisz wkładać więcej siły w obracanie. To często oznaka zapowietrzenia się układu lub złego napięcia paska, który odpowiada za napędzanie pompy. 
  • Bardzo charakterystyczny dźwięk przypominający wycie. Wskazuje on na zbyt małą ilość płynu w układzie, co powoduje, że pompa zasysa powietrze zamiast niego – stąd ten dźwięk.  

Pompa układu kierowniczego – wymiana czy naprawa? 

W niektórych przypadkach możliwa jest naprawa pompy. Jednak zazwyczaj nie jest to polecana operacja. Wymaga nie tylko fachowej wiedzy i doświadczenia, ale także przeprowadzenia w odpowiednich warunkach. Sytuacja, w której możesz obyć się bez kupna nowej pompy to ta, kiedy trzeba ją odpowietrzyć lub uzupełnić płyn hydrauliczny w układzie wspomagania.  

Jak wybrać pompę wspomagania? 

Pompa układu kierowniczego, tak jak większość części samochodowych, produkowana może być przez wiele różnych firm. Jej wybór nie powinien jednak stanowić problemu dla wykwalifikowanego mechanika samochodowego. Jeśli z jakiegoś powodu musisz samodzielnie wybrać pompę wspomagania, to dzięki naszej stronie będzie to niezwykle łatwe. 

Wybierając asortyment do naszego sklepu, zawsze staramy się, aby był on różnorodny pod względem pochodzenia. Jeśli chodzi o pompy, to w naszej ofercie znajdziesz te produkowane między innymi przez takie marki, jak: Lauber, Bosch, TRW, Meyle, Spidan czy Sasic. Wszystko to doświadczone firmy, które spełniają wysokie wymagania, jakie przed producentami stawia współczesny rynek motoryzacyjny. Dzięki temu masz pewność, że montując taką pompę w swoim samochodzie, będzie ona w pełni funkcjonalna i sprawi, że układ kierowniczy będzie działać tak, jak powinien. 

Sekcja FAQ

Czy warto naprawiać pompę wspomagania?

W niektórych przypadkach możliwa jest naprawa pompy, jednak zwykle zaleca się jej wymianę. Naprawa wymaga doświadczenia i przeprowadzenia w odpowiednich warunkach.

Jakie są objawy awarii pompy wspomagania?

Objawy awarii pompy wspomagania mogą obejmować trudności w obracaniu kierownicą, nierównomierną pracę pompy czy charakterystyczny dźwięk przypominający wycie.

Jak działa pompa wspomagania?

Pompa wspomagania działa poprzez wytwarzanie ciśnienia w układzie, co ułatwia obracanie kierownicą. Działa cały czas, nawet podczas jazdy na wprost.