Cena



Liczba żeber [szt.]

Średnica [mm]

Zestaw paska rozrządu

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6215010~307

1 z 34 następna

Zestawy rozrządów 

Rozrząd to podzespół, którego głównym zadaniem jest sterowanie zaworami. Napędzany jest przez pasek rozrządu, który porusza się przez koło zębate, które przekazuje ruch z wału korbowego. Niekiedy oprócz rozrządu pasek odpowiada też za napędzanie pompy wody.  

Ze względu na funkcję rozrządy są kluczową częścią w kontekście prawidłowego działania jednostki napędowej pojazdu. Zestawy rozrządów dostępne w ofercie sklepu Inter Cars umożliwiają utrzymanie instalacji w odpowiednim stanie technicznym, wymianę najważniejszych komponentów w razie potrzeby. 

Czym właściwie jest rozrząd?

Jak wspomniano wcześniej, rozrząd to układ mechaniczny, który odpowiada za sterowanie pracą zaworów dolotowych i wydechowych w spalinowej jednostce napędowej. Otwory wymienione jako pierwsze sterują przepływem mieszanki powietrza i paliwa do komory paliwa. Może to być również samo powietrze, w przypadku motorów ze wtryskiem bezpośrednim. Z kolei zawory wydechowe kontrolują przepływ zużytego gazu spalinowego z komory spalania po zakończeniu jego procesu.  

Układ rozrządu – odmiany  

Konfiguracja rozrządu zależy w dużej mierze od miejsca, w którym znajduje się wałek rozrządu. Wyróżnia się kilka podstawowych układów. Zaliczają się do nich takie odmiany jak: silnik z głowicą płaską, górnozaworowy czy z górnym wałkiem rozrządu. W pierwszym przypadku wałek rozrządu i zawory są umiejscowione w bloku jednostki napędowej, pod komorą spalania. W drugim wałek pozostaje w bloku, a zawory znajdują się w głowicy cylindrów nad komorą spalania. Z kolei w trzecim przypadku zawory i wałek rozrządu są umiejscowione w głowicy cylindrów nad komorą spalania. 

Czym jest wałek rozrządu? 

Aby odpowiedzieć na pytanie, czym jest wałek rozrządu, warto pokusić się o krótki wstęp. Rozrząd i profil skoku otwierania zaworów są sterowane przez wałek rozrządy za pośrednictwem specjalnie uformowanego płata na obracającym się komponencie. Wałek rozrządu jest napędzany za sprawą wału korbowego i w porównaniu z nim obraca się z prędkością o połowę niższą. Ruch jest przenoszony z wału korbowego na wałek rozrządu zazwyczaj za pośrednictwem gumowego paska lub metalowego łańcucha zębatego albo zestawu kół zębatych. 

Funkcja popychacza w rozrządzie 

Kolejną ważną częścią jest popychacz. To długie, smukłe pręty wykonane z metalu. W silnikach górnozaworowych służą do przenoszenia ruchu z wałka rozrządu, który znajduje się w bloku motoru na umieszczone w głowicy cylindrów zawory. 

W dolnej partii popychacza jest umieszczona dźwignia, z którą styka się wałek rozrządu. Jego płatek jest przesuwany przez popychacz do góry i powoduje to ruch tego komponentu. Z kolei górny koniec części naciska na wahacz, otwierający zawór. Zależnie od konstrukcji zawory mogą być uruchamiane przez dźwigienkę zaworową lub popychacz szklankowy-hydrauliczny. Elementy te służą do kompensacji luzu, który pojawia się w efekcie wydłużenia temperaturowego poszczególnych komponentów wchodzących w skład układu rozrządu, a także powolnego zużywania się tych części. 

Zawory – za co odpowiadają? 

Rozrządy mają też zawory. We współczesnych odmianach jednostek wykorzystuje się zazwyczaj odmianę poppet, która bywa nazywana także talerzową, charakteryzuje ją niezawodność i prosta konstrukcja. Zawory talerzowe służą do odcinania strumienia powietrza lub paliwa. Zawory są zazwyczaj otwierane przez płatek wałka rozrządu lub dźwigienkę zaworową. Zamykają się dzięki zwiniętej sprężynie zaworowej. 

W kontekście zaworów często wspomina się o ich „pływaniu”. Dzieje się to, w momencie gdy sprężyna zaworowa nie jest w stanie kontrolować bezwładności układu zaworowego przy wysokich prędkościach obrotowych jednostki napędowej. 

Zestawy rozrządów w ofercie sklepu Inter Cars 

W ofercie sklepu Inter Cars znajdziesz zestawy rozrządów od najlepszych, renomowanych producentów. Zamawiający mogą wybierać niezbędne części od takich marek, jak: Autlog, Aisin, Blue Print, Bosch, Febi Bilstein, SKF, Contitech, Hepu czy Gates. 

Kompletne zestawy do rozrządów mogą zawierać: koła pasowe i zębate, napinacze pasków i łańcuchów rozrządu, osłony, obudowy oraz pokrywy, a także rolki prowadzące pasek rozrządu czy tłumiki drgań lub uszczelki obudów i pokryw. Zestawy rozrządów są dostępne w różnych konfiguracjach, dlatego klient otrzymuje duży wybór i z pewnością znajdzie części, których akurat potrzebuje. 

FAQ, czyli pytania i odpowiedzi w pigułce

Co to jest rozrząd?

Rozrząd to układ mechaniczny odpowiedzialny za sterowanie pracą zaworów w spalinowej jednostce napędowej pojazdu.

Jakie części wchodzą w skład rozrządu?

Komponenty składające się na rozrząd to między innymi wałek rozrządu, paski rozrządu, koła zębate, napinacze pasków i łańcuchów, osłony, tłumiki drgań, oraz inne części związane z przenoszeniem ruchu obrotowego wału rozrządu na zawory.

Czy w silnikach dwusuwowych jest rozrząd?

Nie, silniki dwusuwowe nie mają tradycyjnego rozrządu, jak w przypadku silników czterosuwowych. Silnik dwusuwowy różni się konstrukcyjnie i zasada jego działania nie wymaga mechanizmu rozrządu.