Suzuki LTZ, legendarny i niezwykle popularny quad o sportowej charakterystyce, zdobył serca miłośników terenowych przygód. Nazwa QuadSport niesie ze sobą obietnicę, że zdolności terenowe modelu idą w parze z osiągami i doskonałym prowadzeniem na różnego typu nawierzchniach. Zastanawiasz się, czy używane Suzuki LTZ 400 lub LTZ 250 to dobry wybór dla Ciebie? Jakie usterki trapią sportowego quada? Nasz artykuł odpowiada na te pytania i rozwiewa wszelkie wątpliwości, pomagając Ci w podjęciu decyzji.

Premiera wyczynowego Suzuki LTZ 400 odbiła się szerokim echem wśród miłośników sportowej jazdy w terenie. Nowy model wyposażony w czterosuwowy silnik z motocykla enduro i innowacyjne zawieszenie z dużym skokiem szybko przekonał do siebie amatorów mocnych wrażeń. Choć od premiery modelu minęły już dwie dekady, to Suzuki LTZ uważane jest za kultowy pojazd, który łączył wyczynowe zdolności jezdne z komfortem i ergonomią. Poznaj dane techniczne oraz mocne i słabe strony sportowego quada Suzuki LTZ!

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Historia Suzuki LTZ

Według opinii wielu użytkowników Suzuki LTZ 400 zrewolucjonizowało rynek pojazdów ATV (all terrain vechicle – po polsku: pojazd do jazdy w każdym terenie). Przełomowy model zaprezentowano w 2002 roku, a do salonów sprzedaży pierwsze egzemplarze  zawitały na początku 2003 r. Charakterystyczne żółte quady japońskiej marki szybko stały się zauważalne na terenowych szlakach i torach crossowych. Dwa lata później weszło do sprzedaży Suzuki LTZ 250 wyposażone w słabszą jednostką napędową. 

W 2009 roku zdecydowano się na lifting modelu, który w odświeżonej formie sprzedawany był aż do 2018 roku. Zmiany w konstrukcji modelu mogły wydawać się niewielkie (przede wszystkim dotyczyły linii nadwozia czy układu zasilania w paliwo), lecz miały spory wpływ na wrażenia z jazdy tą wyczynową maszyną. Obecnie w sprzedaży są modele QuadSport w wersjach przeznaczonych dla młodych adeptów sportowej jazdy w terenie. Głównym konkurentem Suzuki LTZ 400 była Yamaha YFZ 450. 

Oryginalny wygląd i ergonomiczne rozwiązania

Już pierwsze spojrzenie na Suzuki LTZ zdradza, że mamy do czynienia z niebagatelnym pojazdem ATV. Choć model oferowany był jeszcze w czarnej i białej wersji kolorystycznej, to właśnie żółta powłoka lakiernicza była znakiem rozpoznawczym tego sportowego pojazdu, który na wiele lat zdominował rynek sportowych quadów.

Ergonomiczne rozwiązania w modelu Suzuki LTZ obejmują wtrysk paliwa i nową elektronikę, co przyczynia się do płynnego oddawania mocy silnika, ułatwiając dynamiczne przyspieszanie. Dobrze zaprojektowany układ hamulcowy pozwala na kontrolowanie energicznego silnika, a seryjne zawieszenie umożliwia komfortową jazdę w terenie. 5-biegowa skrzynia z biegiem wstecznym gwarantuje płynną zmianę biegów, a intuicyjny sposób wrzucenia wstecznego dodatkowo ułatwia manewrowanie pojazdem. Warto jednak pamiętać, że ze względu na swoje wymiary, Suzuki LTZ wymaga większego zaangażowania kierowcy podczas ostrej jazdy na zakrętach.

Suzuki LTZ to quad przeznaczony do wyczynowej jazdy terenowej. Warto jednak zwrócić uwagę na łatwość prowadzenia tego pojazdu i dość komfortową pozycję za kierownicą. Siedzisko fotela wykonane jest miękkiej pianki, która nie powoduje dyskomfortu nawet podczas długich przejażdżek w terenie. Quad doskonale sprawdza się w rękach doświadczonych kierowców, lecz także osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportowymi pojazdami, nie powinny mieć problemów z obsługą i jazdą Suzuki LTZ. 

Suzuki LTZ 400 – dane techniczne

Silnik Suzuki LTZ 400 to czterosuwowa jednocylindrowa jednostka napędowa chłodzona cieczą, która pochodziła z crossowego motocykla Suzuki DRZ 4. Jej pojemność wynosiła 398 cm sześc., a osiągana moc to 37 KM przy 7000 obr/min. Pierwsza generacja zasilana była gaźnikiem, dopiero w modelu po liftingu wprowadzono elektroniczny wtrysk paliwa. Silnik miał suchą miskę olejową, a pojemność baku paliwa wynosiła 9,7 litra.

W Suzuki LTZ 400 zastosowano pięciobiegową przekładnię mechaniczną, która miała także wsteczny bieg. W tamtych czasach była to nowość. Napęd przenoszony był jedynie na tylną oś za pomocą łańcucha. Solidną stalową ramę połączono z kołami dzięki stalowym wahaczom w przedniej osi oraz ich aluminiowym odpowiednikiem w osi tylnej. Skok przedniego zawieszenia niezależnego to 215 mm. Koła tylnej osi korzystały z wahacza wleczonego. Ich skok był jeszcze większy i wynosił 230 mm. Masa pojazdu to  193 kg. 

Stosunkowo kompaktowe wymiary zwiększały zwinność sportowego quada Suzuki. Pojazd mierzył 183 cm długości, a szerokość wynosiła 119 cm. Rozstaw osi pojazdu był równy 126 cm. Wysokość całkowita mierzona w najwyższym punkcie wynosiła 114 cm, a siedzisko kierowcy umieszczono na wysokości 810 mm. Jak na terenowy pojazd można mieć delikatne zastrzeżenia do prześwitu liczącego 26,5 cm. Układ hamulcowy sportowego samochodu ATV składał się z hamulców tarczowych. W przedniej osi montowano po jednej tarczy w każdym z kół, natomiast tylna oś korzystała z jednego elementu, który spowalniał oba tylne koła. 

Przeczytaj artykuł z naszego bloga, w którym wyjaśniamy, czym różnią się opony diagonalne od radialnych do quada.

Mniejszy brat Suzuki LTZ 400. Dane techniczne modelu LTZ 250

Suzuki LTZ sprzedawano także z mniejszą jednostką napędową, która była przeznaczona dla kierowców oczekujących nieco mniejszych wrażeń za kierownicą sportowego ATV. Jej pojemność wynosiła 250 cm sześc., a generowana moc to 19 KM. Silnik wydzielał mniej ciepła od większego odpowiednika, więc zdecydowano się na chłodzenie go jedynie za pomocą opływającego powietrza. Do przeniesienia napędu zamiast łańcucha zastosowano wał Cardana. 

Nadwozie Suzuki LTZ 250 było nieco mniejsze, podobnie jak waga, która wynosiła 177 kg.  Mniejsza masa pojazdu wpłynęła na modyfikację układu hamulcowego. Tylna oś była spowalniania za pomocą hamulca bębnowego zamiast tarczowego odpowiednika stosowanego w większym modelu. Pomimo różnic konstrukcyjnych i niższej mocy nadal był to bardzo zwinny quad do dynamicznej jazdy terenowej.

Lifting Suzuki LTZ przyniósł wiele pozytywnych zmian

Przeprowadzony w 2009 roku lifting Suzuki LTZ 400 został przez niektórych dziennikarzy motoryzacyjnych uznany za kosmetyczny. Faktem jest, że wprowadzono zmiany w wyglądzie pojazdu, które miały go odświeżyć. Zmiany należy jednoznacznie ocenić jako udane. Sylwetka pojazdu zyskała na atrakcyjności dzięki wystylizowaniu owiewek, przedniej lampy oraz zderzaka na podobieństwo nieco większego modelu LTR 450. 

Modernizacja Suzuki LTZ 400 przyniosła także niewielkie zmiany wymiarów nadwozia, które zostało poszerzone o 2,5 cm i obniżone o 1,5 cm. Dzięki temu quad zyskał na stabilności. Poprawiono także ergonomię pozycji za kierownicą pojazdu. Kierownica została przesunięta o 1 cm do przodu, położenie siedziska zostało obniżone o 0,5 cm, a nóżki cofnięto o 0,2 mm. Model po liftingu zyskał zrekonstruowaną ramę o wzmocnionej sztywności. 

Wspomniana już zmiana w silniku, polegająca na zastąpieniu gaźnika wtryskiem elektronicznym, przyniosła pozytywne efekty w postaci dopasowania składu mieszanki paliwowo-powietrznej do aktualnych warunków pracy. Pracą układu wtryskowego zarządzał 16-bitowy procesor, który analizował wiele czynników, takich jak: temperatura otoczenia, ciśnienie atmosferyczne, czy nawet wysokość nad poziomem morza. 

Puryści twierdzą, że stara wersja z gaźnikiem była szybsza. W tym miejscu warto jednak wspomnieć, zmodernizowana jednostka wyposażona we wtrysk paliwa zapewnia lepszą wydajność i kulturę pracy.

Suzuki LTZ 400 – wady i zalety

Konstrukcja zawieszania Suzuki LTZ sprawia, że quad świetnie radzi sobie w średnim terenie i na terenowych torach wyścigowych. Tylny napęd pozwala wykonywać efektowne kontrolowane poślizgi, także przy dużych prędkościach. 

Wielu użytkowników Suzuki LTZ uważa za plus, to, że wykonuje swoimi quadami długie skoki w terenie. Doświadczeni kierowcy pojazdów ATV zalecają przed wykonywaniem takich akrobacji montaż tzw. podłóg, które chronią przed groźnymi kontuzjami nóg. Z uwagi na charakterystykę pojazdu osłony zabezpieczające nogi kierowcy powinny należeć do wyposażenia standardowego. Do wykonywania skoków znacznie lepiej nadaje się Suzuki LTZ 400 z uwagi na wzmocnioną ramę o wyższej trwałości. 

Intensywna jazda terenowa z czasem odbija się na kondycji zawieszenia. Trudno uznać to za wadę, ponieważ jest to efekt wyczynowej jazdy pojazdem, który razem z kierowcą ważny często ponad 250 kg. Podzespołem zawieszenia, który najczęściej ulega zużyciu, są przednie wahacze wykonane ze stali oraz tylny aluminiowy wahacz wleczony. Podczas jazdy w trudnym terenie kłopotliwy jest niski prześwit tylnego zawieszenia pojazdu. 

Silnik, skrzynia biegów i hamulce

Według opinii wielu użytkowników silnik ma bardzo trwałą i sprawdzoną konstrukcję. Dzięki temu jednostka dzielnie znosi intensywną eksploatację podczas sportowej jazdy w terenie. Użytkownicy chwalą też równomierny sposób rozwijania mocy, co pozwala łatwo kontrolować trakcję pojazdu w każdych warunkach. Choć silnik cieszy się opinią „pancernego”, to nie można zapominać o regularnej wymianie oleju. Tylko wtedy jednostka napędowa będzie mogła służyć długo i bezawaryjnie. 

Skrzynia biegów Suzuki LTZ 400 słynie z precyzji. Przełożenia wchodzą lekko i bez zbędnego oporu, choć niektórzy kierowcy narzekają na zbyt krótką dźwignię zmiany biegów. Użytkowanie pojazdu do typowo sportowej jazdy wymaga częstej zmiany przełożeń, dlatego niektórzy użytkownicy korzystają ze sprzęgła tylko podczas redukcji. Według ich opinii taki styl zmiany biegów nie powoduje uszkodzeń przekładni.

Podczas normalnego użytkowania hamulce są wydajne i pozwalają łatwo zapanować nad mocą pojazdu. Układ składający się z tarczowych hamulców potrafi nerwowo reagować podczas hamowania z dużej prędkości na twardej nawierzchni. Często powoduje to konieczność korekty toru jazdy podczas spowalniania pojazdu. 

Trudno znaleźć drugi tak uniwersalny sportowy pojazd ATV, jak Suzuki LTZ 400. Wady i zalety modelu wskazane powyżej świadczą o tym, że mocne cechy znacznie przewyższają te słabsze. Dobrze utrzymany sportowy quad ze stajni Suzuki to zdecydowanie dobry wybór, aby poczuć smak wyczynowej jazdy w terenie.

Wysokiej jakości olej silnikowy to podstawa

Suzuki LTZ 400 jeździ na popularnym oleju półsyntetycznym 10W40. Regularne wymiany środka smarnego pozwalają zachować jednostkę napędową w dobrym stanie nawet podczas intensywnych terenowych wypraw. Wysokiej jakości olej silnikowy do Twojego sportowego quada znajdziesz w sklepie Inter Cars. 

Samodzielna wymiana oleju silnikowego w Suzuki LTZ 400 nie jest trudną czynnością. Pamiętaj, że środek smarny powinien być ciepły, ponieważ tylko wtedy cała jego zawartość wypłynie z silnika. Zachowaj ostrożność, aby uniknąć oparzeń. Ustaw pojazd na płaskim podłożu i odkręć korek wlewu paliwa, a następnie postaw pod pojazdem miskę na zużyty olej. Dopiero wtedy odkręć śruby spustowe oleju ze zbiornika i ze skrzyni korbowej. 

Poczekaj, aż cały zużyty środek smarny wypłynie do miski. Następnie odkręć pokrywę filtra oleju i wyjmij zużytą część. Zamontuj nowy filtr oleju i nową uszczelkę typu o-ring. Dopiero wtedy zalej silnik nowym olejem w ilości ok. 2,2 litra. Pamiętaj, żeby olej wlewać do zbiornika, a nie do silnika – radzi ekspert Inter Cars. 

Czy kultowy quad jest dla Ciebie?

Suzuki LTZ 400 nie jest najnowszą konstrukcją, ale wciąż potrafi sprawić sporo frajdy. Ceny używanych quadów nie są szczególnie wysokie, więc jest to dobry wybór do rozpoczęcia swojej przygody ze sportową jazdą w terenie. Egzemplarze po liftingu w 2009 roku zapewniają nieco większy komfort i uchodzą za lepsze do terenowych akrobacji. Regularnie serwisowane Suzuki LTZ 400 potrafi odwdzięczyć się długą i bezproblemową eksploatacją. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Zaleca się wymianę środka smarnego po pokonaniu 1000 km. Należy jednak zachować zdrowy rozsądek. Jeśli wykorzystujesz pełen potencjał Twojego quada podczas wyczynowej jazdy w terenie, to nie powinieneś czekać aż tak długo z wymianą oleju. Nawet jeśli Twój model w danym roku nie był często używany, to i tak warto wymienić środek smarny po upływie 12 miesięcy. 

Od stanu łańcucha zależy sprawność napędu quada. Ta kluczowa część pracuje pod dużym obciążeniem i nie jest w żaden sposób chroniona przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak kurz, pył, czy błoto. Dlatego w celu zachowania łańcucha w nienagannym stanie zaleca się czyszczenie tego podzespołu po każdej wyprawie w teren.

Sportowe quady przeznaczone są do intensywnej eksploatacji, więc w kilkuletnim egzemplarzu trudno oczekiwać braku powierzchownych zarysowań. O wiele bardziej istotny jest stan spawów ramy. Jeśli jakiekolwiek spoiwa noszą znamiona napraw, jest to zazwyczaj oznaka poważnego wypadku, który może wpływać na geometrię pojazdu. Warto zwrócić też uwagę na stan zawieszenia, czy nie ma nadmiernych luzów. Ewentualne wycieki oleju lub świeżo umyty, lśniący silnik w kilkunastoletnim pojeździe także powinny wzbudzić podejrzliwość.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!