Harley-Davidson to marka, której prawdopodobnie nie trzeba nikomu przedstawiać. Obecna na rynku od ponad 120 lat jest jednym z najpopularniejszych producentów cruiserów oraz motocykli turystycznych. Chociaż  Harley-Davidson  znany jest na całym świecie, to wciąż zapewne nie wiesz na jego temat  wielu interesujących rzeczy. W związku z tym specjalnie  dla Ciebie zebraliśmy wiele faktów oraz ciekawostek i opisaliśmy je poniżej. Co warto wiedzieć o amerykańskich jednośladach? Dlaczego firma jest tak wyjątkowa? Oto zbiór najlepszych ciekawostek. Zapraszamy do lektury!

Motocykl Harley-Davidson

Elvis Presley, Jimi Hendrix czy Arnold Schwarzeneger — co ich łączy? Wszyscy pokochali choppery amerykańskiej marki Harley-Davidson. Niewiele producentów motocykli cieszy się taką rozpoznawalnością i uznaniem takich sław. Firma jest obecnie częścią większej kultury na całym świecie. Niezależnie od tego, czy mieszkasz w Ameryce,  w Australii, czy w Europie, na pewno słyszałeś nazwę i widziałeś logo Harley-Davidson. 

Motocykle tego producenta kojarzą się z długimi wyprawami, bezkresnymi drogami i zachodzącym słońcem. Jednoślady Harley-Davidson to już element popkultury.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

Harley-Davidson – motocykl, który powstał w szopie

Twórcami przedsiębiorstwa są William Sylvester Harley oraz Arthur Davidson, a zatem już wiadomo, skąd wzięła się nazwa marki. Dlaczego jednak w kolejności Harley-Davidson, a nie jako Davidson-Harley? Odpowiedź jest bardzo prosta. To Harley wpadł na oryginalny pomysł motocykla i zaangażował w to swojego kolegę oraz jego braci. Wiele największych, odnoszących największe sukcesy firm na świecie miało bardzo trudne początki. Istnieje jednak duże prawdopodobieństwo, że żadna nie zaczynała tak skromnie, jak Harley-Davidson Motor Company. 

Ich pierwszy motocykl powstał w 1901 roku w drewnianej szopie o wymiarach 3 na 4,5 metra. Pomimo trudnych początków oraz ubogiego warsztatu, twórcy podchodzili do swojej pracy na poważnie. Już wtedy dbali o jakość oraz rozpoznawalność, gdyż na drzwiach szopy pojawiła się nazwa „Harley-Davidson”.

Ten pierwszy motocykl miał bardzo mały silnik i był niewiele więcej niż zwykłym rowerem, który został przerobiony na pojazd napędzany benzyną. Chociaż Harley-Davidson oficjalnie wypuścił model produkcyjny tego motocykla dopiero dwa lata później, zapisy wskazują, że do 1903 roku dysponowali co najmniej funkcjonalnym prototypem. Pierwszy motocykl Harley-Davidson był jednak zbyt słaby, aby poradzić sobie na drogach Milwaukee. Zespół młodych konstruktorów okazał się jednak nieugięty. W 1906 roku otworzyli oni swoją pierwszą fabrykę. Już 3 lata później firma zatrudniała ponad 35 osób i produkowała ponad tysiąc motocykli rocznie.

Motocykl Harley-Davidson

Motocykle Harley-Davidson w służbie policyjnej

Wydaje się to dosyć dziwne. W końcu motory Harley-Davidson kojarzą się przecież z turystyką. Okazuje się jednak, że początki firmy to również współpraca ze służbami bezpieczeństwa. W 1908 roku zrobił on udany krok w karierze, sprzedając swój pierwszy motocykl Harley-Davidson Departamentowi Policji w Detroit. 

Motocykl marki Harley-Davidson dał policji przewagę nad alternatywami transportu, czyli końmi oraz samochodami. Jednoślady były szybsze, bardziej zwinne i zdolne do manewrowania w terenie. Przez kilka lat motocykl był tylko cywilnym Harleyem z innym malowaniem. Początkowo nie miał nawet policyjnych świateł ani syren.

Harley-Davidson stale jest wykorzystywany przez funkcjonariuszy policji nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale w 45 innych krajach na całym świecie. Najnowsze modele wyposażone są w specjalne udogodnienia, które ułatwiają wykonywanie zadań przez służby bezpieczeństwa. Regulowane fotele pneumatyczne, sakwy, schowki, które można otworzyć jedną ręką. 

Jednym z modeli jest motocykl Harley-Davidson FLHTP Electra Glide Police Package. Sześciobiegowy jednoślad ma silnik o pojemności 1868 cm sześc. i mocy 167 Nm. Pojazd rozpędza się do setki w zaledwie 5 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi ok. 200 km/h. Ten motocykl marki Harley-Davidson wyposażony jest m.in. w mocniejsze hamulce z systemem ABS oraz dodatkowy wentylator pomagający w chłodzeniu oleju. Większy akumulator pozwala również na korzystanie ze świateł błyskowych i ostrzegawczych, nawet gdy silnik jest zgaszony. 

Motocykl Harley-Davidson na wojnie

Motocykle Harley-Davidson mają również swój udział w obu wojnach światowych. Kiedy Ameryka przystąpiła do I wojny światowej w 1917 roku, rząd Stanów Zjednoczonych kupił jedną trzecią motocykli z fabryki Harley-Davidson. Ściśle współpracowali nawet z inżynierami z wojska, aby udoskonalić motocykle na polu bitwy, stąd utworzenie Uniwersytetu Harley-Davidson. Co zabawne, wojsko nie ufało elektryczności w Harleyach i zamiast tego zdecydowało się na reflektory zasilane gazem.. Podczas II wojny światowej Harley-Davidson był głównym dostawcą dla wojska. Ich motocykle zostały unowocześnione i przystosowane do użytku w warunkach panujących w Europie, Japonii i Afryce Północnej.

Jednym z modeli, które należy wskazać w tym miejscu, to motocykle Harley-Davidson WLA. Motocykle te powstawały jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. W 1939 roku Departament Wojny USA testował jednoślady trzech producentów pod kątem ewentualnego wykorzystania w armii. Najlepiej wypadł właśnie model cywilny WL. Jego największą zaletą była nieduża masa (245 kg) oraz prostota i duża zwrotność. Atak na Pearl Harbor sprawił, że Harley-Davidson podobnie jak pozostałe firmy motoryzacyjne rozpoczął masową produkcję na potrzeby wojska. Do amerykańskiej armii trafił więc model WLA. Co oznacza ten skrót? W to oznaczenie grupy motocykli wyposażonych w dolnozaworowy silnik Flathead o pojemności 740 cm sześc. L odnosi się do kompresji silnika, w tym przypadku jest to „low”, czyli niskie ciśnienie. Z kolei A to po prostu „army”. W latach 1943-1945 powstało ponad 60 tysięcy sztuk tego pojazdu. 

Motocykle-harleye z silnikiem typu bokser

Skoro podjęliśmy się już tematu wojny, to nie możemy nie wspomnieć o modelu XA. Był to pojazd wykorzystywany przez aliantów w czasie II wojny światowej. XA był skonstruowany na bazie motocykla niemieckiego BMW R71. Silnik typu bokser charakteryzował się lepszym chłodzeniem niż klasyczny układ widlasty. Cały układ napędowy oraz motor w niemieckim motocyklu były osłonięte przed wodą, pyłem czy błotem. Tego potrzebowali Amerykanie do prowadzenia działań wojennych na pustyni. Dwucylindrowy silnik czterosuwowy HD miał pojemność 740 cm sześc. i generowała moc 23 KM. Pojazd był w stanie rozpędzić się do 105 km/h. Interesującym faktem jest to, że tego rodzaju jednoślady były wykorzystywane przez trzy armie jednocześnie. Motocykl Harley-Davidson XA oraz radziecki M 72 bazował na tym samym modelu, a więc BMW R 71.

Motocykl Harley-Davidson

Supermotocykl wyścigowy od Harley-Davidson

A wiedziałeś, że Harley-Davidson produkuje również sportowe jednoślady? Pierwszym z nich był VR-1000.  Konstrukcję modelu opracowano jeszcze w latach 80., jednak do produkcji trafił w kolejnym dziesięcioleciu. Wcześniej Harley-Davidson rywalizował w wyścigach sportowych, jednak zawsze korzystał z fabrycznych jednośladów podrasowanych na potrzeby zawodów. W przypadku VR-1000 zamysł był zupełnie inny. Ten model powstał wyłącznie po to, by rywalizować z włoskimi oraz japońskimi maszynami

VR-1000 debiutował na torze w 1994 roku w serii AMA Superbike w Daytona. Okazało się, że motocykl na tle doświadczonej konkurencji radzi sobie całkiem nieźle. Podrażnieni Japończycy podkręcili tempo rozwoju, za czym niestety nie nadążył Harley-Davidson. Już w 2001 roku słuch o VR-1000 zaginął. Jednak sam projekt przetrwał i na bazie sportowej jednostki napędowej powstał kolejny model VRSCA V-Roda – tłumaczy ekspert Inter Cars.

A może trójkołowiec?

Od 1932 roku aż do lat 70. Harley-Davidson produkował linię małych trójkołowych pojazdów flotowych. Servi-Car, bo taką nazwę otrzymał model, powstał podczas Wielkiego Kryzysu, kiedy firma walczyła o utrzymanie sprzedaży. Motocykl został zaprojektowany do obsługi przez osobę bez wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu jednośladów. Stąd jego konfiguracja trójkołowa. To, co wyróżniało ten motocykl to przedni hak holowniczy, który można było przymocować do tylnego zderzaka samochodu bez konieczności stosowania zaczepu. Ta opcja sprawiła, że ​​Servi-Cars stały się bardzo popularne wśród stacji paliw, które wykorzystywały je jako pojazdy dostawcze. Servi-Car był również popularny jako pojazd dla małych firm i sprzedawców mobilnych. Jeszcze w latach 90. wiele jednostek policji korzystało z Servi-Car. 

Do dziś możesz kupić motocykl Harley-Davidson w wersji trójkołowej. Obecnie podstawowym modelem w tej gamie jest Freewheeler. Jest to dosyć duży jednoślad –ego długość wynosi ponad 2,6 metra. Motocykl bez płynów waży aż 492 kg. Pojazd wyposażony jest w 2-cylindrowy widlasty silnik o pojemności 1868 cm sześc. Generuje on moc 87 KM. Najbardziej imponujący jest jednak moment obrotowy wynoszący 162 Nm. Ten motocykl Harley-Davidson to jednak dosyć spory wydatek. Koszt zakupu tego trójkołowca to minimum 130 tysięcy złotych. 

Wózek golfowy od Harley-Davidson? 

Na koniec prawdopodobnie najdziwniejsza ciekawostka. Harley-Davidson przez krótki czas produkował również wózki golfowe. Początkowo miały one trzy, a później cztery koła. Niezależnie od wersji napędzane były one takim samym silnikiem, a mianowicie dwusuwowym motorem o pojemności 245 cm sześc. Pojazd produkowano od 1963 do 1969 roku. Mimo tego, że wózki golfowe Harley-Davidson sprzedawały się całkiem dobrze, plany oraz produkcję odsprzedano firmie AMF.

Motocykl Harley-Davidson

Zadbaj o swój motocykl Harley-Davidson z Inter Cars!

Harley-Davidson to marka globalna i wyjątkowa. Obecnie każda ciężka maszyna na drodze kojarzona jest właśnie z produktami tej marki. O Harleya, jak o każdy pojazd trzeba odpowiednio dbać. Regularna konserwacja, wymiana części eksploatacyjnych czy natychmiastowa naprawa występujących usterek. Dzięki temu będziesz mógł się cieszyć jazdą na tym motocyklu przez wiele lat. 

Szukasz części zamiennych do swojego motocykla Harley-Davidson? W Inter Cars znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz! W naszym sklepie dostępne są m.in. filtry powietrza, świece zapłonowe, opony czy rozruszniki. Sprawdź naszą ofertę i przekonaj się sam!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Szczególnym osiągnięciem technicznym był model XA, który wyposażony był silnik typu bokser. Tego rodzaju rozwiązanie gwarantowało lepsze chłodzenie jednostki. W związku z tym motocykl był wykorzystywany głównie w pustynnym terenie.

Twórcami pierwszego motocykla Harley-Davidson byli Walter Sylvester Harley oraz Arthur Davidson. Pracowali oni nad swoją maszyną od 1901 roku w malutkiej szopie. Pierwszy motocykl ujrzał światło dzienne w 1903 roku. Był to model z jednocylindrowym silnikiem o pojemności 410 cm sześc. 

Odpowiedź brzmi: nie. Gama produktów tej marki zawiera również maszyny sportowe. Najpopularniejszym modelem jest produkowany w latach 90. VR-1000. Oprócz tego Harley-Davidson oferuje również trójkołowce m.in. model Freewheeler. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!