Volvo ma sprecyzowaną wizję swojej przyszłości: od 2030 roku planuje sprzedawać wyłącznie samochody elektryczne. Szwedzi stawiają sobie za cel zdobycie tytułu motoryzacyjnego lidera w dziedzinie nowoczesnych rozwiązań. Z oferty Volvo zaczynają znikać pojazdy z manualnymi skrzyniami biegów oraz silnikami wysokoprężnymi. Dlaczego kierowcy preferują automatyczne skrzynie biegów? Odpowiedzi na te oraz inne nurtujące Cię pytania znajdziesz w naszym artykule!

volvo

Wycofanie manualnych przekładni to nie tylko pomysł Volvo. Skrzynia automatyczna trafia do większości nowych pojazdów Mercedesa czy Volkswagena. Według doniesień niemieckiej edycji „Auto Motor & Sport” nowy Tiguan, który pojawi się na rynku w 2023 roku, nie będzie już dostępny w „manualu”. Podobnie ma być w przypadku Mercedesa. Koncern argumentuje decyzję kwestiami technicznymi oraz ekonomicznymi. Od 2021 roku większość zamawianych przez klientów samochodów była wyposażona w automatyczną skrzynię. A jakie motywy stoją za decyzją Volvo? Skrzynia automatyczna całkowicie wyprze manualną? 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

Volvo – „automaty wiodą prym”

Volvo rozpoczęło rewolucję na polskim rynku. Jak się okazuje, z polskiego cennika zniknęły ostatnie wersje samochodów z ręczną skrzynią biegów. Nie była to jednak trudna decyzja dla szwedzkiej marki. Od dłuższego czasu jedynym samochodem z manualną przekładnią było Volvo XC40. Nawet ta wersja kompaktowego SUV-a nie okazała się popularna. Według danych marki w 2022 roku 99 proc. kupionych nowych samochodów osobowych miało skrzynię automatyczną. 

Wycofanie się z manualnych skrzyń biegów nie jest dziwne, biorąc pod uwagę ogólnoświatowe trendy. Jak wspomnieliśmy we wstępie, inne marki, takie jak Mercedes oraz Volkswagen, również rezygnują z tego rozwiązania. Od lat w Stanach Zjednoczonych królują pojazdy z automatyczną skrzynią biegów. Zaledwie 5 proc. sprzedawanych tam samochodów ma manualne przekładnie. Podobnie jest w Japonii. Tam manuale to zaledwie 10 proc. nowych aut. Trend również widoczny jest Niemczech oraz innych krajach Europy Zachodniej. 

Także Polacy coraz chętniej sięgają po automaty. Jeszcze kilka lat temu manualne skrzynie biegów dominowały. Obecnie widać odwrót na rzecz nowocześniejszych przekładni. W tym momencie problematyczna może być sprzedaż samochodu z wyższej półki, który nie jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. 

Czy znasz Volvo EX90? Dowiedz się, co oferuje to elektryczne auto!

volvo xc40

Czy koniec manualnych skrzyń biegów jest bliski? 

Kierowcy, którzy podchodzą do kwestii mechanicznych bardziej konserwatywnie, z pewnością nie są zadowoleni z tego, że automatyczna skrzynia biegów powoli staje się standardem w nowych samochodach. Wielu z nich uważa, że jest to rozwiązanie drogie, pogarszające osiągi czy zwiększające zużycie paliwa. Być może kiedyś tak było, jednak obecnie te argumenty nie mają racji bytu. 

Nowoczesne „automaty” zapewniają płynną i szybką zmianę biegów. Robią to lepiej od wielu profesjonalnych kierowców. Dzięki temu możliwa jest poprawa osiągów., a już na pewno nie powodują większego zużycia paliwa. Zresztą wiele „automatów” pozwala przejść kierowcy na tryb manualny. Pozostaje jeszcze kwestia ceny. Jednak również ten argument może być nieaktualny. Według ekspertów z branży motoryzacyjnej cena automatycznych skrzyń biegów to kwestia skali. Im więcej samochodów z takim rozwiązaniem, tym niższy koszt.

Pierwsze plany odejścia od manualnych skrzyń biegów miały miejsce jeszcze w 2019 roku. Wówczas w związku z nowymi wymogami homologacyjnymi wielu producentów aut musiało okroić oferty modeli oraz wersji. Wstrzymano nawet sprzedaż niektórych z nich. Nowe zasady wymagały od marek oficjalnych badań emisji spalin oraz zużycia paliwa. Każda kombinacja silnika oraz skrzyni musiała być dokładnie przetestowana. W związku z tym koszt produkcji wzrósł, a niemal wszyscy liczący się producenci zrezygnowali z tanich aut segmentu A, ponieważ generowały niewielki zarobek.

Dlaczego Volvo oraz inni producenci samochodów odchodzą od manualnych skrzyń biegów? Kierowcy stają się coraz bardziej wygodniccy. Komfort jest stawiany na pierwszym miejscu. Dodatkowo obsługa manualnej skrzyni biegów, szczególnie w mieście, jest dosyć uciążliwa. Wpływ na upowszechnienie „automatów” ma również kwestia techniczna. Hybrydyzacja oraz postępująca elektryfikacja sprawiają, że manualne przekładnie tracą rację bytu. Nawet w prostych pojazdach hybrydowych nie pozwalają uzyskać wysokiej wydajności. 

volvo skrzynia automatyczna

Volvo – Diesel odchodzi w zapomnienie

Samochody z silnikami wysokoprężnymi również od dłuższego czasu tracą na popularności. Klienci zdecydowanie bardziej wolą od nich auta hybrydowe lub elektryczne. Chociaż całkowite odejście od silników wysokoprężnych to raczej odległa perspektywa, tak niektóre marki powoli wycofują ten rodzaj jednostek ze swoich salonów. Jednym z takich przedsiębiorstw jest Volvo. Diesel w samochodach osobowych szwedzkiej marki już nie będzie dostępny. Volvo planuje zakończyć produkcję aut z silnikami wysokoprężnymi w kwietniu 2024 roku. 

Początek końca silników wysokoprężnych w samochodach szwedzkiej marki rozpoczął się w 2018 roku. Wówczas na rynek trafiło nowe Volvo S60. Sedan był pierwszym od dekad modelem firmy, który nie był oferowany z silnikiem Diesla. 

Dyrektor generalny Hakan Samuelsson mówił wtedy: Nasza przyszłość jest elektryczna i nie będziemy więcej pracować nad konstruowaniem kolejnych generacji silników wysokoprężnych. Będziemy wycofywać modele dostępne tylko z silnikami spalania wewnętrznego, a na drodze do pełnej elektryfikacji oferować będziemy modele z napędem hybrydowym – jako fazę przejściową. Nowy S60 to kolejny krok na tej drodze. Volvo S60 dostępne było w wersji z czterocylindrowymi silnikami benzynowymi oraz jako hybryda plug-in. 

volvo diesel

Rezygnacja z silników Diesla w S60 to nie tylko kwestia ekologii. Mówi się, że decyzja z 2017 roku o zakończeniu produkcji pojazdów z motorami wysokoprężnymi na rzecz elektryfikacji, została podjęta po obserwacji rynku amerykańskiego. Olej napędowy nie był tam popularny i o wiele większe zainteresowanie wzbudzały hybrydy. Potwierdza to tezę, że Diesel powoli przechodzi do historii, a kierowcy sięgają po nowoczesne rozwiązania. W związku z tym produkowanie osobowych aut z silnikami wysokoprężnymi niosłoby konsekwencje biznesowe – jest to powoli nieopłacalne. Nie ma popytu, nie ma podaży – tłumaczy ekspert Inter Cars.

Co jeszcze wpływa na odejście od silników wysokoprężnych? Istotnym czynnikiem są również surowe normy emisji spalin. Już niedługo do największych miast w Europie, a zwłaszcza w Niemczech, nie będzie można wjechać autem z silnikiem wysokoprężnym. Aby jednostki Diesla mogły spełniać restrykcyjne normy, konieczny byłby montaż skomplikowanego osprzętu. Dzięki niemu możliwe byłoby ograniczenie szkodliwości spalin. Niestety tego typu rozwiązania są dosyć kosztowne w naprawie. Przykładowo nowoczesne wtryskiwacze to wydatek nawet 1500 złotych za sztukę, a zawór EGR – 1000 złotych. Wymiana pojedynczego podzespołu będzie odczuwalna dla portfela, a co dopiero, gdy zepsuje się ich więcej? 

Interesujesz się elektromobilnością? Sprawdź prognozy cen ładowania samochodów elektrycznych na 2023 rok!

Volvo – silniki benzynowe również przeżywają zmierzch?

Odejście od manualnych skrzyni biegów i silników Diesla to nie koniec planów Volvo. Silniki benzynowe również mają zniknąć z oferty szwedzkiej marki. Jak już wiesz, do 2030 roku Volvo chce przeprowadzić pełną elektryfikację swoich pojazdów. Koncern nie boi się odważnych deklaracji, chociaż przez ostatnie lata przedsiębiorstwo przeżywa prawdziwy rozkwit. Gama modeli ciągle się poszerza, a szwedzkie SUV-y są jednymi z chętniej wybieranych pojazdów przez Polaków. Volvo XC40, XC60 czy XC90 zdobywają serca wielu kierowców. 

Wśród rodzajów jednostek napędowych jednak nadal króluje silnik benzynowy. W 2022 roku stanowiły aż 56 proc. wszystkich sprzedanych samochodów Volvo w Polsce. Mimo to świadomość ekologiczna oraz światowe trendy zmuszają konstruktorów do podążania drogą elektryfikacji. Volvo było jedną z pierwszych marek, które zdecydowały się na tak poważne plany.

Aby odnieść sukces, potrzebujemy rentownego wzrostu. Dlatego, zamiast inwestować w kurczący się biznes, wolimy inwestować w przyszłość – elektryczną i internetową, Jesteśmy w pełni skoncentrowani na zostaniu liderem w szybko rozwijającym się segmencie samochodów elektrycznych premium – powiedział w 2021 roku dyrektor generalny Volvo, Hakan Samuelsson.

volvo silniki benzynowe

Przejście na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych wymaga inwestycji w software oraz IT. W związku z tym pod koniec lutego 2023 roku Volvo zapowiedziało uruchomienie w Polsce jednego z centrów rozwoju. Podczas konferencji w Warszawie prezes koncernu Jim Rowan zapowiedział, że do końca 2023 roku powstanie w Krakowie Tech Hub. Centrum ma skupiać inżynierów oprogramowania. Volvo Cars prowadzi już tego typu placówki w Sztokholmie oraz Lund w Szwecji i Banglore w Indiach. Krakowski Tech Hub będzie zatem czwartym centrum rozwoju.

Volvo Cars zatrudnia na świecie ponad 4000 inżynierów. Jim Rowan podkreślił, że krakowski Tech Hub ma wzmocnić możliwości marki w zakresie wewnętrznego oprogramowania. Dla Volvo szczególnie ważna jest kwestia bezpieczeństwa. W związku z tym wzrasta znaczenie sensorów oraz kamer w nowoczesnych pojazdach. Są już praktycznie standardem. Inżynierowie w Tech Hub w Krakowie będą pracować również nad sektorem UI/UX oraz analizą danych, które zbierane są przez sensory.

Szukasz części do swojego Volvo? Zajrzyj do oferty Inter Cars!

W naszym sklepie internetowym z częściami znajdziesz wszystko, co niezbędne do Twojego Volvo! Oferujemy szeroki wybór wysokiej jakości części zamiennych bez względu na model i rok produkcji czy rodzaju jednostki napędowej. Nasza oferta obejmuje elementy układu kierowniczego, elektrycznego czy hamulcowego. Dostępne są również wysokiej jakości opony, chemia motoryzacyjna, a także różnego rodzaju akcesoria samochodowe. Dzięki nam możesz dokonać łatwej i wygodnej wymiany uszkodzonych lub zużytych części, co zapewni Ci bezpieczeństwo i komfort jazdy. 

Nasze produkty pochodzą tylko od renomowanych producentów, co gwarantuje ich trwałość i niezawodność. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą i skorzystania z naszych usług!

Volvo – marka, która kreuje przyszłość

Szwedzka marka od wielu lat przoduje pod względem wprowadzania nowoczesnych rozwiązań do samochodów. Volvo mocno prze do przodu ku elektryfikacji. Wszystkie działania, które Szwedzi podejmują obecnie, mają na celu zrealizowanie celu porzucenia silników spalinowych do 2030 roku. Wycofanie manualnych skrzyń biegów oraz jednostek wysokoprężnych to kolejny krok, który ma ich ku temu przybliżyć. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Rezygnacja z manualnych skrzyń biegów jest spowodowana niewielkim zainteresowaniem kierowców tego rodzaju przekładnią. „Automaty” zapewniają odpowiednie osiągi, wydajność oraz łatwość obsługi. Do tego po zmianach homologacji oraz norm emisji spalin i zużycia paliwa produkcja pojazdów z manualnymi przekładniami stała się często nieopłacalna.

Volvo planuje zakończyć produkcję samochodów osobowych z silnikami Diesla w kwietniu 2024 roku. Decyzja szwedzkiej marki jest spowodowana przejściem na ekologiczny napęd oraz mniejszą popularnością jednostek wysokoprężnych na świecie. 

Tech Hub będzie centrum rozwojowym Volvo Cars. Marka, aby przeprowadzić elektryfikację samochodów, musi zadbać o sektor IT oraz software. Inżynierowie w Krakowie mają pracować nad tworzeniem wewnętrznego oprogramowania, pracą kamer oraz sensorów, a także nad analizą danych.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!