Sztuczna inteligencja na stałe zagościła w naszym codziennym życiu. Elektryczne Volvo EX90 będzie również ją wykorzystywać. Specjalne algorytmy sztucznej inteligencji, które pojawiają się w wielu najnowszych modelach pojazdów czy produktów, trafią również do samochodu słynnej szwedzkiej marki. Zaawansowana technologia ma pomóc kierowcy prowadzić auto, ale także dokładnie monitorować jego zachowanie w czasie jazdy. Volvo SUV EX90 będzie mieć za zadanie nie tylko poprawiać bezpieczeństwo osób, które się w nim znajdują, ale również pozostałych uczestników ruchu drogowego. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.: 

Pokrowiec na motocykl – chroń swój jednoślad

Elektryczne Volvo EX90 – podstawowe informacje

Dzień 9 listopada 2022 roku z pewnością zapisze się złotymi zgłoskami w historii szwedzkiej marki. To właśnie wtedy swoją światową premierę miało Volvo elektryczne EX90. Nowoczesny samochód to kolejny przełomowy moment dla Szwedów. Początek zupełnie nowej gamy pojazdów. Jak już wspomnieliśmy we wstępie, nowy Volvo EX90 to odświeżona wersja spalinowego XC90. Oto najważniejsze informacje o tym SUV-ie.

Volvo EX90 od samego początku był projektowany z myślą o zasilaniu elektrycznym. Nowy SUV jeździ na platformie Scalable Product Architecture 2, w skrócie SPA 2. Jest ona również podstawą prekursorskiego Polestar 3, który pojawi się na rynku mniej więcej w tym samym czasie, co EX90.

Oba modele mają być produkowane w tej samej fabryce, a konkretnie w Charleston w Południowej Karolinie. Obecnie są tam tworzone samochody S60. Volvo SUV EX90 będzie początkowo dostępny na rynku w dwóch wariantach: Twin Motor oraz Twin Motor Performance. Obydwie wersje będą wyposażone w 2-silnikowy układ napędowy z magnesami trwałymi. A teraz co nieco o parametrach.

ParametryTwin MotorTwin Motor Performance
Moc300 kW/408 KM380 kW/517 KM
Moment obrotowy770 Nm910 Nm
Czas do „setki”5,9 sek4,9 sek
Deklarowany zasięg585 km580 km
Realny zasięg w trybie mieszanymok. 500 kmok. 496 km
Zasięg przy prędkości 120 km/hok. 350 kmok. 348 km

Volvo EX90 jest pierwszym pojazdem elektrycznym wyposażonym w chowane klamki boczne. Ma to zapewnić jeszcze lepszą aerodynamikę. Wpływ na to mają również wpasowane w nadwozie boczne szyby. Tworzą one jednolitą powierzchnię ze słupkami i drzwiami. Warto także wspomnieć o alufelgach, które mają specjalne nakładki redukujące zawirowania powietrza w pobliżu kół. Kolejną cechą konstrukcyjną, która pojawi się we wszystkich przyszłych modelach elektrycznych w gamie Volvo, są podzielone na segmenty tylne światła. 

Volvo EX90 nie będzie dostępne w wersji skórzanej. Kabina pasażerska ma zostać wypełniona materiałami pochodzącymi z recyklingu. W przypadku nowego elektrycznego SUV-a będzie to ok. 15 proc. stali, 25 proc. aluminium, 45 kg tworzyw sztucznych i materiałów biologicznych z odzysku. Auto nie straci jednak na estetyce. Na pewno podniosą ją podświetlane drewniane panele – tłumaczy ekspert Inter Cars. 

Najważniejsze parametry Volvo EX90

Volvo EX90 wyposażony jest w wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak funkcja ładowania 2-kierunkowego. Oznacza to, że samochód będzie mógł wysyłać energię z powrotem z akumulatora, aby naładować Twoje urządzenia lub nawet inny pojazd elektryczny. Choć ta funkcja jest łatwo dostępna, Volvo zastrzega, że może być wprowadzana w różny sposób w zależności od konkretnych rynków na świecie. Istotna jest także szybkość ładowania. Producent deklaruje, że podłączenie do urządzeń Quick Charge sprawi, że naładowanie baterii od 10 do 80 proc. zajmie ok. 30 min.

Duży ekran centralny zapewnia szybki dostęp do nawigacji, multimediów oraz telefonu. Przy jego pomocy kierowca będzie również mógł obsługiwać niektóre elementy sterujące pojazdem. W zależności od sytuacji specjalny pasek kontekstowy będzie sugerował działania, które mają największy sens. Sam producent przyznaje, że nie chodzi o minimalizm, ale o maksymalną funkcjonalność: 15-calowy wyświetlacz to sposób na wyczyszczenie deski rozdzielczej ze zbędnych przełączników. 

Volvo elektryczne wyposażone będzie także w mniejszy ekran umieszczony za kierownicą samochodu. Na nim będą wyświetlane informacje dotyczące aktualnej prędkości, zasięgu, ale również wskazówki dotyczące dalszej jazdy. Szwedzi przygotowali Volvo EX90 do tego, by w przyszłości stało się autem autonomicznym. Oznacza to, że samochód będzie mógł jeździć za Ciebie. Kontekstowy interfejs użytkownika został zaprojektowany tak, aby przejście między różnymi trybami jazdy było, jak najbardziej przewidywalne i płynne.

Może szukasz dla siebie hybrydy? Sprawdź nasze propozycje używanych pojazdów do 50 tysięcy złotych!

Volvo suv EX90 – bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Sztuczna inteligencja stanowi niezwykle ważny element asystentów jazdy. AI ma za zadanie zwiększać bezpieczeństwo, mimo tego, że za kierownicą nadal siedzi człowiek. Szwedzka marka od dłuższego czasu ciężko pracuje nad tym, aby liczba wypadków z udziałem ich samochodów spadła do 0. Bezpieczeństwo jest dla Volvo priorytetem, dlatego jako pierwsi ograniczyli maksymalną prędkość w swoich autach do 180 km/h. Wprowadzili również hamowanie awaryjne. Nowy Volvo EX90 będzie miał takich systemów bezpieczeństwa jeszcze więcej. 

Elon Musk sądzi, że poprawne działanie asystenta jazdy może opierać się wyłącznie na kamerach. Volvo jest jednak innego zdania, dlatego w ich samochodzie znajdzie się miejsce dla wielu czujników. System bezpieczeństwa w EX90 będzie składać się z wielu elementów m.in. kamer, radarów oraz lidaru. Wszystkie części mają obserwować otoczenie 360° w czasie rzeczywistym. Wstępne badania szwedzkich konstruktorów szacują, że pozwoli to zmniejszyć liczbę wypadków, które prowadzą do poważnych obrażeń lub śmierci nawet o 20 proc.

Nowe Volvo elektryczne dostanie jeszcze jedną nowoczesną technologię. Sztuczna inteligencja będzie w stanie m.in. oceniać, czy kierowca odpowiednio skupia się na drodze. Jeśli będzie to odbiegało od normy, system wspomagany przez AI będzie w stanie nawet zatrzymać samochód i wezwać pomoc. We wnętrzu auta znajdzie się miejsce dla 2 kamer. Jedna z nich będzie obserwować samego kierowcę, a druga kierunek jego spojrzenia. Na podstawie obrazu w czasie rzeczywistym algorytm będzie w stanie ocenić, czy człowiek faktycznie jest skoncentrowany na prowadzeniu pojazdu.

Przeciętny kierowca obserwuje drogę przez 80 proc. czasu za kierownicą. Jeśli czas ten wynosi powyżej 90 proc., wówczas oznacza to, że wpatruje się w przestrzeń przed autem nieświadomie i nie dostrzega tego, co jest przed nim. Oczywiście zbyt niskie wartości tego parametru również są niepokojące. 

Kiedy czas obserwacji drogi spada do 60 proc., zazwyczaj oznacza to, że kierowca jest rozproszony np. z powodu wpatrywania się w telefon komórkowy. Nowe elektryczne Volvo będzie wysyłać sygnały ostrzegawcze. Zrobi to wtedy, gdy czas obserwacji drogi będzie znacząco odbiegał od idealnego. Jeśli jednak to nie pomoże, auto samo się zatrzyma, włączy światła ostrzegawcze oraz wezwie pomoc. 

Volvo suv i NVIDIA – autonomia coraz bliżej

Volvo, podobnie jak koncern General Motors, współpracuje z firmą NVIDIA nad stworzeniem pierwszego autonomicznego samochodu. Do bezpiecznej jazdy pojazdem bezzałogowym jest niezbędna ogromna moc obliczeniowa. Odpowiednią platformą do jej generowania ma być innowacyjny system NVIDIA DRIVE Orin. Amerykańskie przedsiębiorstwo opracowało technologię, która jest w stanie wykonać nawet 254 biliony obliczeń w ciągu zaledwie jednej sekundy. Szwedzka marka jako pierwsza na świecie wykorzystała ten system w modelu XC90. Oczywiście nie mogło go również zabraknąć w Volvo EX90.

EX90 to pierwszy model z szerokiej gamy samochodów Volvo, który jest technicznie przystosowany do umożliwienia jazdy autonomicznej. Auto wykorzystuje dwa systemy sztucznej inteligencji amerykańskiej firmy: NVIDIA DRIVE oraz DRIVE Xavier. Ten pierwszy obsługuje większość podstawowych funkcji wewnątrz pojazdu, m.in. odpowiada za bezpieczeństwo, rozrywkę, ale również zarządzanie baterią. 

Obie platformy realizują łącznie 280 bilionów operacji na sekundę. Dzięki temu są w stanie obsługiwać wiele aplikacji oraz sieci neuronowych, które spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa. Volvo EX90 to pojazd, który jest zaprojektowany z myślą o ciągłej poprawie. Szwedzka marka nie poprzestaje na badaniach oraz testach i zapowiada, że w niedalekiej przyszłości dostępne będą kolejne funkcje oprogramowania. 

Jaka jest przyszłość elektryków w Polsce? Zapoznaj się z trendami.

Volvo suv elektryczne – cena

Ile będzie kosztować Volvo elektryczne? Cena modelu EX90 Twin Motor zaczynać się będzie w Polsce od 479 900 zł. Jest to koszt wersji wyposażeniowej Ultra. Nazwa tego wariantu wskazuje jednoznacznie, że w przyszłości szwedzki producent wprowadzi na rynek auta tańsze, a więc również gorzej wyposażone. Skupmy się jednak na tym, co tu i teraz. Oprócz Volvo EX90 Twin Motor możesz również wybrać wariant Twin Motor Performance. Jego koszt to 499 900 zł. 

Każdy Volvo SUV z tej serii dostarczany jest w felgach 21-calowych. Możesz zdecydować się na większe obręcze z aerodynamicznym wypełnieniem. Taka decyzja wiąże się jednak z dopłatą 4550 zł. Co z pozostałymi opcjami? Przyciemnione szyby tylne kosztują dodatkowe 2450 zł, z kolei dodatkowe progi – 9 tys. zł. Standardowe Volvo EX90 wyposażone jest w zestaw audio Bose. W jego skład wchodzi 14 głośników. Za 25 tys. zł szwedzki producent umieści w Twoim SUV-ie nagłośnienie Bowers&Wilkins. Możesz się również zdecydować na zestaw Pilot Assis Package, jego koszt to 11 400 zł. No i na deser tapicerki z szarej wełny. Cena? 5700 zł. 

Po szybkim zsumowaniu wszystkich kwot wychodzi na to, że decydując się na każdą z wyżej wymienionych opcji cena za Volvo elektryczne EX90 wynosi 580 tys. zł. To dosyć sporo. Kierowcy, których stać na to auto w tym momencie, mogą powoli zajmować swoje miejsce w kolejce. Jednak jeśli nie chcesz wydawać tylu pieniędzy na nowe Volvo, SUV pojawi się także w tańszej wersji. Będzie ona wyposażona w 1 silnik. Czy to jednak znacząco obniży cenę pojazdu? Pozostaje czekać. 

Jak przygotować się do ładowania auta elektrycznego w domu?

Volvo EX90 dopiero pojawia się na rynku, jednak widok samochodów elektrycznych na drogach już nikogo nie dziwi. Stanowią one ważny segment rynku motoryzacyjnego. Niezależnie od tego, czy masz w swoim garażu samochód w pełni elektryczny, klasyczną hybrydę, czy typu plug-in, w ofercie sklepu Inter Cars dostępnych jest wiele części, które wykorzystasz w swoim aucie. 

Znajdziesz u nas przewody do ładowania aut elektrycznych, gniazda i uchwyty czy ładowarki naścienne wallbox. Oferowane produkty pochodzą od renomowanych producentów i są dostępne w atrakcyjnych cenach. Sprawdź nasz bogaty asortyment dla elektryków i wybierz dla siebie najlepsze rozwiązania!

Pokrowiec na motocykl – chroń swój jednoślad

Elektryczne Volvo SUV EX90 – podsumowanie

Teraz już wiesz jakie parametry cechuje Volvo EX90, a także jaką cenę będziesz musiał wydać za ten model samochodu. Sztuczna inteligencja, wykorzystana w samochodzie ma za zadanie dbać o bezpieczeństwo podczas jazdy na możliwie najwyższym poziomie. Samochód ma ograniczona prędkość do 180 km/h. Dodatkowo warto przypomnieć, że system wspomagany przez AI będzie w stanie nawet zatrzymać samochód i wezwać pomoc. Decyzja o zakupie tego modelu zależy jednak od Twoich preferencji  i możliwości finansowych. My już teraz życzymy szerokiej drogi i przemyślanych zakupów!

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!