Współcześnie produkowane opony motocyklowe znacząco różnią się od modeli, które sprzedawano kilka dekad temu. To nie dziwi, jeśli weźmie się pod uwagę coraz mocniejsze silniki oraz wysokie wymagania użytkowników związane z precyzją prowadzenia, komfortem i wytrzymałością. Jak wiadomo, przednia i tylna opona motocyklowa pełnią różne role: przednie koło odpowiada za utrzymywanie toru jazdy oraz za hamowanie, tylne natomiast przenosi moc i moment obrotowy, napędzając maszynę. Stąd też opona motocyklowa przednia znacznie różni się od tylnej – nie tylko rozmiarem.

Wybór odpowiednich opon do motocykla jest kluczowy, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo i komfort. Podczas zakupu trzeba zwrócić uwagę na kilka aspektów: rozmiar, indeks nośności, indeks prędkości czy przeznaczenie na przód lub tył. A to nie wszystko. Ważny jest typ ogumienia motocyklowego. Owszem, do niektórych pojazdów, choćby naked bike’ów, można zamontować opony o stricte sportowej charakterystyce czy opony turystyczne (touringowe), ale tu też trzeba brać pod uwagę specyfikę eksploatacji. Opony touring zasługują na szczególną uwagę, bo to one są wykorzystywane podczas turystyki motocyklowej. Przybliżymy więc temat związany z wyborem ogumienia i czym są opony motocyklowe turystyczne, dodatkowo przedstawiając bliżej dwie godne uwagi propozycje ze stajni Continental. 

Z artykułu dowiesz się między innymi:

Opona motocyklowa – oznaczenia

Podobnie, jak ma to miejsce w oponach samochodowych, także opony motocyklowe mają w widocznych miejscach oznaczenia o typie, rozmiarze, indeksach czy konstrukcji. Aby było łatwiej rozszyfrować wspomniane oznaczenia, dobrze jest posłużyć się przykładem cenionej opony touringowej, która świetnie sprawdza się w motocyklach typu chopper i cruiser: Continental ContiLegend  130/70-18 TL H.

  • Continental – nazwa producenta;
  • ContiLegend – model opony;
  • 130 – szerokość opony (w mm);
  • 70 – profil, czyli wysokość boku (tutaj to 70% ze 130 mm, czyli 91 mm);
  • 18 – średnica felgi;
  • TL – Tubeless Tyre, co wskazuje na oponę bezdętkową;
  • H – indeks prędkości (tu 210 km/h).
Motocykl Harley-Davidson

Kiedy wymieniać opony motocyklowe?

Wymiana opon motocyklowych jest, co na pozór może dziwić, dużo bardziej skomplikowanym zadaniem niż wymiana opon samochodowych. Stąd nie każdy serwis wulkanizacyjny podejmie się tego zadania. Aby wymianę opon motocyklowych połączonych z wyważaniem wykonać zgodnie ze sztuką, potrzeba skorzystać z odpowiedniego sprzętu – między innymi z montażownicy ze szczękami przystosowanymi do opon motocyklowych. Także wyważanie koła motocyklowego jest zazwyczaj bardziej czasochłonne i wymaga większej wprawy niż koła samochodowego. Ponadto przy wymianie tylnej opony w motocyklu może być konieczny demontaż tłumika czy (i) wału kardana – a to nie tylko wydłuża, ale też utrudnia proces. Nie dziwi zatem, że jest grono motocyklistów, którzy samodzielnie demontują koła we własnych garażach, by potem udać się tylko z kołami do serwisu na wymianę opon wraz z wyważeniem. 

Ważną kwestią jest konieczność wymiany opony w motocyklu związana z jej kondycją i wiekiem. Ustawodawca, podobnie jak w przypadku opon samochodowych, określił minimalną głębokość bieżnika na 1,6 mm oraz wiek (10 lat). Warto mieć świadomość, że to wartości teoretyczne – nawet krytyczne, jeśli chodzi o zachowanie na mokrej nawierzchni. Zazwyczaj zużycie bieżnika do wartości 2,5-3 mm kwalifikuje ogumienie do wymiany. Także maksymalny wiek opony (10 lat) wydaje się przeszacowany. Lepiej więc zamontować nowe ogumienie po 6, maksymalnie 8 latach od daty produkcji (a tę łatwo rozszyfrować dzięki kodowi DOT).

Docieranie opon motocyklowych

Zakup i montaż nowych opon pozytywnie wpływa na kwestie związane z bezpieczeństwem i komfortem – to oczywistość. Ale mniej oczywista może wydawać się kwestia docierania opon motocyklowych. Proces jest o tyle istotny, że podczas umieszczana opon w formach stosuje się specjalne środki, które ułatwiają wyciąganie. Resztki preparatów zostają na nowym ogumieniu i mogą negatywnie wpływać na trakcję. Stąd zaleca się, aby nowe opony do motocykla docierać, czyli przez 100-200 km jeździć ostrożniej niż zazwyczaj. Można też, o czym wspominają właściciele na forach motocyklowych, przyspieszyć docieranie, przecierając nowy komplet papierem ściernym o średniej lub drobnej gradacji. Pomocna będzie też szmatka nasączona alkoholem – alkohol dobrze odtłuszcza, do tego jest bezpieczny dla gumy (czego nie można powiedzieć o wielu innych rozpuszczalnikach). 

Co ciekawe, niektórych modeli opon motocyklowych nie trzeba docierać. Do ich produkcji nie stosuje się preparatów ułatwiających wyciąganie z form. Tak się dzieje chociażby w przypadku opon marki Continental, które wykorzystują opatentowaną technologię Traction Skin.

Przeczytaj też: Rękawice motocyklowe – jakie wybrać?

opony do motocykla

Co wyróżnia opony turystyczne do motocykla?

Turystyka motocyklowa to niemała frajda. Wiedzą coś o tym nie tylko właściciele klasycznych maszyn, jak Harley Davidson czy Honda Gold Wing, ale też mniejszych pojazdów, w tym naked bike’ów. Aby móc czerpać jak najwięcej z każdego kilometra trasy, trzeba odpowiednio dobrać opony. Ogumienie touringowe ma zapewnić wysoki poziom komfortu i precyzję niezależnie od warunków pogodowych. Owszem, jazda jednośladem podczas deszczu nie łączy się z przyjemnością, ale niekiedy jest taka konieczność. Bieżnik opony motocyklowej touringowej musi więc dobrze odprowadzać wodę, jednocześnie nie może być aż tak wyraźnie zaznaczony, jak oponach szutrowych czy terenowych. Trzeba wspomnieć, że dobre opony turystyczne mają całkiem głębokie lamele, które ułatwiają jazdę poza drogami asfaltowymi. Jeśli chodzi o konstrukcję, to środkowa część opony jest zauważalnie twardsza niż boczna – mieszanka o większej twardości pozytywnie wpływa na stabilność podczas jazdy na wprost, a miększa mieszanka boków ułatwia pokonywanie zakrętów i łuków.

Opony custom/ touring muszą wyróżniać się odpornością na wysokie przebiegi i duże obciążenia. To zrozumiałe, gdy weźmie się pod uwagę długie dystanse i znaczną masę maszyny. Często obciążonej pasażerem i bagażem. Dlatego też opony touringowe mają wysokie indeksy nośności i wykonane są mieszanek odpornych na zużycie. Czołowe marki wyposażają swoje opony motocyklowe w bieżniki wyróżniające się odpornością na nierówne ścieranie. Oczywiście podczas długich tras na znaczeniu zyskuje komfort: opony touring/ custom na plus wyróżniają się poziomem emitowanego hałasu oraz elastycznością. 

opony touringowe

Opony custom/ touring Continental, czyli propozycja dla wymagających motocyklistów

Continental od lat należy do elitarnego grona gigantów branży oponiarskiej. Niemiecka marka premium ma w ofercie nie tylko zaawansowane technologicznie opony samochodowe, ale też opony do motocykli. W szerokiej gamie jest też oczywiście ogumienie do motocykli wykorzystywanych na długich trasach. W tym do maszyn typu cruiser i chopper. 

Continental ContiTour

Już sama nazwa jest cenną wskazówką, do jakiej grupy motocyklistów przeznaczone są opony Continental ContiTour. To ogumienie stworzone z myślą o jednośladach typu cruiser i ciężkich maszynach do jazdy turystycznej. Co wyróżnia te opony motocyklowe:

  • Technologia Mileage Plus, która odpowiada za wysokie przebiegi bez utraty właściwości jezdnych.
  • Centralna część tylnej  opony bez rowków, pozytywnie wpływająca na stabilność kierunkową podczas jazdy w koleinach i na nierównych drogach.
  • Zaawansowana rzeźba bieżnika, świetnie odprowadzająca wodę. 
  • Karkas (opasanie) zaprojektowany specjalnie z myślą o ciężkich motocyklach turystycznych i cruiserach.
  • Odporność na zużycie – niezmienna charakterystyka przez cały okres eksploatacji.
  • Szeroka gama rozmiarów (opony przednie od 16 do 21 cali, są też modele wzmocnione, oraz opony tylne od 15 do 18 cali, głównie wzmocnione).

Continental ContiLegend

Ten model pokazuje, że zaawansowana opona motocyklowa z najwyższej półki może wyróżniać się wyglądem. Klasycznym wzornictwem, nawiązującym do stylu vintage. Nowoczesna opona turystyczna z białym opasaniem prezentuje się znakomicie i przypadnie do gustu nie tylko fanom stylu, który święcił triumfy dekady temu. Najważniejsze cechy opony Continental ContiLegend:

  • Nietuzinkowe wzornictwo z białymi ściankami bocznymi, idealnie dopasowane do klasycznych motocykli.
  • Odpowiadająca za żywotność Technologia MileagePlus.
  • Duże natężenie rowków bieżnika, zwiększające przyczepność na mokrej nawierzchni.
  • Opasane (karkas) zaprojektowane specjalnie z myślą o najcięższych motocyklach. 
  • Niezmienna charakterystyka pracy niezależnie od przebiegu (przez cały czas eksploatacji).
  • Spora liczba rozmiarów (od 16 do 18 cali, także opony wzmocnione).

Opony motocyklowe turystyczne: to nie tylko sprawa komfortu i bezpieczeństwa

Zakup nowych opon do ciężkiego motocykla powinien być przemyślany. Oszczędności – te można zrozumieć, kiedy jeździ się okazjonalne i na krótkich trasach. Tanie opony nie zdadzą egzaminu podczas długich wojaży ciężką maszyną ze sporym bagażem. Tutaj jedyną opcją godną uwagi są opony premium. Nie dość, że będą gwarantować odpowiedni margines bezpieczeństwa, to jeszcze zachwycą komfortem i… trwałością. Dodatkowo niektóre modele, jak Continental ContiLegend, świetnie wyglądają. Klasycznie, ponadczasowo. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Opony touringowe (turystyczne) są zaprojektowane z myślą o długodystansowych podróżach. Takie opony motocyklowe  zapewniają stabilność, wysoki komfort jazdy i trakcję na różnorodnych nawierzchniach. Na plus wyróżniają się też trwałością.

Najlepszą opcją jest sięgnięcie po nowe opony segmentu premium. Ciekawą ofertę ma choćby niemiecki Continental: ContiLegend i ContiTour.

Tak, opony motocyklowe touring/ custom są zaprojektowane tak, aby zapewniać dobrą przyczepność zarówno na suchych, jak i mokrych nawierzchniach. Dzięki temu są bezpieczne w różnych warunkach atmosferycznych.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!