Renault Megane R.S. Trophy-R – tak, nazwa tego modelu jest absurdalnie długa. Zanim jednak wy zdążycie ją wymówić, francuski hatchback będzie już w połowie czasu sprintu do pierwszej setki! A to może stanowić dopiero pierwszy z afrodyzjaków. W końcu agresywnie wyglądający hatchback jest… najszybszym modelem w historii francuskiej marki. Auto pobiło właśnie rekord na torze Nurburgring z czasem okrążenia 07’40″10 i zrobiło to na oponach Bridgestone Potenza S007.

 

Renault Megane R.S. Trophy-R jest napędzane przy pomocy 4-cylindrowego, 1.8-litrowego benzyniaka o oznaczeniu TCe. Choć pojemność skokowa motoru nie brzmi imponująco, Francuzi uzupełnili ją potężną turbosprężarką. A to dało hatchbackowi siłę oszacowaną na 300 koni mechanicznych. Moment obrotowy? Ten sięga 400 Nm (a w wersji ze skrzynią EDC nawet 420 Nm) i jest rozwijany dość nisko, bo już przy 3200 obr./min. Jednostka została wyposażona w filtr cząstek stałych i tak, posiada system Start/Stop. W jej przypadku tożsame normie emisji spalin Euro 6 jest jednak przyspieszenie do pierwszej setki już w 5,4 sekundy! Prędkość maksymalna wynosi 262 km/h i jest osiągana przy akompaniamencie wrzasku generowanego przez sportowy układ wydechowy. Co ważne, auto przeszło kurację odchudzającą – straciło 130 kilogramów!

Osiągi Renault Megane R.S. Trophy-R brzmią imponująco. A to stanowi ważną informację dla kierowcy. W końcu gorący hatchback nie będzie miał i żadnych problemów podczas dynamicznego startu spod światłe, i wyprzedzania np. ciężarówki w trasie. Co więcej, idealnie sprawdzi się również na torze wyścigowym. To jednak akurat udowodnili ostatnio sami Francuzi. Jaki jest ich wyczyn? Zabrali najmocniejsze Megane na tor Nurburging, aby pobić kolejny w swoich dziejach rekord. Jak to kolejny? Poprzednie wersje zgarnęły wcześniej już trzy wyróżnienia. Pierwsze z nich stało się faktem przeszło dekadę temu – dokładnie w roku 2008. Wtedy Megane drugiej generacji w wersji R.S. R26R prowadzone przez Vincenta Bayle`a pokonało niemiecki tor w imponującym czasie 8`17″54.

 

rekord prędkości Renault, rekord prędkości Bridgestone, rekord prędkości Nurburgring, rekord, rekord prędkości, Renault Megane R.S. Trophy-R, Megane R.S. Trophy-R, Bridgestone Potenza S007, Bridgestone, Potenza, Potenza S007, Renault Megane, Renaule Megane RS, Megane RS Trophy-R, Renault Megane RS Trophy-R
Fot. Materiały prasowe Renault

 

Sukces Renault Megane R.S. Trophy-R jest czwarty z rzędu!

 

Francuski hot hatch pojawił się na Nurburgring po raz kolejny już 3 lata później. Tym razem po pętli przejechała jednak trzecia generacja modelu wyprodukowana w wersji R.S. 265 Trophy. Autu udało się osiągnąć rewelacyjny czas na poziomie 8’07″97. Po raz trzeci francuski hatchback zmierzył się z rekordem już w roku 2014. Megane III R.S. 275 Trophy-R stało się pierwszym na świecie seryjnie produkowanym modelem posiadającym napęd na przednie koła, który pokonał niemiecką pętlę w mniej niż 8 minut. Renault osiągnęło czas wynoszący dokładnie 7’54″36. Teraz wynik ten udało się dodatkowo poprawić. Czwarta generacja modelu w wersji R.S. Trophy-R pokonała 20,6 kilometra toru Nurburgring w czasie 07’40″10.

Pełne okrążenie pętli Nordschleife o wielkości 20,832 kilometra samochód przejechał w czasie 07’45’’389. Tym samym Megane R.S. Trophy-R stał się najszybszym Renault w historii firmy! A tak wyjątkowy model musi się pojawić na rynku jako… wyjątkowa edycja. Samochód jest sprzedawany, ale jako limitowana seria. Francuzi nie chcą na razie mówić o szczegółach – produkcja nie przekroczy jednak 500 egzemplarzy. A taki wolumen na rynku gorących hatchbacków segmentu C w Europie powinien zostać wyprzedany pewnie w zaledwie kilka dni. Ile kosztuje najszybsze Renault w historii? Ceny starują od 240 000 złotych. Warto jednak spieszyć się z zamówieniami. Do Polski trafi tylko 12 egzemplarzy.

 

Bridgestone Potenza S007 – jeden z faktorów sukcesu Renault

 

rekord prędkości Renault, rekord prędkości Bridgestone, rekord prędkości Nurburgring, rekord, rekord prędkości, Renault Megane R.S. Trophy-R, Megane R.S. Trophy-R, Bridgestone Potenza S007, Bridgestone, Potenza, Potenza S007, Renault Megane, Renaule Megane RS, Megane RS Trophy-R, Renault Megane RS Trophy-R
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

 

Opowieść o potężnych sukcesach Renault brzmi bez wątpienia pięknie. Nie jest to jednak historia samodzielnej walki inżynierów Renault o moc i o przełamywanie kolejnych ograniczeń. W końcu w drodze do sukcesu Francuzom pomogły także inne firmy z rynku motoryzacyjnego. Przykład? Jednym z lepszych bez wapienia jest Bridgestone. Japończycy wzięli swoją oponę Potenza S007 dedykowaną rynkowi Ultra High Performance, a następnie na drodze homologacji dopasowali ją do potrzeb sportowego hatchbacka z Francji. Aby mieć pewność, że prace inżynieryjne przyniosą zamierzony skutek drogowy, Bridgestone razem z twórcami z działu Renault Sport przeprowadził serię testów drogowych ogumienia. Ich zwieńczeniem stał się właśnie rekord uzyskany na Nurburgring.

 

Oferta opon Bridgestone Potenza S007 – sklep Inter Cars

 

Największe zalety opony samochodowej Bridgestone Potenza S007? Za sprawą odpowiednio zaprojektowanej mieszanki gumowej ogumienie letnie powinno gwarantować wysoki poziom trakcji oraz wspierać responsywność układu kierowniczego. To zalety o tyle duże, że przyczepność pozwoli kierowcy np. jeszcze szybciej pokonywać zakręty, a responsywność sprawi, że będzie mógł jeszcze precyzyjniej planować manewry wykonywane na drodze. Poza tym inżynierowie pracujący nad oponą Potenza mieli jeszcze jeden cel. Chcieli stworzyć ogumienie, które połączy przydatność i trakcję podczas codziennej eksploatacji z możliwością uzyskiwania imponujących czasów w sytuacji, w której kierowca swoim hot-hatchem uda się na tor wyścigowy. Co ciekawe, model Bridgestone Potenza S007 występuje jako wyposażenie dodatkowe również w przypadku słabszego Megane – wersji R.S. Trophy.

Kto poza Japończykami przyłożył swoją rękę do sukcesu Renault Megane R.S. Trophy-R? Model jest fabrycznie wyposażany m.in. w układ wydechowy zaprojektowany przez firmę Akrapovič, układ hamulcowy stworzony przez Brembo, amortyzatory produkowane przez Öhlins oraz fotele kubełkowe sygnowane logo Sabelt. A ta lista wyczerpuje jedynie najważniejszych partnerów technologicznych Renault. Lista wszystkich firm byłaby kilkukrotnie dłuższa!

 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!