Każda opona jest czarna i okrągła. To jedna z obiegowych opinii, które od lat krążą po polskim rynku motoryzacyjnym. I o ile być może w tym powiedzeniu jest nieco prawdy, o tyle to nieco stanowi jedynie wprowadzenie do potężnych różnic. Całkowicie inaczej na drodze sprawują się opony samochodowe dedykowane samochodom miejskim, a całkowicie inaczej sportowym. Który typ jest bardziej emocjonujący? Oczywiście ten drugi. To na rynku UHP można bowiem poszukiwać technologicznych nowości.
Jaką rolę pełnią w naszej codzienności gadżety? Czasami są wyrazem stylu życia, czasami uzupełnieniem naszego świadomie kreowanego wizerunku, a czasami wynikają ze zwykłej chęci posiadania. Jaka nie byłaby motywacja, niektóre rzeczy są pewne. Jednym z ważniejszych i bardziej modnych gadżetów na rynku motoryzacyjnym okazują się… opony UHP (Ultra High Performance). Tak, jak najbardziej nie są tanie. W końcu komplet ogumienia w przypadku dużego rozmiaru potrafi kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych. Z drugiej strony nie są skierowane do wszystkich użytkowników dróg. To gadżet przede wszystkim dla właścicieli niezwykle drogich samochodów sportowych.
Opony UHP – próbnik zmian na rynku na miarę nowoczesnych smartfonów!
Opony UHP są przeznaczone dla osób, które zwracają uwagę na detale. To coś na kształt najnowszego modelu zegarka czy telefonu. W ogumieniu ultra high performance nie chodzi jednak wyłącznie o wizerunek. Niezwykle kluczowy jest aspekt praktyczny, a mianowicie zaawansowanie technologiczne i płynące z niego korzyści. Najnowsza opona przeznaczona do samochodów sportowych, identycznie jak nowy smartfon czy bolidy Formuły 1, dysponuje technologiami stanowiącymi ostatni krzyk inżynieryjnej mody. A żeby się o tym przekonać, wcale długo nie trzeba szukać. Wystarczy przejrzeć nowości ofertowe producentów działających w segmencie premium. Przykład? Jedną z ciekawszych propozycji jest Continental SportContactTM 6.
W tym momencie warto powrócić do powiedzenia, które pojawiło się na początku tego tekstu. Mianowicie każdy model ogumienia jest czarny i okrągły. To bez wątpienia prawda. Osobom, które powtarzają te słowa warto jednak wyjaśnić, że właśnie w kolorze ukrywają się często największe różnice między poszczególnymi oponami! Kolor oznacza bowiem mieszankę gumową, a dziś mieszanki nie projektuje się w warsztacie, a laboratoriach w ramach nanotechnologii. Budowanie składu gumy na poziomie nano jest wykorzystywane przez Pirelli, Goodyeara, a także Continentala. Właśnie dlatego model SportContactTM 6 otrzymał dodatek na poziomie nanocząsteczek o nazwie Micro Flexibility Compound. Ten sprawia, że niemieckie ogumienie jeszcze lepiej dopasowuje się do nawierzchni drogi.
![opony letnie, opony UHP, opony ultra high performance, Continental SportContact 6, opony continental](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2022/08/img-2015-09-02-sc6-launch-048.jpg)
Micro Flexibility Compound utrzymuje optymalny kontakt z asfaltem w bardziej zróżnicowanych warunkach. W ten sposób skraca drogę hamowania nie tylko na suchej drodze, ale i w czasie opadów deszczu. Dla opony Continentala większego znaczenia nie ma również temperatura otoczenia. Nawet na granicy wymiany opon na zimowe, SportContact 6 dobrze radzi sobie z utrzymywaniem pojazdu na asfalcie. Nanotechnologia oczywiście stanowi dopiero wyjście do pełnej mieszanki. I tak Continental zbudował gumę Black Chill. Niemcy nie chcą mówić o szczegółach jej składu – te są ściśle chronioną tajemnicą. Chętnie opowiadają jednak o możliwościach. A do tych zaliczyć można chociażby optymalną przyczepność praktycznie w każdym momencie jazdy.
Force Vectoring, Black Chill – terminy, które mówią wiele!
Przyczepność to ważna kwestia w samochodzie sportowym – a tym samym klucz do sukcesu w przypadku modeli z segmentu ultra high performance. I powód ku temu daje nie tylko trakcja m.in. w czasie dynamicznego pokonywa zakrętów. Sprawa jest ważna także pod kątem osiągów. Dobrze „klejąca się” opona pozwala na przeniesienie większej ilości mocy na asfalt w jednym momencie. To sprawia, że skraca się czas przyspieszenia i poprawiają się ogólne możliwości pojazdu. Dobrze przyczepna opona to jednak też wyższy poziom bezpieczeństwa i krótsza droga hamowania. A dystans potrzebny na zatrzymanie pojazdu jest podstawowym parametrem pokazywanym na europejskiej etykiecie. Dla przykładu Continental SportContact 6 w rozmiarze 225/35 R19 88 Y może się pochwalić najwyższą notą A w kwestii hamowania na mokrej nawierzchni.
Opony typu UHP mają się stać topowym gadżetem na rynku i próbnikiem technologicznego zaawansowania w przyszłości w segmentach niższych. Właśnie dlatego bardzo często ogumienie jest szpikowane rozwiązaniami, które w gamach poszczególnych producentów nie pojawiały się nigdy wcześniej lub zostały zmodyfikowane na potrzeby tego konkretnego modelu. Continental podczas prezentacji opony SportContactTM 6 postawił np. na Force Vectoring. To nazwa, która odnosi się do właściwej rzeźby bieżnika. Na czym polega? Choć ślad ogumienia jest raczej mało wyszukany czy oryginalny, inżynierowie zadbali o dodatkowe wzmocnienie centralnego żebra i wewnętrznych bloków.
![opony letnie, opony UHP, opony ultra high performance, Continental SportContact 6, opony continental](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2022/08/img-2015-09-02-sc6-launch-002.jpg)
Stylistycznie rozwiązanie wydaje się nieco przytłaczające. Ślad jest bowiem po prostu mało designerski i nudny. Z drugiej strony szczególny nacisk inżynierowie położyli na zastosowanie i właściwości użytkowe. Poprzez prosto zarysowany bieżnik twórcom Continentala udało się przede wszystkim poprawić rozkład sił na powierzchni styku z asfaltem. Co to daje? Powoduje że opona dosłownie zapiera się podczas pokonywania szybkiego zakrętu, minimalizując tym samym możliwość wystąpienia poślizgu i poprawiając precyzję prowadzenia. W skrócie kierowca może jechać szybciej!
Innowacyjne opasanie – recepta na stabilną oponę
Force Vectoring nie ogranicza się jednak do wzmocnienia części bloków. W ramach tej technologii producent stosuje też makro bloki. Zadanie postawione przed nimi jest bardzo proste – mają dać większą sterowność i poczucie pewności prowadzenia osobie siedzącej za kierownicą. Kolejnym elementem pasującym do wizerunku opony skierowanej do rynku Ultra High Performance są samoblokujące się elementy bieżnika. Za ich sprawą Continental SportContactTM 6 poprawia stabilność prowadzenia zarówno przy mniejszych, jak i większych prędkościach.
Zmian dokonanych w składzie mieszanki gumowej nie da się dostrzec gołym okiem. Ta sama zasada dotyczy jeszcze jednego aspektu – opasania. To nic innego jak sposób wzmocnienia wewnętrznej struktury opony. Kwestia ta w przypadku ogumienia ultra high performance jest szczególnie ważna, bo podczas szybkiej jazdy przeciążenia działające na strukturę ogumienia są naprawdę wysokie. Continental udoskonalił stosowane przez siebie opasanie za sprawą systemu Aralon350. W jego ramach opasanie zostało wykonane w technologii hybrydowej – to jeden z najnowszych trendów na rynku wśród produktów topowych.
Specjalnie przygotowane opasanie sprawia, że Continental SportContactTM 6 jest w stanie zachować pełny kształt nawet podczas jazdy z prędkością dochodzącą do 350 km/h. Ogumienie nie ugina się ani nie zmienia swojej formy. A pełny kształt przy takiej szybkości i szybkościach niższych sprawia, że samochód zachowuje się pewniej na drodze, kierowca ma większą kontrolę nad torem jazdy oraz otrzymuje większą ilość informacji z asfaltu.
Continental SportContactTM 6 – kilkanaście proc. lepszy od poprzednika
Zaawansowanie technologiczne w przypadku opon typu ultra high performance jest dość oczywiste. Słowa mówiące o poprawionych w wyniku ich działania właściwościach jezdnych mogą być jednak nieco mało miarodajne. Jak potwierdzić je ze stuprocentową pewnością? Zajmują się tym często sami producenci. I tak Continental przed prezentacją ogumienia SportContactTM 6 porównał je w warunkach drogowych z poprzednikiem – wyśmienitym modelem ContiSportContactTM 5 P. Wyniki są naprawdę dobre. SportContactTM 6 w porównaniu do swojego prekursora aż o 14 proc. poprawia precyzję kierowania, o 11 proc. zachowanie na suchym asfalcie, o 10 proc. stabilność przy wysokiej prędkości i o 7 proc. obniża poziom hałasu w czasie jazdy.
![opony letnie, opony UHP, opony ultra high performance, Continental SportContact 6, opony continental](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2022/08/img-2015-09-02-sc6-launch-022.jpg)
Po testach producenckich przychodzi czas na niezależne badania. Technologiczne zaawansowanie opony Continental SportContactTM 6 postanowiły sprawdzić m.in. niemieckie magazyny motoryzacyjne. Ogumienie po raz pierwszy trafiło na odcinek badawczy w roku 2016. Auto Bild Sportscars otrzymał model w rozmiarze 255/35 R20 i ocenił go wzorowo. Opona zajęła pierwsze miejsce w zestawieniu. Identyczny wynik Continental osiągnął również w roku 2017 przy rozmiarze 225/35 R19 oraz w roku 2018 przy rozmiarze 245/35 R19. W roku 2018 SportContactTM 6 trafił do testu magazynu Sport Auto. Dziennikarze sprawdzali ogumienie w rozmiarze 245/35 R19 i przyznali mu wysokie drugie miejsce.
Podsumowanie:
Ogumienie skierowane do segmentu ultra high performance pełni szereg funkcji. W pierwszej kolejności to oczywiście idealny dodatek do samochodu sportowego, który jeszcze lepiej pozwoli na wykorzystanie jego możliwości. Po drugie to rodzaj motoryzacyjnego gadżetu. Opony UHP będą zwracać uwagę entuzjastów motoryzacji i sprawią, że wasze poczucie motoryzacyjnego gustu zostanie ocenione naprawdę wysoko. Po trzecie ogumienie sportowe to też rodzaj papierka lakmusowego. To w nim stosowane są wszystkie nowinki technologiczne. Modele te mogą się zatem stać prawdziwym wyznacznikiem zmian, które dopiero nastąpią na światowym rynku oponiarskim.