Jednym z dominujących rozmiarów opon na rynku motoryzacyjnym jest 205/55 R16. Jest on najczęściej spotykany w samochodach zgrupowanych w segmencie C i powyżej oraz stanowi łakomy kąsek dla producentów ogumienia premium. Dziś przyjrzymy się rynkowej ofercie największych graczy. W zestawieniu pojawią się takie nazwy jak GoodYear, Bridgestone, Dunlop czy Pirelli. Co każda z firm jest w stanie zaproponować kierowcy? Przede wszystkim wysokiej jakości oponę, dopracowane właściwości jezdne i ceny startujące już od 223 złotych.

Opony letnie segmentu premium

Nokian iLine

Najtańszym ogumieniem segmentu premium dostępnym w rozmiarze 205/55 R16 jest Nokian model iLine. Opona otrzymała indeks nośności 91 oraz oferuje bezpieczną prędkość maksymalną na poziomie 210 km/h. Poza tym posiada opory toczenia ocenione na klasę C, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni mieszczącą się w klasie C oraz głośność pracy oszacowaną na 68 dB. Przy takiej specyfikacji opona Nokian została wyceniona na 223 złote za sztukę.

nokian iline, nokia iline 205/55 R16
Fot. Materiały Nokian

Podczas prac nad modelem iLine Nokian skupił się m.in. na odprowadzaniu wody spod bieżnika. Właśnie dlatego elementem architektury czoła stały się nie tylko szerokie kanały w centralnej części czoła, ale też poszerzone rowki Venturiego umieszczone w bocznych klockach. Do którego momentu fińska opona jest w stanie opierać się działaniu efektu aquaplaningu? Dopóki na jej bieżniku widać symbol kropli wody. Gdy ten zostanie starty (przy wysokości bieżnika poniżej 4 mm), właściwości ogumienia pogorszą się, a właściciel samochodu powinien powoli zacząć rozglądać się za nowym kompletem opon letnich.

Nokian iLine 205/55 R16 91 H

Vredestein Sportrac 5

Vredestein Sportrac 5 jest propozycją dla tych kierowców, którzy eksploatują dość mocne auto i chcą w maksymalnym stopniu wykorzystać jego możliwości. Bieżnik? Jego forma być może jest dość sztampowa, mimo wszystko za projektem stoi włoskie studio stylistyczne Giugiaro. Pracownicy legendarnego Giorgetto postawili chociażby na asymetrię czoła, klocki dbające o maksymalnie powiększoną powierzchnię nacisku na asfalt czy rozchodzące się w jedną stronę rowki, które przyspieszają odprowadzanie wody spod kół.

Vredestein Sportrac 5, Vredestein Sportrac 5 205/55 r16
Fot. Materiały Vredestein

Bardzo mocną stroną opony letniej Vredestein Sportrac 5 jest długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Ta w europejskiej etykiecie została oceniona na najwyższą notę A! Poziom oporów toczenia otrzymał ocenę C, a hałas pracy ogumienia jest określony na 70 dB. Najtańszy model Sportrac 5 w rozmiarze 205/55 R16 i specyfikacji 91 H zostanie wyceniony na 231 złotych za sztukę. Za blisko 4 złote więcej można kupić ogumienie w wersji 91 V.

Opony Vredestein Sportrac 5 205/55 R16 91 H

Pirelli P7

A teraz czas na jedną z największych legend segmentu premium i włoską oponę Pirelli P7. Po co powstała ta opona? Aby uzupełnić konstrukcję mocnych samochodów o naprawdę dobrych osiągach. Bieżnik ogumienia składa się z dwóch warstw. Sztywnej – gwarantującej oponie stabilność i trwałość oraz miękkiej – potęgującej komfort jazdy. Poza tym standardem jest Safety from Technically Engineered Profile. To technologia, która wyważa przyczepność na każdej nawierzchni z minimalnym odkształcaniem się opony samochodowej pod wpływem działania siły odśrodkowej.

pirelli p7, pirelli p7 205/55 r16
Fot. Materiały Pirelli

Pirelli P7 dość dobrze wypada też na podstawie danych wykazanych w europejskiej etykiecie. Droga hamowania otrzymała wysoką klasę B, podczas gdy opory toczenia dość niską klasę E. Hałas pracy ma wartość 71 dB. W konfiguracji z indeksem nośności 91, indeksem prędkości na poziomie 240 km/h oraz w rozmiarze 205/55 R16 opona Pirelli kosztuje 240 złotych za sztukę.

Opony Pirelli P7 205/55 R16 91 V

Yokohama BluEarth AE-01

Cennik opony marki Yokohama BluEarth AE-01 w rozmiarze 205/55 R16 startuje od kwoty 246 złotych za sztukę. Za tą kwotę kierowca otrzyma ogumienie z indeksem nośności 91 oraz indeksem prędkości H. Yokohama charakteryzuje się drogą hamowania na mokrej nawierzchni utrzymującą się w wysokiej klasie B oraz oporami toczenia klasy C. Poziom hałasu generowanego przez opony podczas jazdy ma wartość 69 dB.

Yokohama BluEarth AE-01, Yokohama BluEarth AE-01 205/55 r16
Fot. Materiały Yokohama

Podstawa ideologiczna stojąca za procesem opracowania opony BluEarth AE-01 jest dość prosta. Aby zwiększyć maksymalnie ilość odbiorców ogumienia, producent dedykował je samochodom kompaktowym i rodzinnym. Kluczem do sukcesu okazały się np. liczne nacięcia na bieżniku. Za ich sprawą opona potęguje powierzchnię styku z asfaltem i poprawia poziom trakcji podczas jazdy. Poza tym inżynierowie pomyśleli o sytuacji, w której na dworze zaczyna padać deszcz. Odprowadzaniem wody spod czoła opony Yokohamy zajmują się trzy centralne rowki oraz pogrubione rowki obwodowe.

Opony Yokohama BluEarth AE-01 205/55 R16 91 H RPB

Dunlop Sport BluResponse

Opona Dunlop wyśmienicie wypada w kwestii danych wpisanych na europejską etykietę. Model Sport BluResponse otrzymał najwyższą klasę A za hamowanie na mokrej nawierzchni oraz wysoką klasę B za opory toczenia. Charakteryzuje ją również cicha praca. Podczas jazdy opona nie generuje więcej niż 69 dB hałasu. Operowanie klasami daje ogólny ogląd sytuacji, ale nie pozwala na precyzyjną ocenę ogumienia. I tak Dunlop zapewnia, że nowy model Sport BluResponse obniża opory toczenia w stosunku do poprzednika aż o 30 proc. Co to daje? Obniża spalanie samochodu oraz wskaźniki emisji spalin.

Dunlop Sport BluResponse, Dunlop Sport BluResponse 205/55 r16
Fot. Materiały Dunlop

Inżynierowie mocno pracowali nad budową klocków bieżnika. Te są duże, poprzecinane kieszonkami oraz wzmocnione. A to wszystko sprawia, że ogumienie dobrze trzyma się asfaltu i powinno sprawdzić się nawet podczas dynamicznej jazdy. Ile kosztuje? Za jedną sztukę ogumienia Dunlop Sport BluResponse w rozmiarze 205/55 R16 91 V trzeba zapłacić minimum 254 złote.

Opony Dunlop Sport BluResponse 205/55 R16 91 V

GoodYear EfficientGrip Performance

GoodYear to jedna z bardziej znanych marek w świecie opon klasy premium. Inżynierowie mocno dopracowali m.in. kwestię skrócenia drogi hamowania. Technologia ActiveBraking zapewnia ogumieniu pełniejszy kontakt z nawierzchnią. Dzięki temu droga hamowania na suchym asfalcie zmalała w stosunku do poprzednika o dwa metry. Twórcy zadbali też o wdrożenie rozwiązania FuelSaving podczas projektowania mieszanki gumowej. Za ich sprawą opory toczenia zmalały o 18 proc., co skutkuje niższym zapotrzebowaniem na paliwo oraz obniżoną emisją szkodliwych związków w aucie.

GoodYear EfficientGrip Performance, GoodYear EfficientGrip Performance 205/55 r16
Fot. Materiały GoodYear

Właściwości opony świetnie wypadły też w europejskiej etykiecie. Model GoodYear EfficientGrip Performance charakteryzuje się klasą A w kwestii hamowania na mokrej nawierzchni, klasą B w kwestii oporów toczenia oraz głośnością pracy na poziomie 68 dB. Model w rozmiarze 205/55 R16 skonfigurowany z indeksem nośności na poziomie 91 i indeksem prędkości H kosztuje 263 złote za sztukę.

Opony GoodYear Efficientgrip Performance 205/55 R16 91 H

Bridgestone Turanza T005

Turanza T005 to nowość w gamie japońskiej marki. Zadanie postawione przed ogumieniem jest dość proste – ma ono nieco uprościć ofertę marki i wprowadzić do sprzedaży model, który sprawdzi się w maksymalnie szerokim spektrum samochodów. Turanzę można zamontować i w rozsądnym Golfie, i sportowym Ferrari 612 Scaglietti. Kluczem do sukcesu w przypadku tego modelu stała się maksymalna przyczepność. Inżynierowie dbali o nią jednak nie tylko w aspekcie suchego asfaltu, ale i mokrej nawierzchni. Skutek? Bridgestone Turanza T005 pobiła wszystkich rynkowych rywali w badaniu TUV SUD w kwestii hamowania i skrętności na mokrym asfalcie.

bridgestone turanza t005, bridgestone turanza t005 205/55 r16
Fot. Materiały Bridgestone

Japońscy inżynierowie – idąc za sugestią swoich klientów – starali się dopracować też trwałość nowego ogumienia. Za sprawą nowej mieszanki gumowej, którą produkuje się przy pomocy całkowicie nowego miksera fabrycznego, Turanza T005 powinna zaoferować o 11 proc. wyższe przebiegi w stosunku do swojej poprzedniczki o oznaczeniu T001. Bridgestone Turanza T005 w rozmiarze 205/55 R16 i specyfikacji 91 V kosztuje blisko 271 złotych za sztukę.

Opony Bridgestone Turanza T005 205/55 R16 91 V

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!